دایی بخاطر کریمی از مطبوعات شاکی است

لطفا، با من روراست باشید!

نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی امروز برگزار شد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به کناره گیری "علی کریمی" از تیم ملی بود. "علی دایی" این ادعا که در صورت حضور کریمی، مسائل شخصی موجب بروز مشکلاتی در همکاری او با کریمی در تیم ملی می شد را رد کرد و گفت: در حال حاضر شاید من از خیلی ها در تیم ملی خوشم نیاید ولی بخاطر کشور با آنها کار می کنم چون معتقدم تیم ملی تیم شایسته ها است.
کد خبر: ۲۰۸۴۴۱

 سومین نشست مطبوعاتی علی دایی از ساعت 12 و 30 دقیقه در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد و علی دایی پس از خوشامدگویی به خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

متن کامل مصاحبه امروز یکشنبه دایی با خبرنگاران را به نقل از ایسنا که در آن سرمربی تیم ملی از مطبوعات بسیار گلایه کرد، پیش رو دارید:

برنامه‌ شما برای دعوت از کریمی چه بود و چه شد که او به تیم ملی نیامد؟

 این برنامه‌ای بود که شما به آن پرداختید. وظیفه‌ من به عنوان سرمربی تیم ملی این بود که بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کنم و من هم وظیفه‌ام را انجام دادم و بهترین‌ها را دعوت کردم. چند بازیکن دیگر بودند که می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند اما، چون محدودیت زمانی داشتیم، این محدودیت اجازه نمی‌داد که بتوانیم همه‌ آنها را به تیم ملی دعوت کنیم. اما، مطمئنا از آنها با ادامه‌ این روند دعوت خواهیم کرد تا در اردوهای بعدی تیم ملی حاضر شوند.

 در حال حاضر وضعیت تیم ملی پیش از دیدار با کره‌ شمالی چگونه است؟

 در دو روز اول به دلیل خستگی بازیکنان ناشی از حضورشان در لیگ برتر به تمرینات ریکاوری پرداختیم. در روزهای اول چهار، بازیکن آسیب دیده داشتیم که با تلاش پزشکان آنها در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارند. همین جا باید از کادر پزشکی تشکر کنم. در حال حاضر هم با تمام قوا در حال تمرین کردن هستیم که بتوانیم در روز بازی با کره شمالی سه امتیاز را کسب کنیم.

 شما درباره‌ کریمی قبل از دعوت شدنش به تیم ملی گفته بودید که او در هیچ تیمی بازی نمی‌کند. اما، ما می‌خواهیم بدانیم زندی در کجا بازی می‌کند که به تیم ملی دعوت شده و آیا شما نظارتی بر عملکرد او داشته‌اید؟

 هر کس که به تیم ملی دعوت می‌شود، مدت‌ها زیرنظر من و همکارانم بوده است. من دوستان زیادی در کشورهای مختلف دارم که بدون اینکه حقوقی دریافت کنند و به صورت افتخاری با من همکاری می‌کنند. آنها در آلمان، قبرس و امارات همه چیز را زیرنظر دارند و عین چشمان من هستند. زندی هم در قبرس بازی می‌کند اگر نمی‌دانید بروید این را پیگیری کنید. در مورد کریمی هم باید توضیح کوتاهی بدهم. کریمی کاپیتان من در دیدار مقابل بحرین و کویت بود. در اردوی دوم در اردبیل هم به دلیل ‌آسیب دیدگی که داشت تنها دوید و بعد از آن مسایلی به وجود آمد. پس از آن کریمی در هیچ باشگاهی بازی نمی‌کرد و به خاطر همین مساله او به تیم ملی دعوت نشد. اما، در این دوره به دلیل دو بازی خوبی که انجام داد، به تیم ملی دعوت شد. ملاک برای من توانایی‌های فردی است و مطمئن باشید که ما داریم کارمان را به درستی انجام می‌دهیم.

 شما از ابتدای حضورتان در تیم ملی عقیده به جوانگرایی داشتید اما، الان مهدوی‌کیا را دعوت کردید و قرار است کریم باقری هم از بازی بعد به تیم ملی اضافه شود. این با شعار شما جور درنمی‌آید.

 من همیشه گفته‌ام شایسته‌ها را به تیم ملی دعوت می‌کنم. حالا این بازیکن شایسته 40 ساله باشد یا 16 ساله، تفاوتی نمی‌کند. این برداشت شماست که گفته‌ام جوانگرایی می‌کنم. اگر تمام مصاحبه‌های من را نگاه کنید می‌بینید که گفته‌ام شایسته‌ها به تیم ملی دعوت می‌شوند.

دیروز شما در تمرینات گفتید تا زمانی که من هستم کریمی جایی در تیم ملی ندارد. به نظر خیلی‌ها این حرف چندان سنجیده نبود و می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد. آیا این حرف آخر شما در مورد کریمی است؟

 این حرف آخر من است. اما، شما به من بگویید این تبعات چیست؟

خودتان بهتر می‌دانید که اگر خدای ناکرده تیم ملی به جام جهانی نرود خیل تماشاگران پرسپولیس چه فضایی را در ورزشگاه‌ها ایجاد می‌کنند.

ببخشید. اگر قرار باشد به خاطر یک نفر تیم ملی به جام جهانی صعود نکند، ما باید همه چیزمان را جمع کنیم و برویم دنبال کارمان. پس نظم، عشق، علاقه و دیسیپلین کجا می‌رود. تیم ملی در دست من امانت است. این تیم نه مال من نه مال شماست بلکه برای این ملت و مملکت است. من امانتدار هستم و دوست دارم به نحو احسن از این امانت نگهداری کنم. وظیفه‌ام این بود که هر موقع کریمی عملکرد خوبی داشت او را به تیم ملی دعوت کنم اما، از شما یک سوال دارم خواهش می‌کنم این سوال را جواب بدهید. چند نفر از شما می‌دانستید که اگر کریمی به تیم ملی دعوت شود، پاسخ منفی به این پیشنهاد می‌دهد. کسی که به تیم ملی دعوت می‌شود، باید به این پیراهن عشق بورزد و هر موقع به این پیراهن رسید باید به آن وفادار باشد. اکثر شما می‌دانستید که اگر کریمی به تیم ملی دعوت شود، به تیم ملی نخواهد آمد. این از قبل برنامه‌ریزی شده بود. شما که این را می‌دانستید چرا در این دو، سه ماه این قدر بر روی این مساله اصرار کردید. اگر ایران را دوست دارید باید از تیم ملی حمایت کنید.

 اما، آقای دایی اگر شما هم جای کریمی بودید فکر می‌کنم چنین واکنشی نشان می‌دادید.

 اصلا و ابدا. در حال حاضر هم شاید من در تیم ملی از خیلی‌ها خوشم نیاید اما، به خاطر امانتی که در دست دارم، نظرات شخصی‌ام را اعمال نمی‌کنم. یک نفر به من بگوید شما که می‌دانستید کریمی به تیم ملی نمی‌آید پس چرا این قدر پافشاری کردید. می‌خواهم بدانم آیا ادبیاتی که در نامه‌ کریمی استفاده شده بود، آیا ادبیات اوست؟ همه‌ مسایل از امارات برنامه‌ریزی شده است. نمی‌خواهم اسم بیاورم. همه‌ی شما می‌دانید منظورم چیست. بدتر از همین نامه را هم برای باشگاه پرسپولیس فرستاده بودند که باشگاه پرسپولیس با اصلاح آن نامه را برای رسانه‌ها فرستاد. کدامیک از شما برنامه‌ جمعه‌ شب ورزش از نگاه دو را دیدید. دوست دارم به کسانی که به کریمی حق سکوت می‌دهند به او بگویند مواظب صحبت کردنش جلوی دوربین باشد. چه طور کسی می‌تواند این طور به تیم ملی کشورش توهین کند. اگر این برنامه‌ را ندیده‌اید بروید CDاش را تهیه کنید و بعد بیاید با هم صحبت کنیم.

 اما، کار آن خبرنگار اشتباه بود. ضمن اینکه کریمی به تیم ملی هم توهین نکرد و تنها از باخت تیمش مقابل ابومسلم ناراحت بود.

 ما باید خودمان مواظب رفتارمان باشیم. قرار نیست من همه چیز را به زبان بیاورم. حالتش را جلوی دوربین نگاه کنید. من روزنامه‌های ماه‌های اخیر را دارم. همه می‌گفتند کریمی باید به تیم ملی دعوت شود. خیلی از روزنامه‌ها هم نوشته بودند اگر کریمی به تیم ملی دعوت شود، پاسخ منفی به آن می‌دهد. اما، من یک درصد احتمال داده بودم که شاید کریمی به خاطر مسایل تیم ملی بیاید که این کار هم نشد.

من اگر با کریمی مشکلی داشتم که او را به تیم ملی دعوت نمی‌کردم اما، تیم ملی به عنوان امانت به دست من سپرده شده است و در این حریم هیچ گاه مسایل شخصی را وارد نمی‌کنم. اگر تیم ملی موفق شود علی دایی به موفقیت دست یافته و اگر تیم ایران به جام جهانی برود، این قیمت علی دایی است که سه یا چهار برابر می‌شود. من بدم نمی‌آید که تیم ملی به جام جهانی برود و من هم در زندگی حرفه‌ای خود پیشرفت کنم. اما، شما ببینید ادبیات دو نامه‌ گذشته‌ علی کریمی به چه شکل بوده است. کریمی فوتبالیست خوبی است اما، ادبیات این دو نامه نشان می‌دهد که این مطالب برای کریمی نبوده است. بلکه صحبت‌های مشاوران اوست. کریمی نیز بازیکنی با قابلیت‌های فنی بالایی است که می‌تواند در بارسلون یا رئال مادرید بازی کند اما، این بازیکن مشاوران بدی داشت. در حالی که من یک بازیکن معمولی بودم که به دلیل مشاوره‌های خوب توانستم به موفقیت برسم. در مقابل بازیکنانی هستند که مشاوران و دوستان خوبی ندارند و به جایی می‌رسند که اکنون کریمی رسیده است.

علی ‌دایی در ادامه نشست خبری‌اش گفت که به وظیفه‌اش در قبال علی‌کریمی عمل کرده است.

 دایی در پاسخ به این سوال که شما چگونه عنوان می‌کنید که خبرنگاران از تصمیم علی کریمی اطلاع داشتند. آیا خبرنگاری حاضر است این ادعای شما را تایید کند؟ گفت: من حداقل پنج بریده‌ی روزنامه‌ دارم که اعلام کرده‌اند از تصمیم علی کریمی برای نیامدن به تیم ملی خبر داشتند اما، به دلایلی چون رسم امانتداری و با بیان این موضوع در محافل خصوصی حاضر به انتشار آن نشدند. حتی من پیش از دعوت از علی کریمی مطلع شدم که مدیر برنامه‌های این بازیکن در مراسم عروسی یک خواننده‌ی ایرانی در دبی اعلام کرده است که کریمی به تیم ملی نمی‌آید با این حال به خود گفتم شاید کریمی دوست داشته باشد برای تیم ملی بازی کند، به همین دلیل او را دعوت کردم.

وی افزود: تیم ملی مانند یک قطار است که ما باید با آن برویم و هر کس که سوار این قطار نشود، جا می‌ماند. من نمی‌توانم کسی را به زور سوار این قطار کنم. بی‌تردید خودم هم تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا کریمی بر روی این عقیده‌اش بابستد. البته بسیار متاسفم که در فاصله‌ی سه روز مانده به بازی ایران مقابل کره شمالی و در حالی که چشم ملت به این بازی است، زمان خود را با پرداختن به این مسایل بی‌فایده سپری می‌کنید و به جای پرسیدن از مسایل فنی تنها به یک بازیکن می‌پردازیم. من تصور می‌کنم شما همه چیز را می‌دانید ما نباید خودمان را گول بزنیم اگر شما خبرنگاران از من خوش‌تان نمی‌آید حداقل رو راست باشید و حقیقت را بگویید. از من بد بنویسید اما، تیم ملی را کمک کنید.

دایی تصریح کرد: اگر به جام جهانی برویم تیراژ همین رسانه‌ها چند برابر می‌شود و با خوشحال شدن مردم شور و نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود. اطمینان داشته باشید که تیم ملی نتیجه می‌گیرد. من تصور می‌کنم عده‌ای خیال می‌کردند با خداحافظی علی کریمی آرامش تیم ملی را می‌گیرند اما، خوشبختانه ما در آرامش کار می‌کنیم و به موفقیت اعتقاد داریم. بی‌تردید اگر علی کریمی نیز برای آمدن به تیم ملی عطش داشت، در مصاحبه‌ تلویزیونی خود اعلام نمی‌کرد که به تیم ملی فکر نمی‌کند. من 10 مصاحبه از علی کریمی دارم که گفته است به تیم ملی فکر نمی‌کند. در حالی که اگر کسی ادعای عشق به تیم ملی را دارد و عطش حضور در این تیم را داشته باشد، به طور یقین به این تیم فکر می‌کند. من وظیفه‌ خود را انجام داد‌ه‌ام. اگر مشکلی با علی کریمی داشتم پیش از این او را برای بازی مقابل بحرین و کویت و همچنین تمرینات اردبیل دعوت نمی‌کردم. در لیگ برتر نیز اگر کریمی همان بازی مقابل پگاهش را انجام می‌داد، صد هزار سال او را به تیم ملی دعوت نمی‌کردم اما، کریمی در مقابل استقلال و ابومسلم بازی خوبی انجام داد و من هم به همین دلیل او را دعوت کردم تا وظیفه‌ام را انجام داده باشم.

* آیا قبل از بازی پرسپولیس و ابومسلم برای اعلام نام کریمی جلسه‌ای با نایب رییس فدراسیون داشتید؟

 به هیچ عنوان. جلسه من با تاج تنها در رابطه با تیم ملی و پاداش عقب افتاده بازیکنان تیم بود. تاکنون من با کفاشیان، تاج و حتی علی ‌آبادی رییس سازمان تربیت ‌بدنی نشستی برای انتخاب بازیکن نداشته‌ام. تمامی این مسایل ساخته و پرداخته رسانه‌هاست. همان طور که من نخستین فردی بودم که وارد جلسه‌ هیات مدیره‌ باشگاه سایپا شدم و از ساعت شش بعدازظهر در محل باشگاه حضور داشتم اما، اکنون بریده‌ی روزنامه‌ای را در اختیار دارم که عنوان کرده است علی دایی در نشست هیات مدیره باشگاه شرکت نکرده و باعث ایجاد سوالاتی شده است. ببینید که چگونه این مسایلی را که ساخته و پرداخته‌ خودتان است، بیان می‌کنید. من با تاج در اتاق بیلیارد هتل المپیک مذاکره کرده‌ام و تمامی صحبت ما درباره‌ نحوه حمایت از تیم ملی و همچنین حق و حقوق و پاداش بازیکنان تیم ملی بود.

 یعنی اگر کریمی مقابل ابومسلم خوب بازی نمی‌کرد، دعوت نمی‌شد؟

 بی‌تردید اگر علی کریمی مقابل ابومسلم همانند پگاه بازی می‌کرد، او را دعوت نمی‌کردم.

 رییس فدراسیون اعلام کرده بود ناراحتی پیش آمده را از دل کریمی درمی‌آورد. آیا او در این رابطه با شما صحبت کرد؟

 کفاشیان با من صحبت کرد اما من به کفاشیان گفتم که مسایل فنی به عهده‌ی من است و کفاشیان هم گفت که نامه‌ی کریمی هر زمان به فدراسیون فوتبال برسد، آن را به من تحویل می‌دهد. (روابط عمومی فدراسیون گفت: هنوز نامه‌ای به دست ما نرسیده است) درباره‌ صحبت‌هایم با تاج نیز با توجه به اینکه او هماهنگ‌ کننده‌ برنامه‌های تیم ملی است و ما برنامه‌های تیم ملی را به تاج ارایه می‌دهیم، تنها درباره‌ مسایل کلی تیم صحبت کردیم و من پس از بازی پرسپولیس و ابومسلم اسامی بازیکنان را نه به کفاشیان اعلام کردم و نه به تاج، بلکه مانند همیشه این اسامی را در اختیار روابط عمومی فدراسیون گذاشتم.

 آیا فشار مسئولین در دعوت کریمی نقشی نداشت؟ آیا دکتر احمدی‌نژاد در این مورد با شما صحبتی نکرده بود؟

 هیچ کدام از مسئولین در این باره فشاری به ما نیاوردند. موضوع پیشنهاد آقای احمدی‌نژاد نیز به چهار ماه پیش بازمی‌گردد که در آن زمان به رییس جمهور پاسخ دادیم که اجازه دهید کارهای کوچک را ما انجام دهیم و در حال حاضر علی کریمی آماده نیست که احمدی‌نژاد نیز این موضوع را قبول کرد. من تاکنون با هیچ کدام از مسئولان در این زمینه صحبت نکرده‌ام. شما خبرنگاران نیز به خوبی می‌دانید که من فردی توصیه‌پذیر نیستم در کارم معتقدم که باید حریم‌ها حفظ شود. در هر صورت من کریمی را دعوت کرده‌ام اما، او خود به تیم ملی نیامد.

 شما عملکردتان را مطابق با منافع ملی می‌دانید اما، صحبت‌های شما فضای منفی‌ای را در اطراف تیم ملی ایجاد کرده. چرا می‌خواهید تمامی پل‌های پشت سر خود را خراب کنید. آیا نیامدن کریمی بخشی از تماشاگران تیم ملی را نمی‌گیرد؟

 این نظر شماست و من با وجود احترام به این نظر آن را قبول ندارم. در هر صورت کسی که تیم ملی را دوست دارد به ورزشگاه می‌آید و تیمش را تشویق می‌کند. کسانی که به موفقیت تیم ملی فکر می‌کنند، سکوت نخواهند کرد. آیا کریمی حداقل در نامه‌اش نمی‌توانست در ابتدا از دست اندرکاران تشکر کند که او را دوباره به تیم ملی دعوت کرده‌اند یا نمی‌توانست یکی، دو ماه پیش و در شرایطی که تیم ملی همانند این هفته بازی حساسی را پیش رو نداشت، خداحافظی‌اش از تیم ملی را اعلام کند. بی‌تردید کسی که خود را عاشق تیم ملی می‌داند، به این مسایل توجه می‌کند و برای آمدن به تیم ملی بهانه نمی‌آورد.

 نظر شما درباره‌ "کریم باقری" بعد از مدتی تغییر کرد. ابتدا او را نیمکت نشین می‌دانستید اما، اکنون این بازیکن را دعوت کرده‌اید.

 وظیفه من بود که این کار را انجام دهم. کریم باقری پس از بازی مقابل عربستان بسیار عالی کار کرد و باید به تیم دعوت می‌شد. من کریم باقری را مانند برادرم دوست دارم و صلاح او را می‌دانم. پیش از زمان بازی مقابل عربستان اعتقادم درباره کریم این بود که ما در پست او بازیکنان بهتری داریم اما، اکنون معتقدم کریم باقری می‌تواند در ترکیب ثابت تیم باشد و بسیار هم مثمرثمر باشد. در هر صورت اگر لیست تیم ملی را به شما خبرنگاران بدهیم حتی دو بازیکن مشترک نیز انتخاب نمی‌کنید. سلیقه‌ها با یکدیگر متفاوت است و نظر کادرفنی درباره‌ی بازیکنان نیز این چنین بوده است. ما حتی علی کریمی را نیز دعوت کردیم که اگر این کار را انجام نمی‌دادیم شما در آن زمان می‌توانستید بگویید که میان ما دشمنی وجود دارد.

 لیست جدید شما کمترین انتقادها را داشته است. بازیکنان سایپا کمتر شده‌اند و بازیکنان شاخصی به تیم ملی آمده‌اند. آیا این نشان دهنده‌ی تغییر نگرش شماست؟

 از ابتدا هم گفتم که نیاز به زمان دارم تا بازی‌های لیگ برتر را ببینم. در زمان بازی مقابل عربستان رقابت‌های لیگ برتر هنوز آغاز نشده بود اما، اکنون فرصت بیشتری داشتیم و بی‌تردید بازیکنان جدید به مرور به تیم ملی دعوت می‌شوند و حتی جای ثابتی پیدا می‌کنند. به عنوان نمونه مهدی کریمیان بازیکنی است که آینده‌ی خوبی دارد و در تیم ملی جای ثابتی خواهد یافت. ما عملکرد سایر بازیکنان لیگ برتر را نیز می‌بینیم و به آنها بها می‌دهیم. مطمئن باشید که نفرات جوان‌تر به آرامی جای خود را در تیم ملی پیدا می‌کنند. بی‌تردید اشتباهاتی نیز وجود دارد و ما نمی‌توانیم تمامی بازیکنان فوتبال را دعوت کنیم. در هر صورت نفرات فعلی نظر سه مربی تیم است و ما تلاش می‌کنیم از تمام سرمایه‌ها در تیم ملی استفاده کنیم.

 دلیل دعوت پیروز قربانی چه بوده است؟ او در دفاع چهار نفره توانایی کافی را ندارد.

 این نظر شماست. اما، من معتقدم پیروز قربانی و سایر مدافعان ما توانایی بازی در هر دو سیستم سه نفره و چهار نفره را دارند. بستگی دارد یک مربی از بازیکنانش چه چیزی را بخواهد. با بازی‌هایی که از قربانی در استقلال دیده‌ام او می‌تواند در هر دو روش کار کند. شاید نظر شما این باشد که قربانی در روش چهار نفره موفق نیست اما، کادرفنی معتقد است که قربانی توانایی این کار را دارد.

 آیا دعوت چهار بازیکن از استقلال بیشتر به دلیل جذب تماشاگران این تیم نبود؟

 من به این مسایل فکر نمی‌کنم. ما در عربستان 17، 18 تماشاگر که کارمندان سفارت ایران بودند، داشتیم و همچنین تعدادی از کارمندان پاکستانی و افغانی سفارت ایران و به غیر از آنها کس دیگری را نداشتیم اما، من هیچ گاه به این مسایل فکر نکرده‌ام. بازیکنانی چون پیروز قربانی در استقلال عملکرد خوبی داشته است و به همین دلیل دعوت شدند. بی‌تردید بازیکنان خوب دیگری نیز وجود داشته‌اند که در این برهه ما نمی‌توانستیم تمامی آنها را دعوت کنیم.

علی ‌دایی در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به این سوال که توضیحات بسیار روشنی درباره‌ علی کریمی دادید. اما، سوال‌ها همچنان در این زمینه وجود دارد؟ افزود: من از ابتدای صحبت‌هایم گفتم که شما بیایید به مسایل مهمتری بپردازید. من سه بار او را به تیم ملی دعوت کردم. اگر هم با او مشکلی داشتم، چه طور به او در دو بازی بازوبند کاپیتانی دادیم.

 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره‌ی بازی با کره شمالی افزود: ما در حال تمرین کردن هستیم. چهار بازی گذشته‌ی این تیم را دیده‌ایم. آنها در زمین خودشان به صورت فشرده جمع می‌شوند و بازیکنان شماره‌های 9، 10 و 11 جزء بهترین‌های آنها هستند. یک نفرشان از وسط حرکت می‌کنند و دو نفر دیگر از کناره‌ها به او اضافه می‌شوند. به بازیکنان‌مان گفته‌ام که در بازی با کره شمالی اسیر ضد حملات نخواهیم شد.

 چرا شما نگاه ویژه‌ای به شایسته‌های لیگ امارات ندارید؟

 من دوستانی دارم که این بازی‌ها را تماشا می‌کنند. همه بازیکنانی که شما می‌گویید بزرگ هستند. اما، من باید کدام بازیکن را خط می‌زدم تا از بازیکنان اماراتی دعوت می‌کردم.

 مثلا کاظمیان بهتر بود یا مجید غلام‌نژاد.

 به نظرم مجید بهتر از کاظمیان است.

 اما، تجربه‌ کاظمیان بیشتر است.

 ما بازیکنان با تجربه‌ای مانند مهدوی‌کیا، نکونام و شجاعی در اختیار داریم. همیشه تیمی موفق است که تلفیقی از بازیکنان جوانان و باتجربه داشته باشد.

 آیا به غیر از بازی با کویت دیدار دوستانه‌ دیگری در پیش دارید؟

 خیر بازی با کویت پیش از دیدار با امارات تنها دیدار دوستانه‌ی ماست. با این حال برای سال 2009 برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این برنامه را هم به فدراسیون فوتبال داده‌ایم و بعضی از این بازی‌ها به نزدیکی صددرصد رسیده است. مطمئن باشید تیم ملی بازی‌های دوستانه‌ی خوبی خواهد داشت و با تیم‌هایی بازی خواهیم کرد که تا به حال با آنها روبرو نشده‌ایم.

 آیا برای بازی کره جنوبی و امارات شخص خاصی را به سئول خواهید فرستاد؟

 کسی این کار را نخواهد کرد. اما، ما فیلم تمام بازی‌های این تیم‌ها را داریم. حتی فیلم بازی امارات و الجزایر را هم گرفته‌ایم.

 شما همیشه می‌گویید تیم ملی فعلی یکی از کم حاشیه‌ترین تیم‌ها بوده است. اما، همیشه بعد از مصاحبه‌های شما حاشیه‌هایی به وجود می‌آید.

- مطمئنا علی دایی چهره‌ای است که همیشه بحث‌هایش حاشیه ایجاد کرده است. اما، من حرف‌های حقیقت را زده‌ام. شما باید از تیم ملی و دایی حمایت کنید. مگر این من بودم که به تیم ملی پشت کردم. پس چرا کسی از دایی حمایت نکرد. همین الان هم می‌گویم در تیم ملی فعلی خبری از بی‌انضباطی نبوده است. به من حق بدهید که حقایق را بگویم. اگر شما درباره کریمی از من نپرسید طبیعی است که من هم حرفی در این باره نخواهم زد اما، وقتی از من در این باره می‌پرسید، من هم مجبورم حقایق را بگویم چون حرفم واقعیت است، باعث می‌شود هزار برداشت مختلف انجام گیرد. متاسفانه بعد از قضیه‌ کریمی بعضی از روزنامه‌ها تیتر زدند کریمی یک، دایی هیچ. اشکالی ندارد بگذارید در چنین مسایلی بازنده باشم اما، من می‌خواهم تیم ملی کشورم موفق باشد.
وقتی آقایان می‌نشینند و نامه‌ حماسی می‌نویسند من هم باید از تیم ملی دفاع کنم. شما که می‌دانستید این آقا نمی‌آید چرا این قدر زور زدید. تیم ملی عاشق می‌خواهد به غیر از این نه من موفق می‌شوم و نه تیم ملی. در این چند سال گذشته وضعیت این چنین بوده است اما، من در تیم ملی کشورم بازیکنی را می‌خواهم که برای تیم ملی جان بدهد و وقتی سرود جمهوری اسلامی خوانده می شود، موی تنش سیخ شود. کسی که تنش برای تیم ملی می‌لرزد به تیم ملی هم فکر می‌کند و کسی هم که به تیم ملی فکر نمی‌کند، معلوم است که تیم ملی برای او اهمیتی ندارد.

آیا شما برای بازی با کره از قطبی مشورت می‌گیرید؟

 اصلا و ابدا. کره جنوبی فعلی با تیم سابق تفاوت بسیار کرده است. هم بازیکنانش تغییر کرده‌اند و هم مربی‌اش عوض شده است. اگر بدانم کسی هست که می‌تواند به تیم ملی کمک کند حتما از نظر او استفاده می‌کنم. اگر من از قطبی سوال کنم بزرگ می‌شوم و کوچک نمی‌شوم.

 نمی‌خواهیم دوباره به مساله‌ کریمی بازگردیم. اما، من معتقدم کریمی در نگارش نامه‌اش دچار اشتباه شده است. اما آیا بهتر نبود با کریمی به عنوان یکی از بازیکنان اسثتنایی فوتبال ابتدا صحبت می‌کردید و بعد او را به تیم ملی دعوت می‌کردید؟

شرایط ایشان با دیگر بازیکنان هیچ فرقی نمی‌کند. شاید او لیونل مسی ایران باشد اما، فوتبال بازی 24 نفری است و 11 نفر در زمین آن را به نمایش می‌گذارند. ما می‌خواهیم گروهی بازی کنیم و کسانی را داریم که می‌توانند جای خالی ایشان را پر کنند. هر کس می‌خواهد در تیم ملی بازی کند باید عطش داشته باشد. اگر من جای او بودم به تیم ملی می‌آمد. تیم ملی چیز دیگری است و نمی‌توان با هیچ چیز دیگر آن را مقایسه کرد.

 آیا امکان اضافه شدن فرد دیگری به کادرفنی وجود ندارد؟

 ما با روته مولر صحبت کردیم. قرار بود که او فردا به ایران بیاید اما،‌ من گفتم دو روز قبل از بازی با کره شمالی فایده‌ای ندارد. اما، مطمئنا از بازی با امارات روته مولر به ما اضافه می‌شود ضمن آنکه قرارداد او تنظیم شده و از ابتدای سال 2009 به طور رسمی در کنار ما خواهد بود.

 آیا درست است که گفته می‌شود شما با نیکبخت برای بازگشتش به تیم ملی جلسه‌ داشته‌اید؟

 خیر چنین چیزی نیست. نیکبخت بعد از بازی با کویت به من زنگ زد و گفت که نمی‌تواند در آن بازی همراه تیم ملی باشد. من هم گفتم ایرادی ندارد اما، نیکبخت فعلی با نیکبخت گذشته به لحاظ فنی یکسان نبوده است. اگر او آماده باشد مثل سایر بازیکنان به تیم ملی دعوت می‌شود.

 کره شمالی با چه سیستمی مقابل ایران بازی خواهد کرد؟

 اجازه بدهید که ما کار خودمان را انجام بدهیم. ا ما،‌باید بگویم کره شمالی از سیستم سه، شش، یک استفاده می‌کند. به طوری که سه بازیکن خط دفاع این تیم به صورت خطی بازی می‌کنند. با این حال بگذارید درباره‌ مسایل فنی خودمان به جمع‌بندی برسیم. شاید من نتوانم مثل شما خبر بدهم و بنویسم اما، اجازه بدهید به من به عنوان کسی که چهار پیراهن بیشتر در زمین پاره کرده، درمورد مسایل فنی تصمیم‌گیری کنم. دروغ نیست اگر بگویم بیش از 15 ساعت روی آنالیز بازی‌های کره شمالی کار کرده‌ام.

 آقای دایی تا به حال اظهارنظری صریح درباره‌ دادگاه مایلی‌کهن نداشته‌اید. تنها یک بار گفته شد که شما گفتید با عذرخواهی مایلی کهن مشکل برطرف می‌شود. آیا درست است که دو پیشکسوت این چنین با هم رفتار کنند؟

 من هیچ وقت نگفته‌ام که مایلی کهن باید عذرخواهی کند. از روز اول بحث‌مان روی این بود که حق باید ثابت شود. مردم باید بدانند که حق با کیست. مایلی کهن بزرگ و استاد من است اما، این حقی است که نمی‌شود از آن گذشت. چطور من شدم آدم قلدر و آرم پیراهنم کنده شد. آیا تا به حال از من مصاحبه‌ای سراغ دارید که درباره‌ی این مساله صحبت کنم اما، می‌خواهم بدانم براساس چه سندی مایلی کهن پس از جام جهانی آن حرف‌ها را زد. اگر مایلی‌کهن یک قدم برداشته بود، تمام مسایل حل شده بود. چه طور من می‌شوم آدم قلدر اما، وی می‌شود کارشناس نساجی و ایشان نسبت به کیفیت لباس‌هایم ایراد می‌گیرد. هر چند خیلی از چیزهای او را قبول ندارم اما، همواره به او احترام گذاشته‌ام. این حق مردم بود که خیلی مسایل را بدانند. پس از جام جهانی ما را گذاشتند کنار دیوار و تیر باران‌مان کردند اما الان می‌گویند گذشت کنید. شما یک قدم بردار اگر من هزار قدم برنداشتم، حق با شماست. الان وی هم حرف می‌زنند اما، من باز هم سکوت کرده‌ام.

 به نظر می‌رسد وزن کادر فنی سنگین نیست و این کادر فنی در بازی‌های بزرگ نمی‌تواند تصمیمات بزرگی بگیرد.

 اتفاقا وزن کادر فنی سنگین است. من و همکارانم هر کدام بیش از 100 کیلو وزن داریم و خیلی سنگین هستیم. قبول ندارم که این کادر نمی‌تواند در بازی‌ های حساس تصمیم‌گیری کند. در بازی‌های قبلی نشان دادیم که می‌توانیم در لحظات سخت تصمیم درستی بگیریم. مگر ما سخت‌تر از بازی با عربستان داریم. همیشه گفته‌ام که علاقه‌ای به نیمکت شلوغ ندارم.

 کمی هم درباره‌ وضعیت سایپا صحبت کنید.

 هیچ جای دنیا سراغ نداریم یک مربی روز قبل از بازی بازیکنان را 30 بار در مسافت 100 متر بدواند. این تمرینات بدنسازی است و 72 ساعت وقت می‌خواهد که بدن انرژی از دست رفته را جبران کند. قبل از بازی با ذوب آهن لیتبارسکی چهار بازیکن اصلی سایپا را کنار گذاشت اما، سجادی در جلسه‌ای که با او داشت گفت که تیم نباید در این بازی ببازد و اگر در این بازی شکست نخوریم، همه جوره با شما کنار می‌آییم. پس از این بود که چهار بازیکن کنار گذاشته شده به تیم بازگشتند. اما، آن نتیجه کسب شد. پس از این نتیجه تصمیم گرفتیم که دو مربی داخلی‌مان به کادر اضافه شود. لیتبارسکی هم می‌ماندو باید به اندازه‌ی پولی که گرفته کار کند. او یک سری تجربیات دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند.

 اما، لیتبارسکی دیشب به امارات رفت.

 ایشان بدون اجازه‌ هیات مدیره به امارات رفت. ما طبق قرارداد همه‌ی وظایف‌مان را انجام دادیم و کوچکترین ایرادی به سایپا وارد نیست. او پس از پایان هفته‌ قبل گفت که تمرینات سه روز تعطیل است. دیروز هم آمد و گفت تمرینات سه روز دیگر تعطیل است. چه طور می‌شود تیمی که هفته آینده بازی دارد، شش روز تعطیل باشد. تا امروز باشگاه به او اطمینان کرده بود و همه چیز را به او داده بود اما، از این به بعد همه‌ی مسایل کنترل می‌شود.

پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی خبرنگار یکی از شبکه‌های رادیویی بین‌المللی از دایی پرسید آیا موقع پرسیدن این سوال‌ها از خبرنگارها عصبانی شدید که دایی با خنده گفت: با آمادگی لازم به این کنفرانس آمده بودم. می‌دانستم که چه کسی، چه چیزی می‌پرسد. به همین خاطر عصبانی نشدم.

* خبرنگاری پرسید، چرا به خبرنگاران انتقاد می‌کنید؟

دایی با خنده گفت همان طور که آنها انتقاد می‌کنند من هم حق دارم از آنها انتقاد کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها