به تازگی شاهد استفاده روزافزون از انواع گلها و درختچه های مصنوعی در گوشه و کنار منازل ، هتلها، ادارات و حتی بیمارستان ها هستیم، در حالی که گاه هزینه های سرسام آوری صرف تهویه هوا در این اماکن می شود.
کد خبر: ۴۲۱۸۴

در یک دید کوته بینانه ، این مجسمه های گیاهی به این دلیل که هم با بهای کمتری تهیه می شوند و هم هزینه نگهداری اندکی دارند، مقرون به صرفه تر به نظر می رسند ؛ اما آیا واقعا همین طور است؛
و آیا منطقی است که بهره ما از گیاهان تنها به زیبایی ظاهری آنها خلاصه شود که تفاوتی میان زیبایی و طراوت واقعی یک گیاه زنده با مشابه بی جان و مصنوعی آن قائل نمی شویم؛
این روزها مساله آلودگی محیط زیست موضوع ناآشنایی نیست و کمتر کسی را می توان یافت که درباره تاثیر دود کارخانه ها و خودروها، فاضلاب های صنعتی ، سر و صداهای شهری و غیره بر زوایای مختلف زندگی انسان ها مطالبی نخوانده یا نشنیده باشد؛ اما آلودگی فضاهای بسته و محلهای کار، کمتر مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که بیشتر ما بیش از 90 درصد وقت خود را در مکانهای بسته ای چون خانه ، مدرسه و محل کار به سر می بریم.
سال 1973 سازمان فضانوردی ناسا، به دنبال ماموریت اسکای لب 3، آلودگی هوای داخل سفینه را مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق 107 ماده آلی فرار که از مواد مصنوعی به کار رفته در داخل سفینه منتشر شده بود، ثبت شد.
به این ترتیب می شد انتظارداشت که مشابه این وضعیت در بناها و ساختمان هایی که بویژه برای صرفه جویی در انرژی ، ارتباط کمی با محیط خارج داشته و انواع عایقها در ساخت آنها به کار می رود نیز وجود داشته باشد.
تحقیقات بعدی درستی این فرضیه را ثابت کرد و نشان داد که هوای اماکن سرپوشیده که از تهویه کافی برخوردار نیستند مملو از انواع ترکیبات شیمیایی مضر برای سلامت انسان است.
اگر یکی از اعضای خانواده شما مرتب دچار گلودرد و گرفتگی بینی می شود، ممکن است مشکل او چیزی بیش از یک سرماخوردگی معمولی یا یک حساسیت ساده باشد. در بسیاری از موارد علت اصلی بروز این ناراحتی ها آلاینده های محیطی مثل بنزن ، فرمالدئید وتری کلرواتیلین است که از منابع ظاهرا خوشایندی چون کف پوش ها، مبلمان ها، رنگ دیوارها و ماشین آلات اداری به هوای محیط افزوده شده و می تواند عامل بیماری های زیادی نظیر تحریکات چشمی ، مشکلات تنفسی ، سرگیجه، سردرد، مشکلات پوستی ، تهوع و استفراغ باشد.
درواقع تحقیقات نشان می دهد آلودگی های درون محیطی ممکن است باعث بیماری های حاد و مزمن شده و سالانه میلیاردها ریال هزینه در پی داشته باشد. مهمترین ترکیبات شیمیایی که محیط بسته خانه یا محل کار ما را آلوده می کنند بنزن ، فرمالدئید،تری کلرو اتیلین و منو اکسید کربن است.
بنزن: یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از محصولات نظیر بنزین ، جوهر، روغنها، رنگها، پلاستیک ها و غیره یافت می شود.
این ماده در ساخت پودرهای شستشو، داروها، مواد منفجره و رنگ موها به کار می رود و مقادیر اندک آن باعث تحریکات پوست و چشم ، سردرد، بی اشتهایی ، خواب آلودگی ، ناراحتی های روانی و بیماری های سیستم گردش خون از جمله کم خونی می شود.
فرمالدئید: رد پای این ترکیب شیمیایی را می توان در فومهای عایق بندی ، محصولات چوبی مثل تخته های چند لایی و فشرده و نیز دود سیگار یافت.
گزارش ها حاکی از این است که ساختمان های عایق بندی شده اغلب 10 برابر بیش از فضای آزاد آلوده اند. فرمالدئید همچنین در پاکتهای بسته بندی که به رزین آغشته شده و در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، کاغذهای روغنی و دستمال های کاغذی به کار می رود.
بیشتر مواد شوینده خانگی نیز محتوی این ترکیب شیمیایی هستند. فرمالدئید، محرک غشای چشمها،بینی و گلو بوده و موجب سردرد ، حساسیت و نوعی نادر از سرطان گلو و ریه می شود.
تری کلرو اتیلین : در خشکشویی ها مورد مصرف قرار می گیرد و در جوهرها، رنگها، لاک الکل ها و چسبها وجود دارد.
این ماده عامل مولد سرطان کبد شناخته شده است.
منو اکسید کربن: در دود سیگار وجود دارد و همچنین به دلیل احتراق ناقص مواد سوختی منتشر می شود.
نگران نباشید. بنا به توصیه محققان ، استفاده از گیاهان در فضاهای بسته می تواند تا حد زیادی در رفع این آلودگی ها مفید باشد.
مطالعات نشان می دهد قرار دادن گیاهان آپارتمانی درگوشه و کنار این محیطها نقش اساسی و مهمی در پاکیزگی هوا دارند.
به طور معمول میزان باکتری ها و آلاینده های محیطی در مکانهایی که انواع گیاهان آپارتمانی در آنها نگهداری می شوند، 50 تا 60 درصد کمتر از دیگر مکانهاست.
گیاهان بنزن ،تری کلرواتیلین ، فرمالدئید و منواکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و اکسیژن پس می دهند. به این صورت که موادآلی را از طریق منافذ میکروسکوپی روی برگها جذب ، آنها را تجزیه می کنند یا به ریشه انتقال می دهند.
در ریشه این ترکیبات به عنوان مواد غذایی برای کلونی ها و میکربهایی که به طور معمول دراطراف ریشه زندگی می کنند، رها می شوند.
این چرخه بی ضرر راز اصلی توانایی گیاهان در پاکیزه ساختن هوای محیط است. همه گیاهان برای تجزیه اجزای خاک به موادی که برای ریشه قابل انتقال باشد، به باکتری ها وابسته هستند.
به این ترتیب گیاهان و باکتری ها نوعی همزیستی دارند که در آن گیاه ، با جذب آلودگی محیط و انتقال آنها به ریشه ، مواد مورد نیاز باکتری ها را در اختیار آنها قرار می دهد و در مقابل باکتری ها نیز مواد موجود در خاک را برای استفاده گیاه تجزیه می کنند.
خوشبختانه این چرخه می تواند مواد سمی جذب شده به وسیله گیاه را نیز شامل شود. به این معنی که پس از جذب ترکیبات سمی و انتقال آنها به ریشه میکرب ها، قادرند مقادیر زیادی از این سموم را به مواد غذایی مورد استفاده گیاه تبدیل کنند.
یکی دیگر از روشهایی که گیاه برای تصفیه هوای محیط مورد استفاده قرار می دهد پدیده تعرق است. در این روش گیاه با آزاد کردن بخار آب ، جریانی همرفتی ایجاد می کند که باعث حرکت آلاینده ها به سمت سطح خاک و سپس به ریشه گیاه می شود و در آنجا این مواد به وسیله باکتری های موجود به مواد بی ضرر تبدیل می شوند.
بدیهی است تنها با قرار دادن یک دسته گل در گلدان و مقابل پنجره نمی توان انتظار هوایی پاکیزه و مطبوع داشت؛ بلکه باید با توجه به مساحت محیط از تعداد مناسب گل و گیاهان گوناگون استفاده کرد.
اگر چه برخی متخصصان ناسا تعداد 15 تا 20 گیاه را برای فضایی به وسعت 450 متر مربع توصیه می کنند، اما از آنجا که میزان آلاینده های هوا در محیطهای مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و از طرف دیگر هر گیاه مواد مشخصی را جذب می کند، کارشناسان معمولا تعداد و انواع مشخصی از گیاهان را برای رسیدن به هدف مطلوب تجویز نمی کنند.
آنها یک قانون کلی در این زمینه ارائه می کنند و آن این که گیاه بیشتر، هوای سالمتر. به نظر کاوشگران استفاده از گیاهان بویژه برای ساختمان های اداری ضروری است ، آنها تا آنجا پیش می روند که پیشنهاد می کنند هر کس باید کنار میز خود یک گیاه داشته باشد.
با انتخاب گیاهانی که توانایی بیشتری در جذب آلاینده ها دارند می توان هوا را هر چه بیشتر پاکیزه کرد.
استفاده از گیاهان برای تصفیه هوای محیط به صرف وقت و هزینه نیاز دارد ؛ اما میزان این هزینه ها در مقایسه با ضررهای ناشی از غیبت از کار بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی و درمان این بیماری ها، چندان قابل ملاحظه به نظر نمی رسد...
نتایج یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد استفاده از گیاهان در محیط یک بیمارستان ، غیبت کارکنان را از 15 به 6/5 درصد کاهش داد.
تحقیق دیگری حاکی از این است که میزان عوارض ناشی از آلودگی هوا در یک اداره پس از استفاده از گیاهان در محیط، کاهش قابل توجهی به این ترتیب داشت: خستگی مفرط 20درصد، سردرد 45 درصد، خشکی / دردگلو 30 درصد، سرفه 40درصد و خشکی پوست 25درصد.
استفاده از گیاهان علاوه بر اثرات فیزیکی ، نقش قابل ملاحظه ای نیز در شادابی روحیه افراد و در نتیجه افزایش بهره وری خواهد داشت.
اگر این همه تحقیقات معتبر وجود نداشت باور این موضوع سخت بود که راه حلی چنین ساده و اقتصادی مثل استفاده از گیاهان خانگی می تواند مشکل پرهزینه و تهدیدکننده ای مثل آلودگی هوای محیط را برطرف کند.
بنابراین ، برای این که محیط اطراف خود را زیبا کرده و کمی راحت تر نفس بکشید، گلهای مصنوعی را که زیبایی آنها تنها برای مدتی کوتاه جلب توجه می کنند و ظاهرا ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند، دور بریزید و تعدادی از این پالایش دهنده های طبیعی هوا را در اتاق و محل کار خود بگذارید.
به این ترتیب مطمئنا احساس بهتری خواهید داشت و محیط اطراف خود را برای کار و زندگی دلپذیرتر خواهید کرد. به گفته یکی از دانشمندان «گیاهان هوا را تمیز می کنند؛ اما گل های مصنوعی آن را آلوده تر».
چه خوب است که مدیران بخشهای مختلف با این مساله جدی تر برخورد کنند و این همه مزایای گیاهان طبیعی را صرفا با زیبایی ساختگی و بهای ظاهرا مقرون به صرفه گلهای مصنوعی مبادله نکنند.

سعیده کافی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها