به دلیل همکاری با آژانس صورت گرفت

قدردانی جنبش غیرمتعهدها از ایران

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین بیانیه خود از همکاری ایران و این آژانس در زمینه پاسخگویی به موضوع «مطالعات ادعایی» قدردانی کرد. این قدردانی از همکاری ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان طرح این ادعاها اعلام کرده که اتهامات مطرح شده ساختگی و کاملاً‌ بی‌اساس است.
کد خبر: ۱۷۹۶۳۸

به گزارش فارس ، در بیانیه جنبش غیر متعدها که روز چهارشنبه در اجلاس ژوئن 2008 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مقر این آژانس در وین منتشر شد ، کشورهای این جنبش از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه پاسخگویی به موضوع «مطالعات ادعایی» ، قدردانی کردند.

غیرمتعهدها همچنین در این بیانیه بار دیگر به این موضوع اشاره کردند که محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود بر راستی آزمایی عدم انحراف مواد اتمی اعلام شده در ایران، و این که ایران دسترسی کامل به مواد اتمی اعلام شده برای آژانس فراهم کرد و گزارش‌های حسابداری مورد نیاز با این مواد و فعالیت‌های اتمی را در اختیار آژانس گذاشته است.

جنبش عدم تعهد در ادامه همچنین به این موضوع اشاره کرده است که آژانس نشانه‌های فعالیت‌های بازفرآوری در حال اجرا در ایران نیافته است.

غیرمتعدها در بخش دیگری از بیانیه خود از همکاری ایران در پاسخگویی به موضوع «مطالعات ادعایی» با وجود این واقعیت که شش «موضوع باقیمانده» منعکس شده در پاراگراف I.2 و II طرح اقدام حل شده، سپاسگزاری کرد.

در این بیانیه آمده است: «جنبش عدم تعهد با رضایت اعلام می‌دارد که ایران با رسیدگی به موضوع مطالعات ادعایی که شامل سوالات اضافی بود موافقت کرده و مجموعه‌ نشست‌های فنی با هیئت آژانس به سرپرستی «اولی هاینونن» معاون پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران برگزار کرده است.»

غیرمتعهدها بار دیگر تاکید می‌ورزد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود استفاده واقعی از مواد اتمی مرتبط با مطالعات ادعایی شناسایی نکرده است.

این جنبش بار دیگر با توجه به مطالعات ادعایی یادآوری می‌کند، توافق انجام شده طبق طرح اقدام بر اساس دریافت اسناد مربوطه صورت گرفته و ایران بررسی خواهد کرد و آژانس را از ارزیابی آن مطلع خواهد ساخت.

غیرمتعدها تاکید می‌کند که با وجود این که مدیرکل قادر نبوده است تا به اسناد مربوط در چندین مورد دسترسی داشته باشد، اما ایران با ارائه اطلاعات درباره این موضوعات به هر صورت با آژانس همکاری داشته است.

جنبش عدم تعهد در این مورد به این حقیقت اعلام شده از سوی مدیرکل آژانس اشاره می‌کند که آژانس بیشتر این اطلاعات را تنها به صورت فرم اینترنتی دریافت کرده و مجاز به ارائه نسخه‌های آن به ایران نیست.

البرادعی علاوه بر این عنوان کرد اسناد را در اختیار ندارد و متاسفانه از اینرو نمی‌تواند آن را در اختیار ایران قرار دهد.
این بیانیه همچنین می‌افزاید در بررسی موضوعات مرتبط با «مطالعات ادعایی» این نگرانی وجود دارد که رسیدگی به این امر در صلاحیت آژانس نیست.

با این وجود غیرمتعدها بر این باور است که در زمینه شفاف‌سازی «مطالعات ادعایی» که شامل موضوعاتی مانند آزمایش مواد با قابلیت انفجار بالا و پوشش کلاهک موشکی است، آژانس بر اساس اساسنامه خود برخورد خواهد کرد.

این بیانیه تاکید می‌کند: با در نظر گرفتن این که تمام موضوعات باقیمانده که به صورت رسمی در گزارش ماه مارس مدیر کل آمده بود، حل شده است، و با در نظر گرفتن برگزاری مجموعه جلسات فشرده درباره «مطالعات ادعایی» در ایران، غیرمتعهدها انتظار دارد که اجرای پادمان‌ها در ایران به صورت عادی اجرا شود.

کشورهای جنبش عدم تعهد اطمینان کامل خود به بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن دکتر محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجددا تکرار کرده و بار دیگر هرگونه فشار غیرضروری یا دخالت در فعالیت‌های آژانس را بویژه در روند راستی‌آزمایی آن شدیدا رد می‌کند زیرا کارایی و اعتبار آن را به خطر می‌اندازد.

غیر متعهدها در حالی که بار دیگر با تاکید بر موضع اصولی خود مبنی بر این که دیپلماسی و گفتگو تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است، همه کشورهای عضو را به کمک مثبت در این راه ترغیب می‌کند.

جنبش غیر متعهدها انتظار دارد تا تمام طرف‌های مرتبط از انجام هرگونه اقداماتی که روند سازنده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر می‌اندازد، اجتناب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها