همه‌ساله تعداد بی‌شماری مسافر از طریق هوایی سفر می‌کنند که هر سال به این تعداد افزوده می‌شود و از آنجا که تفاوت‌های زیادی میان شرایط طبیعی و ارتفاع وجود دارد، تمامی افرادی که بیماری‌های مهم پزشکی دارند باید پیش از پرواز با پزشک معالج خود مشورت کنند. دکتر غلامرضا حمصی، متخصص بیماری‌های داخلی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این که چه افرادی باید از سفرهای هوایی پرهیز کنند و چگونه می‌توان پروازی بی‌دغدغه داشت؟ به «جام‌جم» می‌گوید: اگرچه فشار داخل کابین هواپیما به گونه‌ای افزایش یافته است تا شبیه شرایط طبیعی شود، ولی صعود هواپیما تا حدود 11 تا 12 هزار متر (36 ـ 40 هزارپا)‌ فشار کابین را شبیه فشار ارتفاعات 6 تا 8 هزار پا می‌کند و به این ترتیب اکسیژن کمتری در خون جریان پیدا می‌کند و گازهای خون دچار تصعید می‌شوند، بنابراین بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلبی، ریوی مزمن و کم‌خونی بسیار شدید باید پیش از پرواز از شرایط مناسبی برخوردار شوند.
کد خبر: ۳۲۰۹۱۰

وی با اشاره به این که به علت صعود ناگهانی، گازها تصعید می‌شوند و به علت نزول هواپیما، گازها منقبض می‌شوند، متذکر می‌شود: به همین دلیل است که حتی افراد عادی نیز در این شرایط احساس گرفتگی در گوش دارند که این گرفتگی با عمل بلع، جویدن یا خمیازه کشیدن برطرف می‌شود.

دکتر حمصی می‌افزاید: اگر با انجام این اعمال بهبودی حاصل نشد، می‌توان از مانور والسالوا (VALSALVA)‌ (ایجاد فشار با گرفتن بینی و بستن دهان)‌ برای رفع آن تلاش کرد.

این متخصص داخلی با بیان این که شیر خوردن در نوزادان می‌تواند در عملکرد گوش آنها تاثیرگذار باشد، می‌افزاید: بهتر است افرادی که دارای مشکل حاد گوش، بینی و عفونت سینوس هستند، پیش از سفر از قطره‌های بازکننده مجاری تنفسی و حتی آنتی‌بیوتیک (با نظر پزشک معالج)‌ استفاده کنند. وی خاطرنشان می‌کند: تغییر گازهای داخل بدن در بیمارانی که بتازگی جراحی وسیع شکم یا جراحی چشم انجام داده‌اند می‌تواند مشکل‌ساز باشد، بنابراین بهتر است این عده نیز پیش از پرواز با پزشک خود مشورت کنند.

کمبود رطوبت

رطوبت کابین هواپیما از شرایط عادی کمتر است. این متخصص عنوان می‌کند: خشکی پوست، چشم‌ها، دهان و بینی از عوارض کمبود رطوبت به شمار می‌روند، بنابراین لازم است بیمارانی که دارای مخاط‌های خشک هستند از اسپری‌های مرطوب‌کننده مصرف کنند و از استفاده لنزهای چشمی بپرهیزند. دکتر حمصی می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد ازن یک فرم تغییریافته اکسیژن است که باعث تحریک ریه و مخاط بینی می‌شود که در هواپیماها وسایل جدیدی به منظور از میان بردن آن وجود دارد.

بسیاری از اوقات با بیمارانی مواجه می‌شویم که هنگام سوار شدن خودرو دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند. به‌گفته وی، این افراد باید در وسط هواپیما که حرکت کمتری دارد، صندلی مناسب را برگزینند و از وسایل پزشکی مناسب در طول پرواز استفاده کنند.

خطر مرگ

این پزشک اذعان می‌کند: یکی از مهم‌ترین عوارض پرواز، لخته شدن خون در وریدهای پاست که در مسافرت‌های طولانی اتفاق می‌افتد و باعث تورم و قرمزی پاها می‌شود و ممکن است آمبولی ریوی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

دکتر حمصی خاطرنشان می‌کند: این بیماری (آمبولی ریه)‌ در افرادی که دارای بیماری قلبی پیشرفته‌اند، باردارها، افرادی که سابقه این بیماری را دارند یا از داروهای هورمونی استفاده می‌کنند و سابقه جراحی، واریس پا یا بیش از حد چاق هستند، دیده می‌شود.وی یادآور می‌شود: با حرکت دادن پاها، راه رفتن در طول پرواز (رفتن به دستشویی هر 2 تا 3 ساعت)‌ می‌توان باعث جلوگیری از این عوارض شد؛ هرچند در بیماران پرخطر باید از داروهای ضدانعقاد قبل از پرواز استفاده شود.

به گفته این متخصص داخلی، تغییر ساعت بیولوژیک در پروازهای طولانی بین‌قاره‌ای نیز باعث اختلال در تنظیم داروهایی همچون انسولین و هورمون‌ها می‌شود که باید پیش از پرواز با متخصص مربوط مشورت کرد.

دکتر حمصی با اشاره به عوارض عصبی پرواز (استرس و ترس از پرواز)‌ این گونه مشکلات را باعث تشدید علائم روانپزشکی در بیماران روانی عنوان کرده و پرواز را برای نوزادان کمتر از 7 روز، زنان باردار بیش از 36 هفته (برای دوقلوها بعد از 32 هفته)‌، مادران تا 7 روز پس از زایمان، بیماران با گرفتگی عروق قلبی شدید و عفونت‌های حاد و مهم، ممنوع ذکر می‌کند.

وی تصریح می‌کند: افرادی که دچار سکته‌های مغزی و خونریزی مغزی، عفونت‌های شدید گوش، جراحی وسیع شکم، مغز، چشم، بیماری‌های خونی، سیکل سل و بیماری روانی حاد کنترل نشده می‌شوند، نباید پرواز هوایی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها