معاون اول قوه‌قضائیه در جمع خبرنگاران تاکید کرد در بر خورد با بدحجابی جایی برای اعمال سلیقه‌های مختلف باقی نمی‌ماند

قوه قضاییه: پشتیبان برخورد با بدحجابی هستیم

پس از گسترش برخی زمزمه‌ها مبنی بر مخالفت قوه مجریه با برخوردهای انتظامی و قضایی در بحث عفاف و حجاب و گسترش این باور که به احتمال زیاد نیروهای پلیس و دستگاه قضایی بدون هماهنگی با این قوه دست به برخورد با بدحجابان می‌زنند، معاون اول قوه قضاییه به این بحث‌ها پایان داد.
کد خبر: ۳۳۵۶۶۲

دیروز حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی که به رسم هر سال به بهانه شروع هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران قضایی حاضر شده بود، اگرچه همچون سایر مسوولان عالی دستگاه قضا هر واژه را با احتیاط ادا می‌کرد، اما بصراحت تاکید کرد که برخورد با بدحجابان امری شرعی، قانونی و مورد تایید قوه قضاییه است.

رئیسی که کار قضا را از سخت‌ترین امور کشور می‌داند و بر تشخیص درست موضوع، صدور صحیح احکام، نفوذناپذیری قاضی و استقلالش از همه کس به جز خدا و قانون تاکید می‌کند نقبی نیز به پیشگیری از وقوع جرم زد تا به این نتیجه برسد در بحث عفاف و حجاب، اگرچه باید قبل از درمان درد، دست به پیشگیری زد، ولی وقتی درد به وجود آمد، باید با آن برخورد کرد.

او که خودش می‌داند هر قدر فقر و بیکاری بیشتر شود، فساد و جرم هم بیشتر خواهد شد، از همه دستگاه‌های متولی خواست تا بحث پیشگیری از وقوع جرایم را جدی بگیرند، اما در عین حال از اعتقادش برای برخورد با کسانی که قانون‌شکنشان می‌خواند، دست برنداشت.

معاون قوه قضاییه گفت: امروز اخلاق جامعه در گرو مبارزه با فساد اجتماعی است یعنی هر چند که بحث‌های فرهنگی در این بخش خیلی قابل توجه است، اما باید برخوردهای انتظامی را هم جدی گرفت. به عبارت دیگر، بحث فرهنگی و برخوردهای انتظامی هر دو لازم است و هیچ کدام جای دیگری را نمی‌گیرد. او افزود: نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابی وظیفه ذاتی دارد و برای انجام این وظیفه ذاتی نباید منتظر خواسته دیگران باشد، چون شاید کسانی باشند که اجرای قانون را نمی‌پسندند. پس نظر این عده مهم نیست بلکه مهم اجرای قانون است.

رئیسی البته در شرایطی با چنین صراحتی سخن می‌گفت که در دنباله حرف‌هایش چاشنی احتیاط را نیز فراموش نکرد بویژه آنجا که گفت پیشگیری از مفاسد اجتماعی بر عهده همه دستگاه‌هاست، اما این بحث هرگز منافی برخورد انتظامی با مفاسد نیست.

این توضیحات معاون اول قوه قضاییه، مسوولی که کمتر در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و به دادن پاسخ‌های کوتاه و محتاطانه به سوالات اصحاب رسانه شهرت دارد، هر چند تکلیف مواضع چندگانه روزهای اخیر در بحث عفاف و حجاب را بخوبی روشن کرد، اما هرگز مانع از طرح پرسش خبرنگاری که می‌خواست بداند آیا دریافت جریمه نقدی از افراد بدحجاب مورد تایید قوه قضاییه است، نشد.

البته رئیسی به این پرسش هم با مآل‌اندیشی پاسخ داد. او گفت: برخورد با بدحجابی بحثی است که در متن قانون آمده و جزو ضروریات دین ماست. پس وقتی چنین چیزی در قانون پیش‌بینی شده جایی برای اعمال سلیقه‌های مختلف باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر موضوع حجاب و عفاف خواست همه مردم ایران است. پس همه خانم‌ها چه متدین به دین اسلام و چه غیرمسلمان، به خاطر احترام به دین اسلام و قانون نظام جمهوری اسلامی موظفند برخلاف قانون عمل نکنند.

رئیسی ادامه داد: البته در این زمینه دستگاه‌های فرهنگی و الگوساز هم باید تلاش کنند که کار به دستگاه انتظامی و قضایی نرسد، اما اگر بدحجابی به وجود آمد، نیروی انتظامی وظیفه برخورد با آن را دارد و قوه قضاییه هم از آن پشتیبانی خواهد کرد، اما این که در دادگاه‌ها برای افراد بدحجاب چه حکمی صادر می‌شود، به عهده قاضی دادگاه است.

مخالفت وزیر علوم از واگذاری مدیریت حجاب به حراست دانشگاه‌‌ها

از سوی دیگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در مورد پوشش و حجاب دانشجویان، مسوولان دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی و ساماندهی کنند و روسای دانشگاه‌ها خودشان شخصا وارد شوند و به هیچ عنوان مدیریت موضوع را به نیروهای حراست و انتظامات واگذار نکنند.

به گزارش مهر، کامران دانشجو در جمع روسای دانشگاه‌ها ضمن اعلام این که یکی از عناصر حاکم شدن فضای اسلامی در دانشگاه‌ها، گسترش صمیمیت و محیط عاطفی دوستانه بین اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان است، از مسوولان دانشگاه‌ها خواست با دانشجویان رفتاری صمیمی داشته باشند و تلاش کنند فضای دانشگاه‌ها سرشار از علم و آکنده به مهر و عطوفت و به دور از هرگونه جهالت، غفلت، عصبانیت و بداخلاقی باشد. وی گفت: اگر تمام بودجه کشور را به دانشگاه‌ها اختصاص دهند و دانشگاه‌ها تمام امکانات لازم را داشته باشند، اما فضای اسلامی، محبت و صمیمیت بر آن حاکم نباشد، به هدف مطلوب دست نیافته‌ایم.

برنامه‌ریزی به‌عهده رئیس دانشگاه

وی تاکید کرد: حراست و نیروهای انتظامات باید نقش خود را داشته باشند، اما مدیریت این مساله مهم و برنامه‌ریزی آن باید به‌عهده مدیریت و شخص رئیس دانشگاه باشد. در این صورت است که حراست و انتظامات با کارمندان خود می‌توانند مسوولیت خود را در طول این برنامه بخوبی ایفا کنند. وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها نیازهای خود را که تاکنون بالغ بر 6 هزار نفر شده است، برای جذب اعضای هیات علمی در رشته‌های مختلف به وزارت علوم اعلام کرده‌اند و وزارت علوم بعد از فراخوان عمومی و گزینش علمی و عمومی تعداد مناسبی را برای جذب نهایی به دانشگاه‌ها معرفی می‌کند که دانشگاه‌ها نیز باید از بین همین افراد متخصص و متعهد که به آنها معرفی می‌شوند، اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را انتخاب و جذب کنند.

همکاری با تشکل‌های علیه اسلام در دانشگاه‌ها ممنوع

دانشجو تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید از دانشجویانی که در راستای مصالح عمومی و منافع ملی، فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌کنند، حمایت کنند و هیچ‌کس در دانشگاه‌ها مجاز نیست با افراد و تشکل‌هایی که علیه اسلام و نظام فعالیت می‌کنند، همراهی کند.

وی افزود: دانشجویان متعهد دانشگاه‌ها یعنی فرزندان غیور مردم این مرز و بوم نباید حساسیت خود را نسبت به فعالیت‌های ضداسلامی و نظام را از دست بدهند، بلکه باید هر روز با توجه به ترفندهای تازه دشمنان و فتنه‌گران، حساسیت خود را بیشتر کنند و ضمن علم‌آموزی هر چه بیشتر همان‌طور که در چند ماه اخیر نشان داده‌اند هم در صحنه باشند و هم عناصر فتنه‌گر و معاند اسلام و نظام را مدبرانه و هوشیارانه ارشاد کنند.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها