شکیب بعداز مهیار عیار می‌شود

سریال‌های تاریخی همیشه مخاطبان خاص خود را داشته‌اند. حال این تاریخ می‌تواند خیلی نزدیک به زمان معاصر باشد یا از گذشته‌ای دور. آثاری مانند شب دهم، در چشم باد، گیلدخت و ... که فضای روایت آنها در گذشته‌های دور می‌گذرد، از جمله این سریال‌ها هستند که در زمان خود مخاطبان بسیاری داشتند.
سریال‌های تاریخی همیشه مخاطبان خاص خود را داشته‌اند. حال این تاریخ می‌تواند خیلی نزدیک به زمان معاصر باشد یا از گذشته‌ای دور. آثاری مانند شب دهم، در چشم باد، گیلدخت و ... که فضای روایت آنها در گذشته‌های دور می‌گذرد، از جمله این سریال‌ها هستند که در زمان خود مخاطبان بسیاری داشتند.
کد خبر: ۱۵۲۸۶۲۲
نویسنده مائده‌سادات میرفندرسکی - روزنامه‌نگار
 
مهیار عیار از جمله سریال‌های تلویزیون بود که با سال گذشته از شبکه سه سیما روی آنتن رفت و در همان زمان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؛ سریالی که داستان آن در دوران صفویه می‌گذشت و به داستان عیاران و جوانمردان که در ادبیات کهن ما از آنان فراوان گفته شده است، می‌پرداخت. این سریال این روزها از شبکه فراتر دوباره در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 
سید‌جمال سید‌حاتمی‌ کارگردان و بهروز مفید‌ تهیه‌کننده این سریال بودند و بازیگرانی چون کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک صفری، رویا میرعلمی، آتش تقی‌پور و آشا محرابی در آن هنرنمایی کردند. 
   
یک نمونه از سریال بومی
تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی با اشاره به استقبال مخاطبان ایرانی و حتی خارجی از این سریال می‌گوید: مهیار عیار چند ویژگی داشت. بومی بودن یکی از اینها بود که فضای فرهنگی‌مان را تداعی می‌کرد. در کنار آن داستان یک جوانمرد را داشتیم که ‌نگاهی زیر پوستی به آن مقطع تمدنی‌مان داشت. 
او درباره انتخاب دوران صفویه نیز می‌افزاید: دوران صفویه دوران شکوفایی ایران بود؛ چه از نظر فضای تمدنی و چه از نظر قدرت سیاسی‌. بنابراین به همین دلیل انتخاب شد. 
‌او ادامه می‌دهد: این سریال بدون این‌که به طور مستقیم بخواهد به مسائل مختلف سیاسی و مسائل مختلف بپردازد، در کنار داستان اصلی یک داستان جوانمردی را روایت می‌کرد و در ادامه به مسائل مختلف می‌پرداخت. 
او با اشاره به اهمیت اقتباس از ادبیات کهن ایرانی و جذابیت این موضوع برای مخاطب می‌گوید‌: همه ما تا به حال داستان‌های بسیاری از گذشته تاکنون از پدر و مادر و بزرگان‌مان شنیده‌ایم و با این قصه‌ها به نحوی آشنا هستیم. این موضوع می‌تواند به همدلی مخاطب با ما کمک کند. مخاطبی که در دوران کودکی داستان تاریخی خوانده و الان تصویر آن را می‌بیند، این قصه را برای خود می‌داند. 
این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: ما ادبیاتی بسیار غنی داریم که می‌توانیم بسیاری از حرف‌های فرهنگی‌مان را که نیاز امروز اخلاقی جامعه مدرن است، از‌ آن استخراج و ترویج‌ کنیم چرا که این آثار ادبی متعلق به امروز و دیروز خودمان است. خوشبختانه هم اکنون دو سه سریال با همین سبک و ‌سیاق از نظر قصه و نوع روایت در صداوسیما در دست تولید است که از جمله می‌توانم به سریال پوریای ولی اشاره کنم. 
او درباره بازخوردهای مخاطبان نیز می‌گوید: چون مهیار عیار در کنار مخاطب عمومی توانست مخاطب خاص و فرهیخته ما را به دلیل پرداختن به فضای تمدنی‌مان درگیر و با خود همراه کند برایم ارزشمند بود. 
   
درام تاریخی به جای مستقیم‌گویی
مفید در ادامه می‌افزاید: ابعاد مختلف محتوای این سریال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأیید قرار گرفت. 
اشاره او به نامه‌ای است که سال گذشته و پس از پخش سریال، از طرف غلامحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما منتشر شد. در این نامه آمده بود: آثار هنری از این دست، با بازتعریف هویت فرهنگی و تاریخی، زمینه‌ساز ایجاد خودباوری فرهنگی و ارتقای اعتمادبه‌نفس ملی در نسل جوان خواهند شد و آنها را در مسیری هدایت می‌کنند که به ساختن آینده‌ای درخشان برای ایران عزیز منتهی می‌شود. چنین دستاوردهایی، نشانه‌ای از ظرفیت عظیم هنرمندان و نخبگان ایرانی است که می‌توانند با تکیه بر گنجینه‌های معرفتی و تاریخی این سرزمین، پرچمدار گفتمان فرهنگی تمدن‌ساز در جهان امروز باشند. 
تهیه‌کننده سریال با بیان این‌که باید تولید سریال‌های درام تاریخی را در دل مسائل تاریخی، فرهنگی و حتی سیاسی‌مان بگنجانیم، می‌گوید: هرچه بتوانیم مسائل اساسی‌مان را به جای مستقیم‌گویی به صورت زیر پوستی در دل داستان بگوییم موفق‌تریم و می‌توانیم مخاطب گسترده‌تری را جذب کنیم. 
   
کامران تفتی، انتخاب چهارم ما بود
بهروز مفید با اشاره به همکاری دوباره با سیدحاتمی پس از سریال محکومین و رضایت از انتخاب‌ او ادامه می‌دهد: دلیل انتخاب سید‌حاتمی برای توانایی و انگیزه او در کارگردانی چنین سریال‌هایی بود. او تلاش بسیاری برای انتخاب میزانسن‌ها داشت و کیفیت کار نیز مطلوب شده بود. 
او با اشاره به انتخاب بازیگران اصلی این سریال نیز می‌افزاید: ما فرآیند چند ماهه‌ای برای انتخاب بازیگران داشتیم و بازیگرانی که انتخاب شدند نیز به موفقیت مجموعه کمک کردند.یکی از شانس‌های ما انتخاب کامران تفتی برای نقش مهیار بود که انتخاب چهارم‌مان بود. کامران تفتی انگیزه بسیاری برای ایفای این نقش داشت.یکی از موضوعاتی که در زمان پخش مهیار عیار مورد توجه قرار گرفت، تولید این سریال تاریخی با امکانات تولید مجازی بود. مفید در این باره می‌گوید: بخش مهمی از این سریال زمان صفویه ساخته شده بود و به همین دلیل نمی‌توانستیم از لوکیشن‌های قدیم استفاده کنیم و باید از جلوه‌های ویژه بصری یا ساخت دکور استفاده می‌کردیم. ما در شهرک غزالی و شهرک مستوران تصویربرداری داشتیم. در تصاویر مربوط به رودخانه یا فضای عمومی شهر اصفهان و... از ویژوال استفاده شد. در چنین کارهایی باید این گونه تولید را پیش برد. استفاده از این امکانات به ما کمک زیادی کرد. 

یک خبر تازه از فصل بعدی مهیار عیار
این تهیه‌کننده درباره فصل دوم این‌ مجموعه تلویزیونی با نام «شکیب عیار» می‌گوید: بنا داریم مهیار ۲ را نیز بسازیم. سیما فیلم پیشنهاد ساخت مهیار ۲ را مطرح کرده و در تولید ادامه این سریال قصد داریم داستان پیش از آن زمان را تعریف کنیم. یعنی می‌خواهیم داستان عیار دیگری که قبل از استقرار شاه عباس صفوی در اصفهان زندگی می‌کرده را به نمایش بگذاریم. دوران انحطاط اصفهان و استقرار شاه عباس در داستان مهیار ۲ که شکیب عیار نام دارد‌، می‌تواند جذاب باشد.  او درباره بازیگران این سریال نیز می‌گوید: جواد افشار این سریال را کارگردانی می‌کند و از بازیگران فصل قبل هیچ کدام همراه ما نیستند چون قصه دیگر در آن زمان تاریخی نیست هرچند باز هم درباره جوانمردی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها