رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس شانگهای عازم قزاقستان شد

دیدار احمدی‌نژاد با رهبران چین و روسیه

رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم آستانه، پایتخت قزاقستان می‌شود. این اجلاس قرار است فردا 25 خرداد، همزمان با دهمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار شود و حاشیه این اجلاس هم فرصت مناسبی برای رایزنی سران کشورهای شرکت کننده است. بر همین اساس اعلام شده است در حاشیه و برنامه‌های جنبی اجلاس شانگهای دیدار با روسای جمهور چین و روسیه که کشورهایشان از اعضای دائم شورای امنیت هستند در دستور کار احمدی‌نژاد قرار دارد.
کد خبر: ۴۰۹۶۳۸

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه اقتصادی و امنیتی تشکیل شده‌است و رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان آن را در سال 2001 پایه‌گذاری کردند. این سازمان در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر یافت.

افزون بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، و هند به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند. رویکرد عمده این سازمان تاکنون همکاری‌های تجاری و اقتصادی بوده است در عین حال گسترش همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی، افزایش مبادلات بازرگانی بین کشور‌های عضو، همکاری‌های بانکی، باشگاه مشترک انرژی و همکاری‌های فرهنگی از اهداف این سازمان است.

جمهوری اسلامی ایران که عضو ناظر اجلاس همکاری شانگهای است، پیش از این تقاضای عضویت دائم در این اجلاس را ارائه کرده که این موضوع در سازمان شانگهای در حال بررسی است و در صورت پذیرش تهران نیز به عضویت دائمی این اجلاس درمی‌آید.

بر اساس آنچه اعلام شده، با توجه به 10 ساله شدن این سازمان، شرکت‌کنندگان در نشست قزاقستان در مورد روند پیوستن اعضای جدید به سازمان، بحث و بررسی خواهند کرد.

کشورهای عضو همچنین پیشرفت‌ها و دستاوردهای این سازمان را طی 10 سالی که از زمان تاسیس آن سپری شده، مرور و درباره برنامه‌های آتی این سازمان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

گفتنی‌های زیاد در یک دیدار

دیدارهایی که احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس شانگهای خواهد داشت اگرچه عنوان دیدارهای در حاشیه را یدک می‌کشند اما با توجه به تحولات بین‌المللی و روابط دوجانبه و چندجانبه، بسیار با اهمیت هستند. بر اساس انچه در خبرها آمده است یکی از این دیدارها،‌ دیداری است که به احتمال زیاد میان رئیسان جمهور ایران و روسیه برگزار می‌شود.

رجب صفراف، رئیس مرکز مطالعات ایران در روسیه با اشاره به این دیدار می‌گوید: احمدی‌نژاد و مدودف گفتنی‌های زیادی دارند. وی در گفت‌وگو با مهر ضمن بیان این‌که روسای جمهور ایران و روسیه خیلی کم با یکدیگر دیدار می‌کنند، افزود: بر ‏همین اساس ملاقات آنان در حاشیه یک اجلاس مانند شانگهای بسیار با اهمیت است.‏ صفراف افزود: این جلسه حداقل یک ‏نتیجه خواهد داشت که آنها تصمیم بگیرند هر چه زودتر و مفصل‌تر یکدیگر را ببینند و صحبت‌هایی با هم ‏داشته باشند.‏ وی گفت: فکر می‌کنم احمدی‌نژاد پیشنهاد خیلی مهمی به مدودف خواهد داشت و این پیشنهاد ‏خیلی با اهمیت است.‏ این کارشناس روس تاکید کرد: احمدی‌نژاد احتمالا به مدودف پیشنهاد خواهد کرد که روسیه در تحولات منطقه ‏حضور پررنگ تری داشته باشد.

احمدی‌نژاد با هو جین تائو دیدار می‌کند

دیدار احمدی‌نژاد با هو جین تائو، رئیس‌جمهور چین نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چین یکی از شرکای اقتصادی بزرگ جمهوری اسلامی ایران است و همکاری‌های اقتصادی 2 کشور، مانع بزرگی در مسیر اجرای تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران به شمار می‌رود. همچنین با توجه به عضویت دائم چین در شورای امنیت، روسای جمهوری 2 کشور احتمالا در دیدار خود در خصوص ابعاد بین‌المللی موضوع هسته‌ای ایران هم گفت‌وگو خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها