اتفاق روز

چالش بزرگ رئیس سازمان جنگل‌ها

پست معاونت وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دیروز دست به دست شد. روز گذشته فرود شریفی بعد از 3 سال حضور در این سازمان به طور ناگهانی از سمتش کناره‌گیری کرد تا علی سلاجقه، فردی دانشگاهی با دیدگاه حفاظت از منابع آب، امور هدایت سازمان عریض و طویل جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را به دست بگیرد. 3 سال پیش وقتی شریفی رئیس این سازمان شد، بسیاری از طرفداران حفاظت و احیای جنگل‌ها و مراتع به تحصیلات آبخیزداری او خرده گرفتند، چون به باور آنها چنین رئیسی بر روی منابع آب کشور (بیش از جنگل‌ها و مراتع)‌ تمرکز خواهد کرد و حالا که سلاجقه روی کار آمده است رشته تحصیلی او ـ مدیریت رودخانه ـ دوباره همان بحث‌ها را پیش کشیده است.
کد خبر: ۳۳۷۶۳۲

البته در اهمیت مدیریت منابع آب و لزوم اصلاح ساختارهای غلطی که تاکنون موجب هدررفت آن شده، شکی نیست، اما به نظر می‌رسد با توجه به حجم گسترده تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور، سلاجقه باید با توان مضاعف مدیریتی دست به تصمیم‌گیری و اجرا بزند. امروز سرعت از بین رفتن عرصه‌های جنگلی و مرتعی به حدی است که پروژه‌های احیا بوضوح از دامنه تخریب‌ها عقب مانده و پیشروی بیابان‌ها هر لحظه زمین‌های مستعد و ممتاز را تهدید می‌کند.

آن گونه که مسوولان منابع طبیعی کشور می‌گویند بیشتر این تخریب‌ها نیز ناشی از عوامل انسانی بویژه دستگاه‌های دولتی هستند. پس یک حساب سرانگشتی بخوبی نشان می‌دهد که رئیس جدید سازمان باید با چه چیزی مقابله کند، اما چالش عمده‌ای که سلاجقه و هر فردی قبل یا بعد از او با آن روبه‌رو بوده و هستند مهم‌تر از این است؛ مقابله با زمین‌خواران و متصرفان منابع طبیعی. دیروز شریفی در سخنانی ابهام‌آلود اشاره کرد که تا چه حد امکان سوءاستفاده از عرصه‌های طبیعی در کشور وجود دارد و تا چه اندازه این تهدید جدی است، سلاجقه هم بدون آن که موضوع را بشکافد، تصرف منابع طبیعی را معضل اصلی سازمان متبوعش معرفی کرد؛ پس در واقع او می‌داند که با قبول کردن این سمت قرار است با چه گروهی مقابله کند و تا چه میزان کارش سخت خواهد بود.

مریم خباز‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها