ملی‌پوشان رویینگ قایقرانی برای حضور در المپیک تلاش مضاعفی دارند

جستجوی سهمیه المپیک پشت سدها!

«از وزارت نیرو کمال تشکر را داریم که اجازه دادند پشت سدها تمرین کنیم. با این تمرینات بچه‌ها خیلی آماده شده‌اند و روند تیم ملی خوب است.» این بخشی از حرف‌های رئیس کمیته رویینگ فدارسیون قایقرانی ایران در تشریح برنامه‌های تیم ملی در راه کسب سهمیه المپیک است.
کد خبر: ۴۵۱۰۷۶

عمران پورعسگر پرست در حالی این حرف‌ها را بر زبان می‌آورد که رویینگ ایران در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و صاحب عناوین جهانی شده است. حضور چهره برجسته‌ای چون محسن شادی که براحتی در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی مدال طلا را بر گردن می‌آویزد نشان از جایگاه خاص این رشته نوپا در بین قایقرانان ایران دارد. با این حال شرایط و امکاناتی که برای این رشته و سایر مواد قایقرانی در کشورمان وجود دارد با میزان توقعات از این ورزش همخوانی ندارد.

زندگی دختران قایقران در کانکس‌هایی که کنار دریاچه آزادی قرار داده شده بود و جنجال بسیاری را هم برانگیخت تنها بخشی از این کمبودهاست و با ممنوع‌المصاحبه شدن ورزشکاران این رشته، شاید سرپوشی بر کمبودهای حال حاضر قایقرانان باشد. البته همه مشکلات به این مسائل ختم نمی‌شود. در حالی که از تیم ملی ایران کسب سهمه المپیک و حتی درخشش در لندن انتظار می‌رود، قایقرانان همچنان از داشتن یک پیست استاندارد برای انجام تمریناتشان محروم هستند. در حقیقت جدا از آن‌که علی سعیدلو، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی کلنگ احداث این پیست را در بندر انزلی به زمین زد هیچ اتفاق دیگری برای عملی شدن وعده‌ای که داده شد رخ نداده است. در چنین شرایطی پناه بردن به سدهای آبی احداث شده از سوی وزارت نیرو تنها چاره ممکن در ماه‌های سرد سال است که با رضایت مسوولان این رشته همراه شده است.

جستجوی سهمیه المپیک در تمریناتی که پشت این سدها انجام می‌گیرد اگرچه رضایتبخش به نظر می‌رسد اما قهرمانان این رشته نمی‌توانند گله‌مندی خود را پنهان نگه دارند. محسن شادی در این باره می‌گوید: مدت‌ها مربی نداشتم و مربی ازبکستانی هم در رشته من صاحب تخصص لازم نبود و به اجبار کار را با بدنساز پیش بردم. اگر تنها بخواهیم به کسب حضور در بازی‌های المپیک اندیشه کرده و فقط به این حضور راضی شویم، راه به جایی نخواهیم برد. به قول معروف باید المپیکی فکر کنیم. در این راستا و با وجود این‌که می‌دانم مسابقه المپیک خیلی سخت است ولی به دنبال این هستم که پس از کسب سهمیه المپیک، در لندن هم بدرخشم. به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در این بازی‌ها خیلی باارزش است و من دنبال انجام این کار هستم.

به دنبال 2 سهمیه دیگر

با وجود 2 سهمیه‌ای که پیشتر برای ایران کسب شده، همچنان قایقرانی ایران روی 2 سهمیه دیگر حساب می‌کند. به غیر از محسن شادی که کمتر کسی نسبت به کسب سهمیه او در مسابقات انتخابی کره جنوبی تردید دارد، رویینگ ایران 2 سهمیه دیگر هم در مواد سنگین وزن یک نفره بانوان و 2 نفره سبک وزن بانوان دنبال خواهد کرد.

مسوول کمیته رویینگ فدراسیون قایقرانی در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: ما از اول هم روی 4 ماده برنامه‌ریزی کرده بودیم و خیلی امیدواریم که به این مهم دست یابیم. اما در المپیک به دنبال این هستیم که محسن شادی افتخار‌آفرینی کند. شادی یک چهره بزرگ در این رشته است که می‌تواند در سطح المپیک هم بدرخشد. البته او به سنگین وزن صعود کرده که کار سختی در پیش دارد و اگر به فینال گروه B صعود کند و جزو 12 نفر برتر بشود، صاحب افتخاربزرگی برای قایقرانی ایران خواهد شد. برنامه اصلی رویینگ هم در المپیک 2016 ریودوژانیرو جواب می‌دهد چرا که روی کسب مدال محسن شادی در آن بازی‌ها حساب باز کرده‌ایم و به احتمال فراوان قهرمان‌های دیگری هم خواهیم داشت.

از پورعسگرپرست درخصوص امکانات تیم ملی می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: متاسفانه به دلیل نداشتن پیست استاندارد نمی‌توانیم در چنین شرایطی تمرین کنیم.تیم بانوان در بندر انزلی اردوهایی داشته است و تیم مردان هم برای 2 ماه در بندرلنگه کار خود را پی می‌گیرد. یک کانال خوب در این بندر است که می‌تواند برای تمرین مفید واقع شود، اما ورزشکاران مجبور هستند روزانه 45 کیلومتر را با ماشین طی کنند تا به محل تمرین بروند. به هرحال این شرایطی است که برای رشته المپیکی وجود دارد و ما هم تلاش می‌کنیم از داشته‌هایمان بهترین بهره را ببریم. در این مدت هم وزارت نیرو به ما لطف کرده و اجازه داده پشت سدهای آبی تمرین کنیم، چه در غیر این صورت مشکلات فراوانی داشتیم.

اردوی تیم ملی در چین پیش از اعزام به کره جنوبی و به خدمت گرفتن یک سرمربی دانمارکی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند برای تیم ملی مفید واقع شود. پورعسگرپرست با اشاره به این نکته که هساتینگ، مربی سرشناس دانمارکی علاقه‌مندی خود را برای هدایت تیم ملی ایران اعلام کرده است، می‌گوید: این مربی بعد از بازدیدی که از امکانات ایران و تمرین تیم ملی داشت برنامه تمرینی را قبل از ژانویه برای ملی‌پوشان ارسال کرده بود که نشان از علاقه وی به کار در تیم ملی دارد.ضمن این که اردوی تیم ملی را به مدت 40 روز در جنوب کشور چین که در زمستان، آب و هوای خوبی هم دارد برگزار می‌کنیم. ما قبل از بازی‌های آسیایی گوانگجو هم چنین اردویی داشتیم که خیلی مفید واقع شده بود و با تمریناتی که ملی‌پوشان در شرایط استاندارد و امکانات چین انجام خواهند داد بخوبی برای مسابقات انتخابی کره جنوبی ‌آماده خواهند شد.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها