دکتر شاهد فدایی فرد

سلامت‌ در‌ حرفه ‌خلبانی‌

سلا‌مت خلبان در پرواز بیشترین اهمیت را دارد. خلبانان از نظر پزشکی باید سالمترین افراد باشند زیرا لازمه خلبان شدن این است که حداقل فرد از نظر جسمی هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد. همچنین تمام خلبانان صرف‌نظر از این که مشکل دارند یا نه، هر 6 ماه یک بار باید کلیه آزمایش‌های لازم از نظر سلامت جسمانی را انجام دهند؛ اما از همه این موضوعات که بگذریم، سلامت حرفه‌ای در خلبانی، موضوع چالش‌برانگیز و پراهمیتی است.
کد خبر: ۱۸۹۳۰۲

آریتمی‌های قلبی‌

کار در ارتفاعات بالا، علاوه بر مشکلاتی که فشار هوا برای خلبان پدید می‌آورد، مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌نماید. یکی از این خطرات، ناراحتی‌های قلبی همچون آریتمی است. البته علت این موضوع هنوز شناخته شده نیست؛ اما برخی محققان بر این عقیده‌اند که تغییرات میدان‌های مغناطیسی که در ارتفاعات صورت می‌گیرد، روی عملکرد قلب خلبانان تاثیر می‌گذارد و زمینه بروز آریتمی‌های قلبی را در این افراد پدید می‌آورد، حتی خطر بروز ایست قلبی نیز در این افراد وجود دارد. از این رو خلبانان باید هر گونه دردهای قلبی مشکوک را در حین پرواز جدی بگیرند و حتی اگر مشکلی هم برایشان پدید نیاورد، پس از اتمام پرواز، اقدامات پزشکی و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

خستگی‌های مزمن‌

محدودیت ساعت پرواز و پروازهای طولانی و مداوم، با به هم زدن ساعت بیولوژیک خلبان، خواب وی را مختل می‌کند و زمینه بروز خستگی‌های مزمن را در وی پدید می‌آورد. شاید نتوان راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد؛ اما یادگیری تکنیک‌های ریلکسیشن در این افراد می‌تواند کمک زیادی در رسیدن به‌آرامش در ساعات استراحت این افراد بکند.

تشعشعات خورشیدی‌

تشعشعات خورشیدی یا گازهای سمی هوا روی خلبان اثرات منفی دارد و هرچه مسیر پروازها در عرض‌های جغرافیایی شمالی‌تر باشد، اندازه تشعشعات جوی بیشتر خواهد بود.

غذای سالم‌

نکته مهم‌تر در سلامت خلبانان طی پرواز، مصرف غذای سالم و بهداشتی است. بد نیست بدانید غذای خلبان و خدمه پرواز با غذای سایر مهمانان متفاوت است و حتی محدودیت‌هایی نیز در این خصوص برای آنها در نظر گرفته می‌شود؛ اما در هر حال نکته‌ای که بیش از پیش در این خصوص اهمیت دارد، تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی است و نه چیز دیگری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها