20 فروردین 82 / 10:47:02 جام جم آنلاین - با تصرف بغداد توسط نیروهای امریکایی و انگلیسی دیگر تردیدی نیست که رژیم بعثی عراق واپسین روزهای
کد خبر: ۲۲۴۵۷
خود را سپری می کند و یک دولت انتقالی در این کشور آغاز به کار خواهد کرد.
بنابراین مساله دینار واحد پول عراق و آینده آن از هم اکنون مطرح شده است .
به گزارش بخش اقتصادی شبکه BBC ، در عراق دو نوع اسکناس دینار رایج است : «دینار صدام» و «دینار سوئیس».
دینار صدامی که به دلیل تصویر صدام به این نام موسوم شده است در مناطق تحت کنترل دولت عراق رواج دارد ; اما «دینار سوئیسی» که به دلیل چاپ در کشور سوئیس این نام را دارد و قبل از چاپ دینار صدامی واحد پول رایج بود ، کماکان در مناطق کردنشین مبادله می شود.
ارزش دینار صدامی در صرافی های کشورهای مجاور از جمله اردن به مراتب کمتر از دینار سوئیسی است و بیشتر مردم دینار صدامی را به دینار سوئیسی تبدیل می کنند.
زیرا بعید است هر حکومتی که در عراق قدرت را در دست گیرد ، حتی در دوره دولت انتقالی ، حاضر به قبول اسکناس هایی با تصویر صدام حسین باشد.
حتی قبل از جنگ اخیر ، به دلیل از هم گسستگی نظام بانکی عراق و نرخ بالای تورم ارزش دینار صدامی به شدت کاهش یافته بود.
در سال 1990 ارزش برابری یک دینار عراق در برابر دلار امریکا معادل سه دلار بود ، اما در دهه اخیر ارزش دینار صدامی به شدت کاهش یافت و ارزش هر دلار بین 1500 تا 3000 دینار بود.
ارزش دینار صدامی که پس از نخستین جنگ خلیج فارس پول رایج این کشور شد.
هنوز رسما در حد 3 دینار در برابر هر دلار اعلام می شود ، اما این نرخ در بازار سیاه مفهومی ندارد.
اما علی رغم کاهش ارزش دینار صدامی ، دینار سوئیسی کما بیش ارزش خود را حفظ کرده است و یک دلار امریکایی معادل 5/6 دینار سوئیسی است .
به این ترتیب ، تردیدی نیست که یا دوباره دینار سوئیسی پول رایج حکومت آینده عراق خواهد شد و یا این که واحد پول جدیدی رایج می شود.
در هر صورت تثبیت ارزش پول عراق برای بازگرداندن ثبات اقتصادی این کشور ضروری است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها