صالحی در جمع خبرنگاران:

ایمنی اولویت نیروگاه بوشهر است

وزیر خارجه با بیان اینکه بحث نیروگاه بوشهر دیگر تمام شده است، گفت: هم اکنون نیروگاه بوشهر راه‌اندازی شده و ظرف یکی دو ماه آینده 40 درصد انرژی، از نیروگاه بوشهر گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۳۰۸۲

به گزارش مهر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح بیست و یکمین اجلاس شورای برنامه ریزی اکو و در جمع خبرنگاران در خصوص راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر هم اکنون در مرحله بحرانی است، یعنی راه اندازی شده است.

وی گفت: مانند این است که کتری آب روی اجاق گذاشته شود و آرام آرام به جوش آید فقط باید صبر کرد که آن آب تبدیل به بخار شود و بخار داخل توربین گردد. این روند یکی دو ماه طول می‌کشد و ظرف یکی دو ماه آینده 40 درصد قدرت از نیروگاه بوشهر گرفته خواهد شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد:‌ شهریورماه سال گذشته وقتی سوخت‌ها به نیروگاه بوشهر منتقل شد و جشن گرفتیم اعلام کردیم راه اندازی نیروگاه از زمان انتقال سوخت 9 ماه تا یک سال براساس شرایط طول خواهد کشید.

صالحی ادامه داد: تا شهریور ماه چند ماه باقی مانده تا یک سال تمام شود. کارها با وجودی که دو ماه وقفه داشتیم خوب پیش رفت و وقفه پیش آمده به خاطر اشکال فنی بود که در یکی از پمپ‌ها ایجاد شده بود.

وزیر خارجه یادآور شد: اولویت جمهوری اسلامی ایران همواره بر ایمن بودن نیروگاه و به کارگیری اطمینان بخش آن بوده است بنابراین حاضریم دو ماه معطل کنیم، مجدداً سوخت بازنگری شده و سوخت‌گذاری کنیم که این اقدام در دو ماه انجام شد.

وی گفت: نیروگاه بوشهر یکی از امن‌ترین نیروگاه‌های دنیاست و جدیدترین تکنولوژی‌های ایمنی دنیا در آن به کار گرفته شده می توانیم این نوید را به مردم بدهیم که بحث نیروگاه بوشهر دیگر تمام شده و نیروگاه بوشهر فعال شده است.

صالحی یادآور شد:‌ اگر نیروگاه بوشهر غیرهسته‌ای بود تا این حد به ملاحظات فنی اهمیت داده نمی‌شد نمی خواهیم شادمانی کاذب ایجاد کنیم و مسئولیت ایمنی را نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد:‌ ما به مردم قول می‌دهیم ایمنی حرف اول و آخر را می‌زند.

وزیر امور خارجه در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از دو استان عراق نیز گفت: طبق موافقت‌نامه آمریکا با عراق تا پایان سال 2011 آمریکایی‌ها باید عراق را ترک کنند.

وی گفت: عراقی‌ها نسبت به این مسئله مصر هستند و در آخرین سفری که به عراق داشتند در گفتگو با مسئولان این کشور همه بر این مطلب تاکید کردند خروج آمریکا از عراق یک ضرورت است چون هیچ توجیهی برای ماندن آنها نیست. مردم عراق با فرهنگ و ریشه‌دار هستند و ارتش این کشور سرپاست و به خوبی م تواند امنیت عراق را تامین کند. بنابراین توجیهی برای ماندن آنها در عراق نیست.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر لاورف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه تا زمانی که تحریم‌های سازمان ملل از ایران برداشته نشود، این کشور نمی‌تواند عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شود، گفت: اگر این اظهارات صحت داشته باشد، من نمی‌دانم اساسنامه شانگهای این شرایط را در نظر دارد یا این اظهارت براساس یک رای شخصی است.

صالحی در خصوص تجمع مردم کشورهای سوریه، لبنان و اردن در مرز اسرائیل و خواسته آنان مبنی بر اخراج اسرائیل از سرزمین فلسطین در روز "نکبت" گفت: این واکنش مردم طبیعی است زیرا مردم از خانه‌‌هایشان رانده شدند و قریب 62 سال است که کلید خانه‌های قدیمی شان را در دست دارند به این امید که به کشورشان باز گردند.

وی گفت: این حرکت در روز نکبت مبارک است و یک واکنش طبیعی از سوی مردم پس از تراکم نارضایتی‌ها بود که بدون هیچ احساس ترسی این حرکت را انجام دادند و حتی به سمت سیم‌های خارداری که متصل به برق بود رفتند تا به دنیا نشان دهند مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی زنده است.

وی گفت: آینده منطقه و سرنوشت منطقه را می توان از همین حرکت پیش‌بینی کرد. این حرکت نویدبخش است و حتماً مردم فلسطین با مقاومتی که تا کنون نشان دادند به آرزوها و حقوق خود خواهند رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها