به دلیل ناآرامی ها برقرار شد

وضعیت فوق العاده در دومین شهر بزرگ قرقیزستان

دولت انتقالی قرقیزستان در دومین شهر بزرگ و نیز برخی دیگر از شهرهای جنوب این کشور مقررات وضعیت فوق العاده برقرار کرده است.
کد خبر: ۳۳۳۳۲۱

دولت قرقیزستان روز جمعه 11 ژوئن اعلام کرد که به دلیل ادامه نا آرامی در جنوب این کشور که تا کنون به کشته شدن دست کم دوازده نفر منجر شده در شهر اوش، دومین شهر بزرگ قرقیزستان، و تعدادی از شهرهای این منطقه مقررات حکومت نظامی برقرار کرده است.

این شهر و مناطق اطراف آن در روزهای اخیر محل درگیری خونین بین گروه های رقیب قومی و سیاسی بوده که طرفداران آنها، مسلح به اسلحه سرد و گرم، به محل های متعلق به یکدیگر حمله کرده اند.

وزارت بهداشت قرقیزستان گفته است که علاوه بر کشته شدگان این درگیری ها، بیش از یکصد و پنجاه نفر نیز زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت کشور قرقیزستان در یک مصاحبه رادیویی در روز جمعه گفت که با اعلام وضعیت فوق العاده، خشونت در اوش فروکش کرده و با استقرار امنیت، اوضاع به حالت عادی باز می گردد.

وی گفت که نیروهای انتظامی دولتی بر اوضاع منطقه به طور کامل مسلط هستند.

با اینهمه، شاهدان عینی در تماس تلفنی با خبرگزاری ها از ادامه ناآرامی در اوش خبر داده و گفته اند که در ساعات بامداد روز جمعه، هنوز هم صدای تیراندازی پراکنده از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد و هلی کوپترهای نظامی بر فراز شهر در پرواز بوده اند.

همچنین، خدمات شهری در اوش ظاهرا مختل شده و برخی از ساکنان که در صدد خروج از این شهر بوده اند گفته اند که عملا از خدمات حمل و نقل شهری خبری نیست.

پیشینه ناآرامی روزهای اخیر به نزاع بین گروه های قومی قرقیز و ازبک ساکن منطقه باز می گردد که در خلال چند هفته اخیر به طور پراکنده ادامه داشته و در روزهای اخیر شدت گرفته است.

اگرچه این دو گروه قومی دارای اختلافات قدیمی و ریشه دار هستند، اما سقوط دولت قربان بک باقی اف، رئیس جمهوری سابق در پی قیام مردم در ماه آوریل، زمینه برخوردهای خشونت آمیز دو طرف را فراهم کرده است.

قرقیزهای ساکن منطقه که معتقدند در زمان حکومت باقی اف، ازبک ها از امتیازات خاصی برخوردار بوده اند، این گروه قومی را به طرفداری از رئیس جمهوری سابق متهم می کنند.

در مقابل، ازبک ها نگران فشار دولت جدید و محرومیت از امکاناتی هستند که در دوره حکومت سابق به دست آورده اند.

برخی از ناظران بر این باورند که طرفداران رئیس جمهوری سابق، که در زمان حکومت او قدرت سیاسی و اقتصادی را به خصوص در جنوب قرقیزستان، که پایگاه اصلی باقی اف بود، در انحصار داشتند، پشت ناآرامی ها اخیر قرار دارند و هدف آنان، تضعیف دولت انتقالی است.

مقامات دولت انتقالی ، باقی اف و طرفداران او را به فساد گسترده مالی و اداری و ثروت اندوزی در زمان زمامداری او متهم کرده و خواستار پیگرد قانونی آنان هستند.

باقی اف و چند تن از مقامات دولت سابق به دلیل برخورد با تظاهرات ضد دولتی مردم در ماه آوریل، با اتهام خشونت علیه مردم هم مواجه اند.

از زمان سقوط رئیس جمهوری سابق، دولت انتقالی کوشیده است بر اوضاع در مناطق مختلف کشور مسلط شود و امنیت و آرامش را برقرار سازد.

شهر اوش یکی از مناطق تمرکز اقلیت ازبک در قرقیزستان است و از مراکز اصلی حمایت از دولت سابق محسوب می شود.

در حال حاضر، هم ایالات متحده و هم روسیه دارای پایگاه های نظامی در قرقیزستان هستند و در نتیجه، تحولات این کشور را از نزدیک زیر نظر دارند.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها