سینماگران ایرانی قرار است عصر دوشنبه در یک گردهمایی، مطالبات صنفی خود را پیگیری کنند

بیکاری و بی پولی سینماگران را متحد کرد

این روزها با رشد شبکه‌های تلویزیونی و ویدئویی از یک طرف و افزایش صدور پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی از طرف دیگر، به نظر می‌رسد بازار تولید برنامه‌های نمایشی در ایران پُر رونق باشد، اما هر چند وقت یک‌بار، هشدارهایی که از سوی نهادهای صنفی در خصوص وضعیت نا‌بسامان هنرمندان شنیده می‌شود، تصویر رویایی و زیبای ساخته شده از این موضوع را نقش برآب می‌کند. در ماه‌های گذشته، مسوولان خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی فعال در عرصه سینما، بارها و بارها نسبت به وضعیت دست‌اندرکاران این صنف هشدار داده‌اند. مثلا غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما به ایسنا گفته: «برای تکمیل شدن فرایند خصوصی‌سازی و ایجاد امنیت حرفه‌ای نیاز به تصویب قانونی است که رسما سینما را به عنوان هنر صنعت به رسمیت بشناسد.
کد خبر: ۳۴۵۱۰۹

این درخواست سال‌هاست که از دولت‌ها درخواست شده و به‌‌رغم قول و وعده‌ها هیچ‌گاه شکل اجرایی نیافته و قانونی نشده است.»

مدیرعامل خانه سینما نیز با اشاره به مشکلات پیش آمده از عدم پرداخت کمک‌های مالی معاونت سینمایی به خانه سینما گفته «هر دو سال همکاران ما 18 ماه خانه‌نشین هستند، بدون بیمه بیکاری و تامین آتیه چه بسیار کارگردانان و دست‌اندرکاران سینما که پس از عمری خدمات و افتخار برای این سرزمین و مردم آن، در دوران کهولت، بدون حداقل‌های معیشتی تنها و منزوی مانده‌اند.»

در چنین اوضاع و احوالی سینماگران ایران تصمیم گرفته‌اند روز دوشنبه 18 مرداد ماه تجمعی صنفی برگزار کنند؛ تجمعی که به نظر می‌رسد یک «زور آزمایی صنفی» برای جلب توجه مسوولان دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری مطالبات سینمای ایران است. سینماگران ایرانی سال 1386 نیز در واکنش به گسترش عرضه غیر قانونی فیلم‌های ایرانی در شبکه ویدئویی، تجمع مشابهی را در باغ فردوس برگزار کردند که در نهایت به ساماندهی این بخش منجر شد.

در دعوتنامه‌ای که دیروز از سوی خانه سینما برای رسانه‌ها ارسال شد، اسامی هنرمندانی همچون «بهرام‌بیضائی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد، ناصر تقوایی، داوود رشیدی، عبدالحسین برزیده، احمدرضا درویش، مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی، جواد‌طوسی، مجتبی راعی، اصغر فرهادی، کیانوش عیاری، یدالله صمدی، مرتضی شایسته، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، رضا میرکریمی، محمد بزرگ نیا، مرضیه برومند، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور و...» به چشم می‌خورد. این هنرمندان بخشی از 120 نفری هستند که روز گذشته در نامه‌ای خطاب به تمامی دست اندرکاران سینما، از اهالی خانواده بزرگ سینمای ایران خواسته اند تا در گردهمایی پیگیری تامین امنیت شغلی و رفاه اجتماعی که به دعوت جامعه اصناف سینمایی روز دوشنبه 18 مرداد ساعت 18 در محل خانه سینما برگزار می‌شود، شرکت کنند.

کمتر پیش می‌آید این اسامی در یک قاب و در کنار هم قرار گیرد، اما وقتی پای «امنیت صنفی» در میان باشد، هنرمندان سینما از طیف‌های گوناگون گرد هم می‌آیند.

در ماه‌های اخیر، مسوولان سینمایی جدید به هیچ وجه خانه سینما را در برنامه‌ها و فعالیت‌های صنفی همچون شورای صدور پروانه ساخت، شورای صدور پروانه نمایش، سیاستگذاری‌های سینمایی، مباحث مرتبط با بودجه و... جدی نگرفته‌اند و حتی در مواردی همچون حوزه اکران، با ورود به این حوزه به دنبال محدود کردن اختیارهای بخش خصوصی بوده‌اند.

ضمن آن‌که عدم پرداخت مطالبات مالی خانه سینما از سوی معاونت سینمایی باعث شده تا مسوولان این نهاد صنفی به دنبال قرض گرفتن از برخی تهیه کنندگان بروند.

در نتیجه این اختلاف‌ها بخش عمده‌ای از خانواده 5‌هزار نفری سینمای ایران دچار مشکلات و گرفتاری‌های گوناگونی شده است که به نظر می‌رسد تنها حاصل اختلاف‌ها و درگیری‌های موجود میان این نهاد صنفی و مسوولان سینمایی است.

اختلافی که حتی جواد شمقدری نیز آن را تایید می‌کند، اما ظاهرا آنقدر این اختلاف جدی است که برای حل و فصل آن نمی‌توان فقط به مذاکره‌های دو طرف دلخوش بود.

رضا استادی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها