در گفتوگو با حسن ملکی سعی کردهایم درباره آینده شبکه تهران، اولویتهای برنامهسازی و نقش این شبکه در انتقال صدای مردم تهران به مسئولان صحبت کنیم. حسن ملکی سرپرست شبکه تهران ابتدا با گفتن اینکه حدود چهار ماه است با اعتماد رئیس رسانه ملی و معاون محترم سیما بهعنوان سرپرست شبکه تهران منصوب شده، عنوان کرد: شبکه تهران از قدیمیترین شبکههای سازمان صداوسیماست و در آذرماه امسال سیامین سال فعالیت خود راجشن خواهدگرفت. از آنجا که این شبکه ارتباط ویژهای با مخاطبان دارد، تلاش کردهام ابتدا شرایط و چالشهای آن را بهخوبی بشناسم و سپس برای رفع مشکلات برنامهریزی کنم. در این مسیر، چند اقدام مهم را در دستور کار قرار دادهام. نخست سند تحول رسانه ملی را بهعنوان دستورالعمل اصلی شبکه مدنظر قرار دادهایم که مفاهیمی چون هویتمحوری، عدالتگستری، امیدآفرینی و تقویت سبک زندگی را شامل میشود. گام بعدی تشکیل اتاقهای فکر برای طراحی بهترین ایدههای برنامهسازی بود تا تولیدات آینده منطبق بر نیازها و خواست مخاطبان باشد. خوشبختانه این اتاقها در سطوح مختلف فعال شده و نتایج خوبی بههمراه داشتهاند.
تمرکز بر نظام مسائل تهران
ملکی ادامه داد: تلاش کردهایم بهترین تهیهکنندگان و مجریان را جذب کرده و بهکار بگیریم. همچنین در اتاقهای فکر و هیأت اندیشهورزی شبکه که در سطوح مختلف فعالند، تمرکز ویژهای بر نظام مسائل تهران داشتهایم. سعی کردهایم این نظام مسائل را بهخوبی بشناسیم و براساس آنها برنامهریزی کنیم. یکی از اولویتها این بود که مردم تهران خود را در قاب این شبکه ببینند. برای همین برنامههای گزارشمحور، خانوادهمحور، تولید برنامه توسط خود مردم و استفاده از ایدههای آنها را در دستور کار قرار دادیم. سرپرست شبکه تهران اضافه کرد: دغدغه اصلی ما افزایش بصیرت عمومی بود. بنابراین تولید برنامههایی مانند «تهران، ایران، جهان» را که در حوزه سیاست است در حوزه فرهنگ و هویت در دستور کار قرار دادهایم. همچنین برنامه معرفتی «تا نیایش» را با قالبی متناسب با نیازهای مردم تولید کردهایم. توجه ویژهای هم به نسل نوجوان داشتهایم و بهزودی برنامهای جدید و جذاب برای آنها ارائه خواهیم داد. تهران تاریخی چندهزار ساله دارد و با بسیاری از تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور گره خورده. بنابراین تلاش کردهایم هویت و فرهنگ مردم استان تهران را بهخوبی بازنمایی کنیم. متأسفانه در گذشته بهدلیل حضور پررنگ دولت در پایتخت، این هویت و فرهنگها کمتر دیده شده است! این موضوع را در قالب برنامههای شاد و متنوع دنبال میکنیم تا نیازها و خواستههای مخاطبان را همراه با فرهنگ، هویت و خردهفرهنگهای مختلف به تصویر بکشیم. همچنین برنامههایی برای معرفی محلههای تهران، روستاهای استان و شرکتهای دانشبنیان طراحی کردهایم تا تنوع و غنای فرهنگی بهتر به نمایش گذاشته شود.
استفاده از ظرفیت مردم برای برنامهسازی
وی با بیان اینکه همیشه تلاش داریم از ظرفیت مردم توانمند و خوشفکر تهران برای ایدهپردازی و برنامهسازی استفاده کنیم، توضیح داد: با توجه به جمعیت زیاد و گستردگی تهران تلاش میکنیم فعالیتهای گستردهتری در حوزه آموزش و فرهنگسازی داشته باشیم. به همین دلیل برنامههایی را در زمینه فرهنگ مصرف، ترافیک، محیط زیست، حقوق شهروندی و سواد رسانهای طراحی و اجرا کردهایم. در حوزه حقوق شهروندی، با همکاری قوه قضاییه و نظام قضایی کشور درصدد تولید برنامههای محتوایی و مؤثر هستیم تا مردم بهتر با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند و مشکلات قضایی کاهش یابد، زیرا بسیاری از اختلافات ریشه در عدم شناخت حقوق شهروندی و تکالیف دارد. ملکی افزود: برنامهای کوتاهمدت برای آموزش فرهنگ آپارتماننشینی، مشاغل، فرهنگ اداری و موضوعات مرتبط طراحی کردهایم که بخشی از نیازهای مردم تهران را رفع خواهد کرد. در کنار این موارد سعی داریم تولیدات برنامهها را بهسمتی ببریم که مردم تهران خود را در سریالها ببینند و موضوع تهران بهخوبی در آثار نمایان شود. اگرچه مستندهایی درباره استانهای مختلف ساختهایم اما درباره تنوع موضوعات تهران، تولیدات قابل توجهی نداشتهایم. این ظرفیت بکر را انشاءالله در این دوره جدی دنبال خواهیم کرد.
همکاری با سیمافیلم و مرکز سیمرغ
سرپرست شبکه تهران درباره تعامل با سیمافیلم و مرکز سیمرغ گفت: متأسفانه در حال حاضر تعامل مشخص و تعریفشدهای بین شبکه تهران و مراکز سیمرغ و سیمافیلم وجود ندارد اما با ارادهای که در شبکه تهران شکل گرفته و تلاشهای این دو مرکز قصد داریم همکاری مناسبی با مرکز سیمرغ و سیمافیلم برقرار کنیم. شبکه تهران در گذشته گروه فیلم و سریال داشته و سریالهای موفقی تولید کرده که هنوز در یاد مردم مانده است؛ آثاری مانند «خودروی تهران ۱۱»، «روزگار جوانی»، «باران عشق»، «پاورچین» و «پشت کنکوریها». آثار شاخصی مانند «تولدی دیگر»، «رانتخوار کوچک»،
«سهدنگ سهدنگ»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «کوچه اقاقیا» و «زندگی به شرط خنده» نیز از تولیدات این شبکه بودهاند که در خاطره مردم جا دارند. امیدواریم این همکاریها بهزودی شکل گرفته و استعدادها و ظرفیتهای هر سه مرکز برای تولید آثار بهتر و متنوعتر به خدمت گرفته شود.
حرکت در مسیر سریالسازی
وی ادامه داد: یکی از برنامههایی که همیشه در شبکه تهران طرفداران زیادی داشت، پخش سریالهای خارجی دوبلهشده مانند «هشدار برای کبرا ۱۱» و «پلیس بزرگراه» بود که بین مردم بسیار محبوب بودند. درواقع شبکه ۵ که اکنون بهعنوان شبکه تهران شناخته میشود، از شبکههای اولویتدار و محبوب مردم ایران برای تماشای برنامه بود. همچنین در تولیدات ترکیبی ما برنامههایی مثل «جمعه تعطیل نیست»، «جشن رمضان» و بسیاری برنامههای شاد دیگر وجود داشت که مردم همچنان با آنها خاطره دارند. تلاش داریم همان مسیر گذشته را ادامه دهیم و امیدواریم با همکاری مرکز سیمرغ، تعداد زیادی برنامه ترکیبی، جنگهای سرگرمکننده و برنامههای شاد تولید کنیم. همچنین با همکاری سیمافیلم قصد داریم دوباره سریالهایی بسازیم که با سلیقه و ذائقه مردم تهران و پایتخت منطبق باشند. علاوه بر این، برنامههای شبانه مانند «جشن رمضان» را که چند سالی تعطیل شده بود مجددا راهاندازی خواهیم کرد، زیرا این فرصت خوبی برای تولید مستندها و برنامههای متنوع است که میتوانیم با کمک مرکز سیمرغ اجرا کنیم. همکاری میان شبکه تهران، مرکز سیمرغ و سیمافیلم از تأکیدات معاون سیما جناب آقای برمهانی بوده است تا با این همافزایی، شبکه تهران را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
همپای پایتخت و شریک مخاطبان همه کشور
سرپرست شبکه تهران توضیح داد: شبکه تهران اگرچه امروز بیشتر بهعنوان شبکه استانی شناخته میشود اما اساسا با ماهیت ملی آغاز بهکار کرد و هنوز مخاطبانی در سراسر کشور دارد. بسیاری از مردم از طریق تلوبیون و بسترهای دیگر این شبکه را دنبال میکنند و پیامکهای زیادی از استانهای مختلف دریافت میشود. آنچه اهمیت دارد این است که شبکه تهران رقیب سایر شبکهها نیست بلکه همه شبکهها در رسانه ملی با هم همکاری دارند و هرکدام نقش خودرا ایفامیکنند.هرچند که برنامههای این شبکه بیشتر مرتبط با تهران است اما جایگاهی فراتر از شبکههای استانی دارد و ویترین نمایش رویدادهای مهم کشور و مطالبات شهروندان است. پایتخت کشور متعلق به همه ایرانیان است؛ حتی ایرانیان خارج کشور. آنها پیگیر تحولات و پیشرفت تهرانند و از موفقیتهای شهرسازی خوشحال میشوند.شبکه تهران تنها شبکهای است که بهطور اختصاصی پایتخت را بازنمایی میکند و این نقطه قوت مهمی برای آن است. وی درخصوص بعد مطالبهگری این شبکه برای تهرانیها گفت: در سالهای اخیر بهویژه چهار ماه گذشته، اولویت اصلی شبکه تهران پیگیری مطالبات مردم بوده است. تلاش شبکه این است که همه برنامهها براساس نظام مسائل تهران تولیدشوند.برای مثال،«تهران۲۰»باساختاری مشخص به بررسی وپیگیری خواستههای شهروندان میپردازد و صدای مردم را به گوش مسئولان میرساند. این برنامه اخبار، گفتوگو با کارشناسان و پروندههای مهم شهری را بهصورت جدی دنبال میکند. برای کودکان و نوجوانان نیز نظام مسائل ویژهای طراحی کردهایم تا براساس نیازهای خاصشان برنامهسازی کنیم. مسائل آموزشی، ترافیک، آلودگی هوا و ساختار جغرافیایی تهران متفاوت است و همین باعث شده برنامهها را با نگاه ویژهای تولید کنیم. در برنامه «در شهر» از پخش جلسات بیفایده پرهیز و روی مطالبات واقعی مردم تمرکز کردهایم. «گزارش ۵» هم بخشی از وقت خود را به همایشها و درخواستهای دستگاههای دولتی اختصاص میدهد.
بازگشت مجریان شاخص به شبکه تهران
ملکی پیرامون تولیدات این شبکه گفت: شبکه تهران برنامههای متنوعی برای آینده تدارک دیده. ازجمله برنامههای درحال تولید، جنگ شبانه زنده و شاد با حضور هنرمندان و چهرههای ورزشی، علمی وهنری است که بهزودی پخش میشود. برنامه «مثبت ۶۰» ویژه سالمندان است و با فضای عاطفی به ترویج سبک زندگی سالمندی و معرفی توانمندیهای بازنشستگان میپردازد. «شهرآواز» برنامهای موسیقایی با رویکردی متفاوت و تلفیقی است. مستند «آمدیم، نبودید» باغموزههای تهران را در قالبی روایی معرفی میکند. برنامه «تهران، ایران، جهان» یک برنامه گفتوگومحور سیاسی_فرهنگی است که هرشب پخش میشود. برای نوجوانان هم برنامه داریم. برنامه «جمعهها» با محور مهدویت هم معنوی و هم شاد است. پس از «تهرانشاط» که در حال تولید است، قصد داریم جنگ شاد «صبح جمعه» را راه بیندازیم تا روحیه مردم بالا برود. برنامه ورزشی صبح جمعه مسابقات آقایان و بانوان را پوشش میدهد. قصد داریم مسابقه «پنج ستاره» را که ویژند مشهور شبکه است احیا کنیم و البته در پی تولید مسابقات بیشتری هستیم. سرپرست شبکه تهران با اعلام امکان بازگشت مجریان سابق عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در نظر داریم انجام دهیم، بازگرداندن بسیاری از مجریان سابق شبکه مانند آقایان آتشافروز، احمدزاده، مدرس، روشنپژوه و هاشمی است که مدتی از آنتن غیبت داشتهاند. خوشبختانه برخی از آنها هماکنون حضور دارند و بهزودی فرصت برنامهسازی پیدا خواهند کرد. البته از آنجا که امسال اولین سالی است که ۱۴مهر بهعنوان روز تهران تعیین شده، فرصتی برای تولید برنامه نداشتهایم اما در نظر داریم سالهای آینده برنامههای بسیار خوبی را برای روز تهران برگزار و این شهر را بهخوبی به مردم استان، کشور و حتی جهانیان معرفی کنیم.
تعاملی نو در شبکه تهران
سرپرست شبکه تهران از دیگر اقدامات این شبکه را راهاندازی باشگاه مخاطبان معرفی و اظهار کرد: شبکه تهران درراستای تعاملیتر کردن برنامهها هماکنون اقدام به راهاندازی باشگاه مخاطبان کرده است. هدف از ایجاد این باشگاه، افزایش نقشآفرینی مخاطبان در سیاستگذاری و تولید برنامههای شبکه است. با این اقدام، علاوه بر فراهم کردن بستر نظرسنجی و ذائقهسازی در جامعه مخاطبان، از ایدههای آنها نیز بهرهمند میشویم. در قالب باشگاه مخاطبان،اعضا میتوانند نظرات خودرادرباره برنامههای شبکه بیان کنند و با توجه به توانمندیهایشان درزمینههایی مانندعکاسی،فیلمبرداری،نویسندگی،سوژهیابی، خبرنگاری، اجرا، خوانندگی، گزارشگری، آشپزی، استندآپ کمدی، دابسمش، هنرهای ورزشی و سایر فعالیتها، تولیدات خود را با شبکه و سایر اعضا به اشتراک بگذارند. ملکی اضافه کرد: این همکاری فرصت کسب امتیاز و ارتقای عضویت را برای مخاطبان فراهم میکند بهطوری که با افزایش مشارکت، کارت عضویت از آبی به برنزی، برنزی به نقرهای و نقرهای به طلایی ارتقا مییابد و افراد میتوانند از امتیازات متنوع بهرهمند شوند. باشگاه مخاطبان شبکه دارای تالارهای مختلفی از جمله تالار گفتوگو، تالار نوآوری و خلاقیت، تالار سوژههای شما، تالار فیلم و عکسهای ارسالی، تالار فیلمهای درخواستی و تالار پرسش و پاسخ است که زمینه تعامل و مشارکت بیشتر را فراهم میکند. وی تکمیل کرد: از سوی دیگر شبکه تهران با هدف ارتقای پوشش خبری محلی، اقدام به جذب شهروندخبرنگاران افتخاری کرده است. داوطلبان پس از گذراندن دوره کوتاه آموزش گزارشگری، درمراکزی که باهمکاری فرمانداری شهرستانها تجهیز شده مستقرمیشوندورویدادهای شهری خودراضبط و برای پخش ارسال میکنند. این اقدامات، زمینه تعامل بیشتر و مشارکت فعالتر مخاطبان را در فعالیتهای شبکه تهران فراهم میکند.