رئیس دیوان عالی اعلام کرد:

کاهش رسیدگی به پرونده جرائم خاص از پنج سال به هفت روز

‌آیت‌الله محسنی گرکانی ، رئیس دیوان عالی کشور گفت: پرونده های خاص و جرائم خاص گاهی حتی پنج سال در دیوان عالی کشور معطل می ماند ولی اکنون پرونده جرائم خاص در این دیوان بعد از هفت روز رسیدگی می شود.
کد خبر: ۴۱۱۷۱۳

به گزارش مهر، ‌آیت‌الله محسنی گرکانی پیش از ظهر یکشنبه در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه گفت: منصب قضا الهی است و این منصب به پیامبر اکرم (ص) نیز منتقل شده است.

وی افزود: پیامبر منصب های متعددی نیز داشت. او مجاهد، مبلغ، ناصح امین و قاضی بود. خداوند به پیامبر می گوید مردم از قضاوت تو ناراحت و نگران نشوند البته به این معنا نیز هست که اگر برخی از مردم از قضاوت قضات نگران شدند، قضات ناراحتی به خود راه ندهند. اگر حق را پیدا کردید به آن رای داده و نگران نباشید چون امام صادق (ع) هم این رای را امضا می کند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) روزی بین دو نفر قضاوت کرد که یکی از آنها انصاری و دیگری از اقوامش بود. مرد انصاری که از نتیجه این قضاوت ناراضی بود گفت شما چون طرف دعوی از اقوامتان بوده به آن رای دادید. پیامبر اکرم از این موضوع ناراحت شد و خداوند پیامبرش را دلداری داد و آیه ای نازل کرد که بنابر آن اگر کسی نماز و همه تکالیفش را انجام بدهد اما دادرسی رسول اکرم را نپذیرد عبادت او ذره ای تاثیر نخواهد داشت. ملاک قضاوت پیامبر بررسی شده است و فقیه بودن پیامبر جای نگرانی نداشت.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: پرونده‌های قتل و جرائم خاص گاهی در دیوان عالی کشور حدود 6 ماه الی یک سال باقی می‌ماند و قضات جرأت ندارند تا پرونده‌های قتل‌، ناهنجاری‌، آدم‌ربایی و تجاوز به عنف را تأیید کنند؛ در حال حاضر این پرونده‌ها در دیوان عالی کشور بیشتر از 7 الی 10 روز باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله محسنی گرکانی در پایان خاطرنشان کرد: قضات باید باطل را بکوبند و حق را احقاق کنند و از هیچ چیز نهراسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها