تحلیل القدس العربی

عمرو موسی در غزه؛ بعدش چه؟

حضور دیرهنگام عالیرتبه‌ترین مقام عربی در نوار غزه آن هم با گذشت چهار سال از محاصره‌ ظالمانه‌ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه را باید مهمترین رویداد این هفته دانست. هر چند که باید دلیل این رویکرد غیر منتظره‌ اتحادیه عرب را با توجه به اهتمام ویژه‌ افکار عمومی جهان به غزه‌ محاصره شده جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۳۳۴۰۵۳

روزنامه‌ فرامنطقه‌ای القدس العربی، در تحلیلی تحت عنوان "عمرو موسی در غزه؛ پس از آن چه خواهد شد؟" نوشته است:‌

«عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب روز یکشنبه با تاخیر و درنگ بیش از سه ساله از زمان محاصره‌ دریایی،‌ هوایی و زمینی اسرائیل علیه غزه از این منطقه بازدید کرد، آن هم در شرایطی که دولت مصر نیز با بستن گذرگاه مرزی رفح و ساخت دیوار فولادی این محاصره را تشدید کرده و اسرائیل نیز مانع از ورود دارو و کالا به این منطقه می‌شود.

درست است که گذرگاه رفح برای برخی موارد انسانی برای چند روز معدود بازگشایی شد اما حکم اصلی برای این گذرگاه حکم بستن آن و گشودن آن بر اساس معیارهایی مشخص است.

باید تاکید کرد که دیدار عمرو موسی با اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس و تعدادی از مسئولان این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی، گامی مثبت در جهت شکستن دیوار یخی موجود بین نظام رسمی عربی و محاصره شدگان غزه است که باید اتحادیه عرب و دبیر کل آن را نماینده‌ این نظام دانست.

عمرو موسی از عراق، لبنان، سودان و سومالی دیدار کرد اما با وجود کوتاهی مسافت بین دفترش در قاهره و گذرگاه رفح طی سه سال گذشته از غزه دیدار نکرد. مسافتی که با اتومبیل بیش از سه ساعت به طول نمی‌انجامد. احتمال‌های زیادی برای تفسیر این گام عمرو موسی آن هم در شرایط فعلی وجود دارد که به طور خلاصه عبارتند از:

1- افزایش اعمال فشارهای بین‌المللی بر دولت اسرائیل جهت لغو محاصره غزه پس از جنایتی که نیروهایش علیه کشتی مرمره ترکیه مرتکب شدند.

2- تاکید رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بر عزمش جهت پیوستن به کشتی‌های مدنی حامل کمک‌های بشر دوستانه به غزه برای شکستن محاصره این منطقه تحت حمایت کشتی‌های جنگی ترکیه برای جلوگیری از هرگونه حملات اسرائیلی. عمرو موسی به واقع می‌خواهد برای دومین بار پس از موضع‌گیری اول اردوغان در نشست اقتصادی داووس و ترک این نشست به دلیل اظهارات شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی مانع از این شود که بار دیگر موضع‌گیری‌اش مورد سوال قرار گیرد.

علاوه بر آن با توجه به این که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز او را در بن بست قرار داده و خود دو بار به غزه سفر کرده و ضمن بازدید از ویرانی‌های ناشی از جنگ اسرائیل، رسما لغو محاصره‌ این منطقه را خواستار شده است، این دلیل را نیز باید به دلایل دیگر برای سفر عمرو موسی به غزه اضافه کرد.

3- عمرو موسی باید گزارش کمیته‌ چهارجانبه‌ صلح را که محاصره غزه را امری غیر قابل قبول دانسته و بر نتایج معکوس آن با توجه به خسارت‌هایش برای ساکنان غزه تاکید نموده، شنیده باشد. گزارشی که معتقد است، این تحریم موجب ایجاد بی‌کاری، ‌تقویت حماس و تهدیدهایی برای امنیت دراز مدت اسرائیل شده است و تهیه کنندگان انگلیسی این طرح پیشنهادات برجسته‌ای را از جمله ضرورت لغو محاصره‌ غزه،‌ بازگشایی گذرگاه‌های آن تحت نظارت اروپا و قرار دادن طرحی فوری برای بازسازی غزه به نظارت سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

سوالی که هم‌اکنون مطرح است، این است که چنانچه نظام رسمی عربی که طی سال‌های گذشته محاصره‌ غزه را تایید کرده و اکنون دریافته سیاست‌هایش با شکست روبه‌رو شده است، پس از سفر عمرو موسی به این منطقه و اطلاع وی از میزان ویرانی‌های ناشی از تجاوز اسرائیل پس از بازدید از مراکز ویران شده و دیدار با ده‌ها هزار فلسطینی که در ویرانه‌های منازلشان زندگی می‌کنند، چگونه با این مساله تعامل خواهد کرد.

با توجه به تجربه‌های قبلی ما با نظام رسمی عربی، اتحادیه عرب و دبیر کل آن، نمی‌توان به این مساله خوش‌بین بود. به این دلیل ما حساب زیادی بر سفر عمرو موسی به غزه باز نمی‌کنیم و انتظار زیادی از بسیاری از کشورهایی که وی نماینده‌ آنها محسوب می‌شود، نداریم.»

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها