معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2012

امید اوکراین به شوچنکو باتجربه

پس از معرفی تیم‌های حاضر در گروه‌های اول تا سوم اکنون نوبت به معرفی تیم‌های حاضر در گروه D است.
کد خبر: ۴۷۸۲۹۵

تیم ملی فوتبال اوکراین به عنوان یکی از میزبانان یورو 2012 در این مسابقات حضور دارد. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان پنجاهم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

به عنوان یکی از دو میزبان رقابت‌ها، آنها به طور مستقیم و بدون حضور در مرحله مقدماتی در این رقابت‌ها حضور دارند.

وقتی در آوریل 2007 اعلام شد که اوکراین و لهستان میزبان رقابت‌های یورو 2012 خواهند بود، حضور هر دو تیم در این رقابت‌ها به طور خودکار قطعی شد. اوکراین نتوانست به رقابت‌های جام جهانی 2010 راه پیدا کند و همین موجب شده تا در این مدت این تیم را تنها در دیدارهای دوستانه ببینیم.

آماده سازی این تیم برای رقابت‌های یورو 2012 سال گذشته با جدایی مایرون مارکوویچ اندکی دچار اختلال شد. مارکوویچ که هدایت تیم متالیست را نیز به طور همزمان برعهده داشت، اعلام کرد فدراسیون فوتبال اوکراین برخورد مناسبی با این باشگاه نداشته و به همین دلیل از تیم ملی جدا شد. به این ترتیب یوری کالیتوینتسف به طور وقت و برای 8 بازی هدایت اوکراین را برعهده گرفت و پس از آن، اولگ بلوخین، چهره اسطوره‌ای فوتبال اوکراین، به عنوان سرمربی تیم برای رقابت‌های یورو 2012 انتخاب شد.

سابقه در مسابقات یورو

اوکراین تا پیش از این حضور در رقابت‌های یورو را به عنوان تیمی مستقل تجربه نکرده است. البته بخشی از این به دلیل تاریخچه کوتاه فوتبالی این کشور است؛ آنها اولین بار در رقابت‌های مقدماتی یورو 1996 حضور پیدا کردند و در گروهی که ایتالیا و کرواسی حضور داشتند در رتبه چهارم قرار گرفتند.

چهار سال بعد و در مقدماتی یورو 2000 آنها به پلی‌آف رسیدند اما در دو دیدار پرهیجان در نهایت 3-2 مغلوب اسلوونی شدند. دیدارهایی که خاطره انگیزترین اتفاق آن گل زیبای میلنکو آکلیموویچ در لیوبلیانا بود. چهار سال بعد بار دیگر در گروهی دشوار قرار گرفتند و بعد از اسپانیا و یونان، در گروه‌شان سوم شدند.

در مرحله مقدماتی یورو 2008 نیز آنها بعد از ایتالیا، فرانسه و اسکاتلند، چهارم شدند. آنها 9 امتیاز با منطقه صعود فاصله داشتند.

آندره شوچنکو بازیکن تأثیرگذار این تیم با زدن 46 گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال اوکراین است و آناتولی تیموشوک نیز با 113 بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو 2012

اوکراین در رقابت‌های یورو 2012 در گروه «D» این مسابقات با تیم‌های انگلیس، سوئد و فرانسه همگروه است.

برنامه بازی‌های اوکراین در یورو 2012 به شرح زیر است:

22 خرداد: اوکراین– سوئد، ساعت 15/23 به وقت تهران در کیف اوکراین

26 خرداد: اوکراین – فرانسه، ساعت 15/23 به وقت تهران در دونتسک اوکراین

30 خرداد: انگلیس –  اوکراین، ساعت 15/23 به وقت تهران در دونتسک اوکراین

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: اولگ بلوخین

این دومین مقطع حضور اولگ بلوخین در تیم ملی اوکراین است. او در مقطع قبلی تیم ملی کشورش را در جام جهانی 2006 هدایت کرد. آنها در آن رقابت‌ها بازی‌های خوبی ارائه دادند و تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفتند اما در نهایت مغلوب ایتالیا، قهرمان جام، شدند. کارنامه او در تیم‌های باشگاهی‌اش چندان درخشان نیست اما حضور در جام جهانی 2006 تا اندازه‌ای به دوران مربیگری او رونق بخشید.

به عنوان بازیکن، بلوخین یک مهاجم فوق‌العاده بود که نقش مهمی در موفقیت‌های دیناموکیف در دهه 70 و 80 داشت. او 112 بار نیز پیراهن تیم ملی شوروی را به تن کرد اما هیچ گاه در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به توفیقی دست پیدا نکرد.

کاپیتان: آندره شوچنکو

بلوخین در دیدارهای آماده‌سازی، تیمش را با دو سیستم های 4-4-2 و 4-2-3-1 روانه میدان می‌کند و همین مسئله موجب شد تا بازوبند کاپیتانی بین آندره شوچنکو و آناتولی تیموشوک دست به دست شود. اما در صورتی که شوچنکو در ترکیب اصلی قرار داشته باشد، احتمالا او بازوبند را در اختیار خواهد داشت.

مهاجم 35 ساله دیناموکیف نیاز چندانی به معرفی ندارد. او که در سال 2004 عنوان مرد سال فوتبال اروپا را به دست آورد، در سال 1999 به دیناموکیف کمک کرد تا به نیمه نهایی چمپیونزلیگ برسد. او سپس به میلان رفت و 7 فصل درخشان را در سن سیرو سپری کرد. او آشکارا درخشش گذشته را ندارد اما همچنان یکی از چهره‌های تاثیرگذار تیم اوکراین است. او تنها 4 گل دیگر تا رکورد 50 گل ملی فاصله دارد.

بازیکن ستاره: آلکساندر علیف

علیف چهره غیر قابل جانشین اوکراین در مرکز خط دفاعی است. او که در اولین مقطع حضورش در دیناموکیف فروغ چندانی نداشت، بعد از سپری کردن 13 ماه تاثیر گذار در لوکوموتیو مسکو، در ماه مارس گذشته بار دیگر به دینامو بازگشت. حضور او باعث شد تا تیم پایتخت نشین فرصت بیشتری برای گلزنی روی ضربات ایستگاهی پیدا کند.

علیف تجربه بازی در تیم زیر 21 ساله‌های اوکراین را نیز دارد و با این تیم به فینال رقابت‌های قهرمانی اروپای سال 2006 رسید. در آن تیم چهره‌هایی مانند آرتم میلفسکی، دیمیترو چیگریسنکی، آندری پیاتوف و الکساندر ریبکا حضور داشتند.

پدیده جوان: یوگن کونوپلیانکا

این مهاجم 22 ساله دینامو هنوز راه زیادی برای اثبات خود دارد اما حضورش در تیم اوکراین یک گزینه خوب در اختیار بلوخین قرار می‌دهد. او از سرعت بالایی برخوردار است و دریبل‌های سریعش برای مدافعان حریف دردساز خواهد بود. بلوخین ترجیح می‌دهد از او در سمت چپ خط حمله استفاده کند، پستی که به او اجازه می‌دهد از سرعت و تکنیک بالایش به خوبی استفاده کند.

او هنوز به ترکیب اصلی تیم نرسیده و اندکی نیاز به تقویت توانایی‌هایش دارد اما اعتماد به نفسی که روی گل اخیرش به تیم ملی آلمان نشان داد، ثابت کرد که از پتانسیل کافی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها