مرور یک مجموعه انیمیشن پرطرفدار که این روزها از کانال نهال پخش می‌شود

قلعه حیوانات به روایت ‌‌شان

محافظان امنیت در پنج سرزمین

آثار ابرقهرمانانه درسال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سرگرمی در دنیای سینما تبدیل شده است. این موفقیت تأثیر خود را بر تلویزیون نیز گذاشته و موجب تولید سریال‌های زنده و انیمیشنی درباره ابرقهرمانان و اقدامات خارق‌العاده آنها روی کره زمین یا در سیارات دورافتاده کهکشان شده است.
کد خبر: ۱۴۷۶۳۸۹
نویسنده ​​​​​​​مهکامه درودی - گروه رسانه
 
مجموعه انیمیشنی «محافظان سرزمین»محصول تلویزیون کانادا هم یکی ازهمین آثار است که سال ۲۰۱۹ روی آنتن رفت وتا سال ۲۰۲۱، ۲۶اپیزود آن پخش شد. در بین تولیدات ژانر ابرقهرمانانه می‌توان ازمحافظان سرزمین به‌عنوان یکی از استثنائات نادر نام برد. منتقدان تلویزیونی می‌گویند دلیل خوبی برای این‌که چنین لقبی به این سریال بدهند دارند! این مجموعه در حقیقت آمیزه‌ای از ژانرهای تصویری است. درعین‌حال که لحنی کمدی اکشن دارد، ازحال‌وهوایی فانتزی و علمی ــ تخیلی هم بهره گرفته و داستان‌های ماجراجویانه‌اش را در فضایی وسترن تعریف کرده و به تصویر می‌کشد!
     
تعجب از تنوع!
مدیران شبکه تلویزیونی کانادایی سی‌بی‌سی زمانی که با طرح فیلمنامه محافظان سرزمین از سوی متیو فرناندز، خالق سریال روبه‌رو شدند، نتوانستند تعجب خود را پنهان کنند. برای آنها بسیار جالب بود که این برنامه‌ساز موفق قاب کوچک توانسته داستانش را در چنین دنیای متنوع ورنگارنگی خلق کند وازتعداد زیادی از ژانرهای شناخته‌شده و محبوب دنیای کودکان و بزرگسالان، برای تعریف این داستان کمک و بهره بگیرد. البته در این سریال وجه ابرقهرمانانه بودنش بسیار بالاتر و قوی‌تر از بقیه ژانرهاست و خود فرناندز هم از آن به‌عنوان یک اثر کمیک‌استریپی نام می‌برد که شبیه قصه‌های مصور مجله‌های محبوب کودکانه است. این برنامه‌ساز برای کارگردانی سریال مورد نظر خود از تیم دونفره چادهیگز و مایکل هلمراستفاده کردکه انیماتورهای موفق هستند و تا قبل از محافظان سرزمین، چند مجموعه تماشایی و موفق کارتونی ساخته بودند.
     
داستانی بدیع با کاراکترهای دوست‌داشتنی
محافظان سرزمین به گفته خالق آن،داستانی بدیع داردکه آن راازبقیه کارهای مشابه ابرقهرمانانه جدا می‌کند.در این داستان، تماشاچی با پنج سرزمین مختلف آشنا می‌شود که هریک قوانین خاص خود را دارند. در هریک از این سرزمین‌ها، یک ابرقهرمان شیردل حضور دارد که وظیفه‌اش محافظت از آن سرزمین و ساکنانش است. این پنج ابرقهرمان در کنار یکدیگر گروهی را تشکیل می‌دهند که با نام محافظان سرزمین شناخته می‌شود و وظیفه اصلی‌اش مراقبت از پنج سرزمین در مقابل خطرات و تهدیدات مختلف است. لوکا، رهبر گروه که یک گرگ است، شجاع‌ترین فرد در این تیم محسوب می‌شود. جاباری، جوان‌ترین عضو گروه یک میمون چیتاست. تی جی گوکنی به‌عنوان تحلیلگر با گروه همکاری دارد. دلیله گوریل تنها دختر تیم است و نوروین خرسی قطبی است که بزن‌بهادر و قهرمان هیکلی این دسته ناهمگون اما هماهنگ به حساب می‌آید.این گروه درهرقسمت سریال با یک ماجراجویی تازه و هیجان‌انگیز روبه‌رو شده و باید با پشت‌سرگذاشتن چالش‌های مختلف، به پیروزی رسیده و امنیت ساکنان پنج سرزمین را تامین کند.
     
آموزش غیرمستقیم
متیو فرناندز زمان نگارش فیلمنامه سریال در کنار ترسیم جذاب و تماشایی ماجراهای اکشن داستان، توجه ویژه‌ای هم به امر آموزش غیرمستقیم اصول و قواعد زندگی روزمره به زبانی ساده برای مخاطبان کودک و نوجوان هم کرده بود. به گفته او: «طبیعی است که یک سریال کودکانه باید در وهله اول ماجراجویی‌ها و اکشنی داشته باشد که بچه‌ها را به وجد آورده و دقایق خوش و لذت‌بخشی برایشان فراهم کند. این اصل اولی بود که زمان نوشتن فیلمنامه به آن توجه داشتم، اما هیچ‌وقت ازجنبه‌های آموزشی کار برای این قشرسنی غافل نبوده‌ام و می‌دانم که هنرهای تصویری می‌توانند تا حد زیادی کمک کنند تا درس‌های اولیه درباره نوع زندگی و مضمون بهتر زندگی‌کردن را به بچه‌ها به شکلی غیرمستقیم یاد داد. مدرسه و درس و کتاب ازجمله چیزهای اصلی برای آموزش‌های لازم و ضروری به این قشر هستند.»
     
سرگرمی، حرف اول است
این هنرمند کانادایی در ادامه چنین می‌گوید: «بااین‌حال، نباید فراموش کنیم که ما برنامه‌سازان قاب کوچک هم به‌نوعی معلم بچه‌ها به حساب می‌آییم و نمی‌توانیم وظیفه خود به‌عنوان کسانی که آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهیم فراموش کنیم. سریال‌هایی که ما تولید می‌کنیم،جملگی می‌توانند حکم کلاس‌های درس را برای آنها داشته باشند. بچه‌ها مدت‌زمان زیادی را جلوی صفحه تلویزیون صرف می‌کنند و ما بایدمتوجه باشیم که چه خوراکی به آنهامی‌دهیم ونیازهایشان راچگونه برآورده می‌کنیم. طی سال‌هایی که برای تلویزیون کار کرده و برنامه ساخته‌ام، متوجه این نکته بسیارمهم شده‌ام که بهترین پندها و آموزه‌هاراتنها می‌توان درقالب داستانی جذاب و سرگرم‌کننده به مخاطب ارائه کرد.این مسأله بسیارمهمی است که بدانیم اولین رسالت یک نمایش تلویزیونی سرگرم‌کردن بیننده‌اش است. شما اگر بهترین تفسیرها و آموزه‌ها را در دل یک داستان غیرجذاب وغیرسرگرم‌کننده به مخاطب ارائه کنید، او محصول دستپخت شما را پس خواهد زد وسراغ تولیدات دیگری خواهدرفت که بتواند او راسرگرم کند.به‌همین‌دلیل، همیشه و همواره پیام‌های اخلاقی، انسانی و اجتماعی خودم را دردل داستان‌هایی بسیار معمولی پنهان کرده‌ام که توانایی سرگرم‌کردن مخاطبان را داشته‌اند.»
     
توجه تلویزیون به بچه‌ها
برخورد منتقدان تلویزیونی با محافظان سرزمین بسیار خوب بوده و نقدهایی که برای این مجموعه نوشته شده‌اند، امتیازات بالایی به اپیزودهای مختلف آن داده‌اند.این منتقدان با اشاره به این‌که صنعت سینمای کانادا توجه چندانی به قشر کودک‌ونوجوان نداشته و درصد تولیدات مربوط به این گروه سنی در آن کم و ناکافی است، به نقش مهم تلویزیون در تولید و ساخت فیلم و سریال برای بچه‌ها پرداخته و می‌نویسند باید از تولیدات جذاب و پربیننده‌ای چون محافظان سرزمین حمایت کرده و از سازندگان آن تقدیر کرد.یکی از این منتقدان می‌گوید: «اگر در دنیای سینما تهیه‌کنندگان دنبال سود هستند و به‌همین‌دلیل اهمیت زیادی به تولیدات کودکان و نوجوانان نمی‌دهند، رسانه تلویزیون به‌دلیل ماهیت خود می‌تواند تولیدکننده و ارائه‌دهنده آثار خوب و قابل‌توجهی برای بچه‌ها باشد. این قشر سنی بخش بزرگی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهد و نسبت به تامین نیازهای تصویری آنان باید توجه کافی داشت. از این منظر، سریالی چون محافظان سرزمین که داستانش را بسیار روان و جذاب تعریف می‌کند، قابل ذکر و تامل است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها