حضور 40 مداح خارجی در همایش پیرغلامان حسینی

40 نفر از مداحان اهل بیت از 13 کشور جهان و 500 نفر از مداحان داخلی 27 و 28 آبان ماه در همدان گرد هم می‌آیند و در نهمین همایش بزرگ تجلیل از پیرغلامان حسینی که امسال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۹۹۶۶

مهدی دهقان‌نیری، دبیرکل اجلاس تجلیل از «پیرغلامان حسینی» در نشستی مطبوعاتی با بیان این خبر گفت: با توجه به وقوع حادثه بیداری اسلامی در منطقه، نهمین دوره از این همایش به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و در آن پیرغلامانی از کشورهای عراق، کویت، پاکستان، مصر، هند، عمان، لبنان، سوئد، غنا، سودان، تایلند، قرقیزستان و صربستان حضور پیدا خواهند کرد.

وی در سخنانش تعریفی از پیرغلامان ارائه داد و تاکید کرد: پیر غلامان حسینی آن دسته از مداحان اهل‌بیت (ع) هستند که حداقل سن آنها 70 سال باشد، بیش از 40 سال سابقه خدمت در این عرصه داشته باشند، بیش از 2000 بیت از شعرهای آیینی و عاشورایی را حفظ باشند، تالیف داشته باشند و نیز دارای حسن شهرت در منطقه زندگی خود باشند.

به گفته دهقان‌نیری این همایش به همت معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و استانداری همدان برگزار می‌شود.

سنت سقایی ثبت ملی می‌شود

دهقان‌نیری با اشاره به این که در سال 1382 اولین دوره این همایش در حسینیه جماران برگزار شد، گفت:‌ در ابتدا رویکرد همایش تجلیل از پیرغلامانی بود که با رسانه ملی در ماه‌های محرم و صفر همکاری داشته‌اند.

برپایی این همایش تا سال 87 در تهران ادامه داشت و هر سال تعدادی از پیرغلامان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) مورد تقدیر قرار گرفتند. در سال 88 نیز باتوجه به سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان و معرفی کردن این استان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی ، ما تصمیم گرفتیم هفتمین همایش را در زنجان برگزار کنیم و این اتفاق با حضور نزدیک به 400 پیرغلام در حسینیه اعظم زنجان به انجام رسید.

وی با بیان این که برخی از استان‌ها بعد از زنجان خواهان برگزاری همایش‌های بعدی بودند اظهار کرد:‌بوشهر، همدان، خوزستان و گلستان نسبت به ارسال تقاضانامه برای برگزاری این همایش اقدام کردند که در سال 89 از میان استان‌های مختلف به دلیل سبک خاص عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) استان بوشهر انتخاب شد.

رییس مرکز هنرهای نمایشی رادیو با بیان این‌که امسال این همایش در همدان برگزار می‌شود، توضیح داد:‌ این انتخاب با توجه به وجود سبک «سقایی» در نوع عزاداری موجود در استان صورت گرفته است.

سنت سقایی در همدان ریشه ای طولانی دارد و در عزاداری سیدالشهدا (ع) به صورت باشکوه اجرا می شود. همچنین در اجلاس نهم این سنت به عنوان یک اثر معنوی به ثبت ملی می‌رسد.

مداحان به منشور تهیه شده سوگند می‌خورند

دهقان‌نیری هدف اصلی از برگزاری این همایش را تبیین منویات مقام معظم رهبری در زمینه آیین ستایشگری خواند و گفت: بر همین اساس منشوری از منویات ایشان تهیه شده است و پیرغلامان حاضر به این منشور و آیین‌نامه سوگند می‌خورند تا به این وسیله التزام خود را در زمینه عمل به آن اعلام کنند.

وی به دیگر برنامه‌های در نظرگرفته شده برای همایش اشاره کرد و یادآور شد:‌ مسابقه بزرگ مستند رادیویی پیرغلامان امسال برای دومین سال برگزار می شود. امسال تعداد 52 برنامه رادیویی به دست ما رسیده است.

این مسابقه در سال گذشته 10 نفر برگزیده داشت و در سال‌جاری نیز همین تعداد برگزیده خواهند شد و جایزه کمک هزینه‌ سفر به عتبات عالیات به آنها اهدا می‌شود.

دبیرکل اجلاس تجلیل از «پیرغلامان حسینی» درباره چگونگی نحوه گزینش مداحان خارج از کشور توضیح داد: یک فهرست ۵۰ نفره از مداحان خارجی به ما ارائه شد که ما همان شرایط مداحان ایران را برای آنها هم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد:‌ در اختتامیه همایش از 16 نفر از ایرانیان و 5 نفر از مداحان خارج از کشور به عنوان برگزیدگان تقدیر می‌شود.

به گفته دهقان‌نیری دهمین دوره آیین تجلیل از پیرغلامان در استان گلستان و شهر گرگان برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اکبر فامیل کریمی،‌ معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان و رییس ستاد استانی برگزاری همایش نیز با بیان تاریخچه‌ای از تمدن استان همدان و سفر مقام معظم رهبری به این استان گفت: ما تاکنون تنها به بخشی از ظرفیت‌های فرهنگ عاشورایی دست یافته‌ایم.

لایه های فرهنگ عاشورایی باید شکافته شود؛ چرا که در کنار معرفت دینی شور حسینی همچون یک چاشنی بزرگ می‌تواند جهت‌دهنده باشد.

وی با بیان این که افتتاحیه این مراسم با حضور ۴۵۰ نفر از پیرغلامان برگزار می‌شود، خبر داد:‌ برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع آسیب‌شناسی روضه و مداحی و بازدید از هیات‌های این استان از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده است.

اختتامیه همایش نیز در مسجد دانشگاه بوعلی همدان برگزار می‌شود و در آن نمایندگان تمام هیأت‌های استان که حدود 2500 نفر هستند، حضور خواهند داشت.

در پایان این نشست خبری از تیزر تبلیغاتی و پوستر نهمین دوره از همایش پیرغلامان رونمایی شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها