شایع‌ترین عارضه سرخک، عفونت گوش میانی و کشنده‌ترین عارضه، سینه‌پهلو است

همه باید واکسن بزنند

سرخک یک بیماری مسری حاد دستگاه تنفسی است که عمدتا در کودکان بروز می کند ، ولی به طور کلی در افرادی که واکسن این بیماری را نزده باشند، نیز دیده می شود. بیماری سرخک ویروسی بوده و در اکثر نقاط دنیا بروز می‌کند اما در کشورهای پیشرفته که واکسیناسیون در سطح بالایی انجام می‌شود موارد بیماری آنقدر محدود شده که نایاب است.دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با «جام‌جم» درباره علائم این بیماری می‌گوید: در صورت دیدن سرفه، تب کم‌شدت و راش (دانه‌های جلدی) روی صورت و اندام‌ها باید به بیماری سرخک مشکوک شد. البته این راش‌ها بعدا به صورت لکه‌های قهوه‌ای در‌می‌آید.
کد خبر: ۳۵۷۰۹۲

به گفته وی این بیماری شدیدا مسری است و سرایت آن اغلب به طور مستقیم یعنی از راه تماس صورت گرفته و کمتر اتفاق می‌افتد که بیماری به طور غیرمستقیم یعنی به وسیله اسباب‌بازی بیمار به دیگر کودکان سرایت کند.

مردانی معتقد است در کشورهای در حال توسعه سرخک یکی از علل مهم مرگ و میر شیرخواران بویژه شیرخوارانی است که دچار سوءتغذیه بوده یا به ضعف سیستم ایمنی بیماری ایدز ابتلا دارند.

مراحل بیماری سرخک

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علائم بالینی بیماری سرخک را به 3 مرحله تقسیم می‌کند و می‌گوید: مرحله اول بیماری، دوره کمون است که به طور متوسط 10 روز طول می‌کشد. از زمانی که فرد مستعد ابتلا به این بیماری است در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا اولین علامت بیماری مانند تب ایجاد شود. در مرحله دوم تب و علائم شبیه سرماخوردگی، آبریزش از چشم و بینی اتفاق می‌افتد. در مرحله سوم دانه‌های جلدی (راش) بروز می‌کند که بتدریج از سر به پایین بروز پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: اولین دانه‌ها در محل رویش موها و در قسمت بالای پیشانی ظاهر می‌شود سپس صورت و اندام فوقانی، شکم و اندام تحتانی را فرامی‌گیرد. دوره توزیع دانه‌های جلدی 4 روز تا یک هفته طول می‌کشد. همچنین اگر سطح داخلی گونه افراد معاینه شود یک دانه سفید رنگ در یک زمینه قرمز رنگ مخملی دیده می‌شود که می‌توان با آن تشخیص بیماری سرخک را داد.

به گفته دکتر مردانی، بیماری سرخک در یک فرم شدید هم بروز می‌کند که سریعا ابتلا ایجاد می‌کند و سطح عمده پوست را فرا می‌گیرد. در افرادی که نقص ایمنی داشته باشند، دانه‌ها می‌توانند به صورت خونریزی تظاهر پیدا کنند که با مرگ و میر بالایی هم همراه است.

عوارض بیماری

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که بیماری سرخک 2 عارضه دارد، شایع‌‌ترین عارضه سرخک را عفونت گوش میانی معرفی می‌کند که در آن نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک طی 10 روز است.

دکتر مردانی می‌گوید: کشنده‌ترین عارضه سرخک، سینه‌پهلو (پنومونی) است که عمدتا هم به علت ویروس ایجاد می‌شود و هم به صورت ثانویه با میکروب‌های بیماریزا بروز می‌کند. البته از عوارض دیگر سرخک برونشیت‌، میوکاردیت، فارنژیت و نوما را می‌توان نام برد.

وی اعتقاد دارد در این بیماری در صورتی که بیماران دچار عارضه نشوند بعد از گذشت 7 تا 10 روز بتدریج از بین می‌رود، اما بیماران باید تحت نظر پزشک درمان شوند.

دکتر مردانی می‌افزاید: مهم‌ترین موضوع در این بیماری پیشگیری است که با تزریق واکسن اتفاق می‌افتد. عمدتا تمام کودکان در ایران از 8 تا 12 ماهگی واکسن سرخک می‌زنند که در 14 تا 16 ماهگی هم تکرار می‌شود.رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم ادامه می‌دهد: اخیرا در وزارت بهداشت واکسن سرخک را با 2 واکسن سرخجه و اوریون ترکیب کرده‌اند که به رایگان به تمامی ایرانیان تزریق می‌شود. 97 درصد افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند مبتلا به سرخک نمی‌شوند.

وی عمده مشکل در ارتباط با بیماری سرخک در ایران را موارد وارداتی بیماری از اتباع بیگانه می‌داند و تاکید می‌کند: در مواقع سیل، زلزله، خشکسالی زائران پاکستانی و افغانستانی باعث ورود ویروس بیماری به ایران می‌شوند. بنابراین چنانچه افرادی از جامعه ما واکسن نزده یا احیانا واکسن هم زده باشند، اما سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته باشد ممکن است مبتلا به این بیماری شوند.

دکتر مردانی توصیه می‌کند برای پیشگیری از بیماری سرخک باید حتما واکسن زد و در صورت بروز اولین مورد مشکوک بیماری، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد تا کانون‌های جدید بیماری پیدا شود.

امیر بامه/جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها