به مناسبت 22 مرداد، روز جهانی جوانان

وقتی از همه جوانان جهان حرف می زنیم ، دیگر مهم نیست که این جوان در قبیله ای در یک کشور آفریقایی به دنیا آمده یا نوه پادشاه هفتم فلان کشور است. او فقط یک جوان است ، با خصوصیات مشترک با سایر جوانها!
کد خبر: ۴۶۰۴۱

و وقتی از خصوصیات مشترک صحبت می کنیم ، می توانیم مثلا به موسیقی برسیم و یا کتاب ، یا سفر یا تفریح و... همه چیزهای مشترک.
مثلا، حتما کتابی بود، یا هست که برای قریب به اتفاق جوانان دنیا جذاب بوده ، چرا راه دور برویم ، همین هری پاتر یا مثلا سینما، حتما تعداد زیادی از جوانان دنیا فیلم «ماتریکس» را دیده اند یا تعداد زیادی از آنها حتی اگر علاقه ای به موسیقی کلاسیک نداشته باشند، برای یک بار هم که شده ، آهنگهای موتزارت (حداقل روی زنگ تلفن همراه شان!) را شنیده اند.
یا این که همه آنها از مسافرت لذت می برند. اما چیزهای مهمتری هم وجود دارد که مورد توجه مشترک همه جوانان دنیا باشد و به عبارتی خصوصیاتی هستند که چون متعلق به دنیای جوانی همه جوانان دنیاست، پس می تواند برای یک روز هم که شده ، آنها را به هم نزدیک کند.
حتی اگر بخواهیم از «دهکده جهانی» و دنیای مجازی اینترنت و چت و پست الکترونیکی بگذریم ، باز هم خصوصیات مشترک زیادی وجود دارد.

1-هیجان: هیجان ، انرژی ، تب و تاب ، بدوبدو، جستجوگری ، اسمش را هر چه که بگذاریم ، نیروی جوانی ، پر از هیجان است ؛ نیرویی که همه جوانان را به تکاپو می اندازد تا کارهای فوق العاده انجام دهند؛ کار فوق العاده که می گوییم ، حتما نباید کشف قاره امریکا باشد!
یک پیاده روی چند کیلومتری به همراه لذت هم می تواند کار فوق العاده باشد یا حتی یک کوه پیمایی یکروزه به همراه جمع آوری تعدادی سنگ زیبا با گسلهای عجیب و غریب.
همین نیروی هیجان حتی می تواند جوانی را برای تراش دادن یک قطعه چوب و ساختن یک مجسمه چوبی ، ساعتها در یک اتاق کوچک حبس کند یا او را برای سرودن شعری چند خطی اما پر از احساس ، به وجد آورد.

2-مخالفت: اصولا جوان با جامعه ، محیط، نظام آموزشی ، موضوعات خرافی و... مخالف است ، اما این مخالفت به معنای نفی و نابودی نیست ؛ چرا که جوان مخالفت می کند تا به اصل و حقیقت برسد، این مخالفت با قدرت ، جرات و سختکوشی همراه است تا به او کمک کند، به نتیجه نهایی و درست برسد.
جوان مخالف است تا بتواند، ایده نو، عمل نو و پیروزی جدید به دست آورد؛ هر چند که این مخالفت همیشه با اعتراض مواجه بوده ؛ اما مخالفت درست ، راه رسیدن به موفقیت است.
البته قضیه همیشه به این شکل هم نیست. گاهی مخالفت باعث می شود سر جوان به سنگ بخورد و....

3-کنکور: شاید مسخره باشد، اما این فقط اسم فارسی مشکلاتی است که متعلق به همه جوانان است.
در کشور ما، بیش از یک و نیم میلیون جوان با مشکلی به اسم کنکور رو به رو هستند و همین کنکور در جاهای دیگر اسمهای مختلف دارد. درهرجای دنیا جوانان برای ادامه تحصیل مشکلاتی دارند.
گاهی کنکور اسمش عوض می شود. بیکاری ، اعتیاد و... برای جوانان دنیا، به تعبیری همین کنکور است . کنکورها موانعی بر سر راه جوانان هستند که پشت سرگذاشتن آن خاطرات شیرین جوانی را می سازد.

4- آرمانگرایی: این از آن خصوصیات است که هم می تواند مثبت باشد و هم منفی ؛ ولی اصولا همه جوانها آرمانگرا هستند و به دنبال ایده آل های خودشان می روند. رسیدن یا نرسیدن مساله این است.
جوان آرمانگرا، همه چیز را باب میل خودش می خواهد، حالا اگر این میل یا هدف ، مثبت بماند، رسیدن به آن یعنی تقویت بهترین خصوصیت جوانی و در غیر این صورت هم ، همین تلاش رسیدن به آرمان ها، باعث پختگی و کامل شدن جوان می شود.

5- جسارت : بعضی به همین جسارت مثلا پررویی هم می گویند ؛ ولی تاریخ حداقل در این یک مورد نشان داده جسارت و سنت شکنی بارها و بارها، باعث شده جوانها بتوانند به کارهای بزرگ دست بزنند و موفق شوند.
قطعا ادامه این روند ما را به برشمردن یک هزاروسیصدوبیست وهشتمین خصوصیت مشترک جوانان دنیا هم خواهد رساند، این چند مورد را گفتیم تا بتوانیم وارد این بحث شویم که اصولا جوانان به دلیل همین خصوصیاتشان مورد انتقاد هستند، که چرا بلند پروازند که چرا با نسل گذشته مخالفت می کنند که چرا همیشه هیجان زده اند و... اما، باز هم تاریخ در اینجا به کمک می آید، چرا که همیشه و همیشه ، جوانان همه دوران ها، از زمان شاه اسماعیل صفوی در ایران تا دوران امپراتوری چین تا زمان لویی پانزدهم تا جوانان قبایل سرخ پوستی قرن 18 و... مورد انتقاد بوده اند؛ اما گذشته ، حال و آینده دنیا، با دست همین جوانها ساخته شده ، ساخته می شود و ساخته خواهد شد. زنده باد جوان!

مستوره برادران نصیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها