«چرا جشنواره فیلم کوثر باید برگزار شود؟» روز گذشته پیش از آن‌که خبرنگاران در نشست خبری چهارمین دوره این جشنواره، این سوال را از محمد خزاعی بپرسند، دبیر جشنواره در صحبت‌هایش آن را مطرح کرد و برای پاسخ به آن به تیتر مصاحبه‌های هنرمندان مختلفی اشاره کرد که در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره از ضرورت وجود چنین رویدادی سخن گفته بودند.
کد خبر: ۲۹۴۰۹۷

خزاعی سپس به این مساله اشاره کرد که بیش از 100 هنرمند از وضعیت فعلی ترسیم چهره زنان در سینمای کشور ناراضی هستند و معتقدند این تصویر با تصویر واقعی زنان فاصله زیادی دارد.

در حال حاضر هم که ایدئولوژیکترین افراد در پست‌های سینمایی حاضر شده‌اند، این انتظار وجود دارد که در این زمینه اقدام‌هایی جدی صورت گیرد.

در ادامه جلسه، خزاعی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و با تاکید بر این‌که «این جشنواره برآمده از نیاز سینما، کاستی‌ها و چالش سینمای زن بود و به‌رغم مدت کم توانسته فضای خوبی را در منظر افکار عمومی‌ و خانواده سینما ایجاد کند» خبر از برگزاری جشنواره فیلم کوثر از 27 تا 30 آبان در سینما فلسطین داد و در درد دلی مبسوط به مشکلات مالی این دوره از جشنواره اشاره کرد که سبب شده بودجه آن به چیزی در حدود بودجه ساخت 2 فیلم تلویزیونی - یعنی جمعا حدود 180 تا 200 میلیون تومان - نزول پیدا کند.

البته پوستر جشنواره که همان پوستر سال قبل بود نیز بی‌پولی مسوولان جشنواره را تایید می‌کرد، اما در ادامه سر درد دل دبیر باز شد و اظهار کرد، خیلی از حامیان جشنواره در اعتراض به آنچه که برگزاری جشنواره قبلی باشکوه و پر ریخت و پاش بود، حمایت‌های خود را از این رویداد دریغ کردند و به همین دلیل دست اندرکاران جشنواره سال 86 تا امسال طلبکار جشنواره بودند.

در این دوره از جشنواره که به همت ستاد آیه‌های ایثار و تلاش و با همکاری چندین نهاد مختلف برگزار می‌شود 1172 فیلم به دبیرخانه آن رسیده که از میان آنها 431 فیلم متعلق به فیلمسازان زن بوده است. نمایش حدود 10 فیلم بلند سینمایی اکران نشده از دیگر ویژگی‌های این جشنواره است.

قرار است امسال برای انسیه شاه حسینی و پروانه معصومی‌هم بزرگداشت برگزار شود. برگزاری 3 نشست نیز برای جشنواره کوثر پیش‌بینی شده، اما اینها همه خبرهای نشست دیروز نبود بلکه خبرساز ترین بخش نشست، اعتراض‌های شدید خزاعی به فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران بود که هویت زنان را زیر سوال می‌برد و نگاهی گیشه‌ای به این قشر داشت و فقط به مباحث سطحی می‌پرداخت.

خزاعی به درجه‌بندی کیفی فیلم‌ها در سال گذشته اشاره کرد که فیلم‌ها را به «الف، ب و ج» درجه‌بندی می‌کرد و خواستار اعمال این سیستم در شرایط امروزی سینمای ایران شد. وقتی خبرنگار ما از او پرسید که آیا این یک نظر شخصی است یا این‌که قرار است چنین طرحی در برنامه معاونت سینمایی اجرا شود، وی گفت این مساله نظری شخصی است.

«اعتراض شدید به بودجه‌های سرگردان نهادهای مختلف در خصوص زنان و عدم تمرکز آنها در عرصه فیلمسازی» نیز بخش دیگری از حرف‌های این مدیر جشنواره‌ای بود که تعجب خبرنگاران را در پی داشت.

او گفت، باید به جای اسراف و زیاده روی در مصرف پول‌ها توسط سازمان و وزارتخانه‌های ذی‌ربط برنامه‌ریزی شود تا فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌ها و مراکز مختلف به تولید فیلم‌های خانوادگی اختصاص یابد و بسیاری از وزارتخانه‌ها متعهد شوند تا به جای فعالیت‌های پراکنده، سطحی و روزمرگی در عرصه فرهنگ و هنر حداقل یک فیلم خوب و با ارزش در سال تولید کنند.

خزاعی در پایان تقاضا کرد، کارگروه خانواده در بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شود. وی همچنین خبر داد که طی توافق‌های انجام شده فارابی قصد ساخت 4 فیلم فاخر در حوزه زنان را دارد.

رضا استادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها