وکالتخانه

پاسخ به پرسش‌های حقوقی

شریکم ماشینم را به صورت امانت برده و تصادف کرده است. هم به ماشین آسیب رسانده و هم به خودش. حال نه ماشین را تحویل می‌دهد و نه جای آن را نشان می‌دهد. هیچ مدرکی هم در دست ندارم، نه کارت ماشین و نه بیمه آن، سند ماشین هم به دلیل قسطی بودن در رهن شرکت است. چطور می‌توانم شکایت کنم و ماشینم را پس بگیرم؟
کد خبر: ۴۵۹۸۶۹

می‌توانید شکایت کیفری خیانت در امانت و دعوی حقوقی استرداد خودرو را مطرح کنید. البته چون دلیل ندارید در پایان دعوی باید کار با قسم قاطع فیصله پیدا کند. اما این را بدانید اگر طرفتان قسم خورد و ادعای شما ثابت نشد برای طرح دعوی مجدد یا حتی تجدیدنظر نسبت به رای بدوی راه دیگری نخواهید داشت.

شخصی بابت مهریه هر 3 ماه یک بار یک عدد سکه پرداخت می‌کند. الان ایشان وضع مالی خوبی ندارد و می‌خواهد مدت پرداخت آن را بیشتر کند آیا امکان آن وجود دارد یا خیر؟ به کجا باید مراجعه کند؟

بله، باید دادخواست تقلیل اقساط را به دادگاه تقدیم کند.

3 سال قبل زن و شوهری با ماهی 100 هزار تومان بابت مهریه توافق کردند ولی حالا زوجه مطالبه کل مهریه را کرده، تکلیف مهریه‌ای که این 3 سال پرداخت شده و دفاع موثر در دادگاه چیست؟

باید روشن کنید توافق اولیه به چه صورت و طی چه قراردادی بوده است، در هر حال هر میزان از مهریه که تاکنون پرداخت شده از کل آن کسر می‌شود.

مدت 6 ماه است که عقد کرده‌ام و الان در حال طلاق هستیم. مهریه من 6 دانگ منزل به صورت عندالاستطاعه است ولی همسرم الان استطاعت پرداخت ندارد. ایشان در حدود 800 هزار تومان طلا برای من خریده است، آیا می‌توانم این طلاها را به جای بخشی از مهریه خود بردارم؟

تا همسرتان طلاها را مطالبه نکرده است می‌توانید آنها را نزد خود نگه دارید اما هرگاه مطالبه کرد در دعوای متقابل مطالبه مهریه، شما می‌توانید این میزان طلا را در قبال بخشی از مهریه‌تان توقیف کنید.

در مورد کسی که سندی را در حالت محجوریت در اداره ثبت امضاء کرده است و الان برایش قیم تعیین شده باشد، تقاضای ابطال سند به چه صورت است؟

چنانچه بر اساس حکم دادگاه محجوریت وی ثابت شده است و سند صادره در زمانی تنظیم شده که محجور بوده است، قیّم وی با اقامه دعوی به ابطال سند مذکور به‌لحاظ این که در زمان محجور بودن فرد ذکر شده تنظیم گردیده، می‌تواند اقدام کند.

بنده زمینی را چند سال پیش خریداری کرده بودم. الان بعد از چند سال فردی مدعی شده که این زمین مال ایشان است و اقدام به تخریب کرده است. از ایشان شکایت کردم و تمام ادله خود را به دادگاه ارائه کردم حتی شاهدان و فروشندگان را نیز به دادگاه معرفی کردم. آیا با وجود این اعزام کارشناس از سوی دادگستری جهت انجام کارشناسی لازم است یا خیر؟

تشخیص این‌که کارشناسی در پرونده لازم است یا خیر با دادگاه است زیرا چه بسا دادگاه لازم بداند که کارشناس جهت تعیین دقیق زمین مذکور در قرارداد شما را بررسی و مشخص کند که آیا منطبق با زمین مورد نزاع هست یا خیر.

شخصی حدود 2 میلیون تومان از بنده خرید کرده و حدود 300 هزار تومان از پولش باقی مانده و بدهکار است. ایشان اهل شهر دیگری است و تنها نشانی که از خود به من داده‌ یک شماره تلفن همراه است. الان بعد از گذشت چند ماه با شماره مورد نظر که تماس می‌گیرم می‌گویند واگذار شده است. چطور می‌توانم این موضوع را پیگیری کنم؟

اگر آدرس وی را می‌دانید در هر شهرستانی که ساکن است باید به آنجا مراجعه و از طریق شورای حل اختلاف با تقدیم دادخواست، طلبتان را مطالبه کنید اما اگر هیچ آدرسی از وی ندارید از طریق شورای حل اختلاف محل سکونت خودتان می‌توانید با مجهول‌المکان اعلام کردن وی اقدام کنید ولی در هر صورت برای اجرای حکم باید اموال او را معرفی کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها