منار شهر گور جانی دوباره می‌گیرد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از مرمت بخش‌هایی از منار باشکوه شهر تاریخی گور در فیروزآباد خبر داد.
کد خبر: ۴۱۲۹۳۴

به گزارش فارس، محمد نصیری اظهار داشت: با توجه به ضرورت مرمت و استحکام‌بخشی اثر باشکوه و ارزشمند تاریخی منار شهر گور، مرمت بخش‌هایی از این اثر شاخص در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: آخرین دوره‌ای که این بنای ارزشمند تاریخی مرمت اصولی شده است سال 1339 ه.ش بوده که در بخش ‌های پایین منار مرمت انجام گرفته و پس از آن مرمت اساسی در اثر صورت نگرفته که با توجه به شاخص بودن اثر و نیز نوع مصالح به کار رفته در آن که خطرات آسیب‌پذیری را جدی‌تر می‌کند مرمت بنا در اولویت قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه شهر تاریخی گور نیاز به طرح جامع ساماندهی دارد گفت: این طرح شامل برنامه‌های جامع باستان‌شناسی نیز است.

وی به وجود چهارطاقی سنگی بزرگی در محوطه اشاره و بیان داشت: پایه‌های این چهارطاقی نشانگر عظمت آن در گذشته بوده و مرمت این چهارطاقی ساسانی نیز حائز اهمیت است.

اطراف شهر اردشیر خوره را که نخستین مرکز سلطنت سلسله ساسانی بوده، تعدادی از مهم‌ترین و استوراترین بناهای دوره ساسانی احاطه کرده است.

در داخل شهر مدور بنای برج مانندی است که به سبب تشابه با مناره‌های مسجد مردم آن را منار می‌نامند و در گزارش‌های متعدد از آن به عنوان علامت شناسایی شهری نام برده شده که در اوایل قرون وسطی گور نام داشته است و برج در حقیقت در تمام افسانه‌هایی که به این شهر مربوط می‌شود نقش روشنی دارد.

در مورد ساخت این منار نظریه‌های متفاوتی وجود دارد که منار را به عنوان سمبل قدرت پادشاه یا مرکزی برای دایره‌ای‌شکل در آوردن شهر و یا محل ارتباط با قلعه دختر به منظور اطلاع از حمله دشمن و یا مکانی برای نیایش توصیف کرده‌اند.

بین مناره و شهر یک رابطه هندسی وجود دارد و بر اساس ترجمه «گی لسترنج»، ابن بلخی در فارس‌نامه خود بنیاد شهر را توسط اردشیر شاه می‌داند و نقش آن مدور و چنان به نظر می‌آید که برای ترسیم آن از پرگار استفاده شده است.در وسط شهر که به عنوان مرکز دایره تلقی می‌شود، صفه‌ای ساخته شده است که به نام ایران گرده خوانده می‌شود و اعراب برآن نام طربال (برج) نهاده‌اند.نقشه سراورل اشتاین موقعیت‌های محلی (معابر و ساختمان‌ها) فارس‌نامه را تأیید می‌کند.

عکس‌های هوایی جدید علاوه بر آن رابطه مستقیم معابر شهر قدیمی را که در بررسی‌های زمینی پنهان مانده بود نسبت به برج (منار) تعیین می‌کند و بر اساس عکس‌های هوایی، نقشه و محاسبات بعدی فاصله‌ای حدود یک‌هزار و 950 متر را به عنوان قطر حصار داخلی دایره شکل برای محدوده شهر که به وسیله دو حصار یا خندقی در حد فاصل آنها محصور بوده عرضه داشته است.

منار شهر گور بنایی ساخته شده از سنگ و گل بوده و ارتفاع آن از سطح زمین (وضعیت موجود)30 متر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها