یکی از بهترین کارهایی که شما به عنوان مادر، می‌توانید برای کودک خود انجام دهید تغذیه او با شیر خودتان است. اکنون ثابت شده که شیر مادر غذایی مفید و ضروری برای شروع زندگی سالم کودک است. این ماده حیاتی براحتی برای فرزند شما که هنوز سیستم‌های گوناگون بدن و اندامش کامل نشده قابل هضم است. شیر مادر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز فرزند شما را نیز دربردارد؛ همچنین دارای پادتن‌های مخصوصی است که می‌تواند کودک را در برابر بیماری‌های متداول این دوره از زندگی مصون سازد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) بتازگی پیشنهاد داده است که کودکان، حتما با شیر مادر تغذیه شوند. این پیشنهاد با تأکید بر این نکته است که تغذیه با شیر مادر به‌ویژه تا 6 ماهگی بسیار ضروری است. اما مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که پس از 6 ماهگی هم از شیر مادر استفاده می‌کنند، از فواید بیشتری بهره خواهند برد.
کد خبر: ۳۱۷۶۵۰

محققان استرالیایی با بررسی 2366 نوزاد، به این نتیجه جالب رسیده‌اند، اطفالی که بیش از 6 ماه از شیر مادر تغذیه کرده‌اند بهتر قادر بوده‌اند با استرس‌های زندگی کنار بیایند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد، احتمال ابتلا به مشکلات بهداشت روانی در آینده برای این گروه کمتر است.در تحقیق دیگری که بتازگی انجام پذیرفته، مشخص شده است، هرچه دوران استفاده کودکان از شیر مادر طولانی‌تر باشد و دیرتر خوردن غذاهای معمولی و جامد را آغاز کنند، احتمال ابتلا به چاقی در بزرگسالی برای آنها کمتر است.

برای روشن شدن موضوع در مورد تغذیه دوران نوزادی و احتمال ابتلا به چاقی، دکتر کیم میکائلسون از دانشگاه کپنهاگ به همراه تیمش، گروهی مشتمل بر 5068 زن و مرد که بین سال‌های 1959 و 1961 در کپنهاگ متولد شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند.

او در این تحقیق دریافت که والدین، کودکان خود را از 4‌تا 6 ماهگی با غذاهای مختلف تغذیه می‌کردند و برخی حتی زودتر اقدام به این کار کرده‌اند.

به طوری که نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق، تنها به مدت دو ماه و نیم از شیر مادر بهره برده‌اند، در حالی‌که نیم دیگر، در 5/3 ماهگی یا دیرتر شروع به خوردن غذاهای جامد کرده‌اند.

پس از یک سال، کودکانی که مدت زمان بیشتری با شیر مادر تغذیه شده بودند، میزان شاخص توده بدنی کمتری داشتند (شاخص توده بدن نشانگر مقدار چربی براساس قد و وزن است). ولی رابطه‌ای میان مدت زمان شیر خوردن و میزان شاخص توده بدنی در بزرگسالی، نوجوانی و... یافت نشد.اما طی این تحقیق مشخص شد سنی که کودک شروع به تغذیه با غذاهای مختلف می‌کند بر میزان شاخص توده بدنی در بزرگسالی تأثیر دارد.

آن گونه که دکتر میکائلسون بیان می‌کند، احتمال مبتلا شدن به اضافه وزن در 42 سالگی به میزان 5 تا 10‌درصد به ازای هر یک ماه تاخیر در استفاده از غذاهای مختلف و مکمل‌های غذایی کاهش می‌یابد. وی می‌گوید: «بهتر است تا 6 ماهگی کودک صبر کنیم و سپس او را با غذاهای مختلف و مکمل‌های غذایی آشنا کنیم، اما این را هم متوجه باشیم که نباید در مورد سن خاصی پافشاری کنیم.»

او می‌افزاید: «بعضی از کودکان قبل از 6‌ماهگی به غذایی غیر از شیر مادر و همچنین مکمل‌هایی احتیاج پیدا می‌کنند، اما این قبیل مواد نباید قبل از 4 ماهگی به بچه‌ها داده شود.»

نیلوفر اسعدی بیگی
گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها