آغاز اجرای رسمی پیمان لیسبون

ازروز سه شنبه اول دسامبر، طی مراسمی اجرای مفاد پیمان لیسبون رسما آغاز شد.این پیمان پس از تصویب آن توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به اجرا درآمده است.
کد خبر: ۲۹۷۴۳۳

همزمان با اجرایی شدن پیمان لیسبون ، هرمان فان رومپوی نخست وزیر سابق بلژیک روز سه‌شنبه به عنوان اولین رئیس اتحادیه‌ اروپا  رسما فعالیت کاری خود را آغاز کرد.

همچنین بارونس کاترین آشتون نیز به عنوان فرد شماره یک سیاست خارجی اروپا مشغول به کار شد. برخی لقب "وزیر خارجه اروپا" را نیز برای وی در نظر گرفته‌اند.

مراسم رسمی اولین روز اجرایی شدن پیمان لیسبون، آغاز فعالیت کاری رومپوی و آشتون در پایتخت پرتغال برگزار شد و در جریان آن تعدادی از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخنرانی کردند.

این پیمان، اختیارات پارلمان اروپا را افزایش داده و دو پست ریاست اتحادیه اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی را که پست های جدیدی هستند، ایجاد کرده است.

تعیین دو سیاستمدار کمتر شناخته شده برای پست ریاست اتحادیه اروپا و نیز امور خارجی این نهاد در دو هفته قبل، نشان دهنده این است که در حال حاضر کشورهای عضو، مایل به تمرکز بیشتر قدرت در بروکسل نیستند.

یکی از اهداف ایجاد سمت ریاست اتحادیه اروپا، اعطای رهبریت باثبات بیشتر به اتحادیه اروپا است؛ زیرا پیش از این نظام رهبری اتحادیه اروپا به صورت چرخشی و هر شش ماه تغییر می‌کرد و هر بار یک کشور عضو اتحادیه ریاست را عهده‌دار می‌شد.

مدت ماموریت رومپوی در سمت ریاست اتحادیه اروپا دو سال و نیم است.رهبران اروپایی هم‌چنین آشتون را که قبلا کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا بود، به عنوان بالاترین مقام امور خارجی و امنیتی اروپا برای مدت پنج سال انتخاب کردند.

پارلمان اروپا بیشتر از هر نهاد دیگر اتحادیه اروپا از اجرای پیمان لیسبون منتفع شده است چون از این به بعد تقریبا در تمام قوانینی که در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل وضع می شود پارلمان اروپا نقش اصلی را خواهد داشت و شمار وتوهای ملی را بر سیاست اروپا کاهش می‌یابد.

در گذشته در بسیاری موارد تصویب قوانین اتحادیه اروپا مشروط به تایید آن توسط تمام کشورهای عضو بود ولی اکنون در بسیاری موارد رای موافق اکثریت اعضا برای تصویب یک قانون کافی خواهد بود.

اما برای تصمیم گیری درمورد وضع مالیات، سیاست خارجی، دفاع و امنیت اجتماعی هنوز اتفاق نظر کلیه اعضای اتحادیه اروپا لازم است.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت: پیمان لیسبون، شهروندان را در مرکز پروژه اروپایی قرار می‌دهد.

باروسو با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: پیمان لیسبون باعث می‌شود که اتحادیه اروپا دارای تجهیزات بیشتری برای برآورده کردن انتظارات در زمینه‌های انرژی، تغییرات آب و هوایی، جنایات فرامرزی و مهاجرت باشد. اتحادیه هم‌چنین قادر خواهد شد با صدای بیشتری در صحنه‌ بین‌المللی سخن بگوید.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها