«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی یک هفته گذشته سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

قهرمان ماندگار در ذهن مخاطبان

همه چیز درباره نابغه کلاهبردار با نقاب قانون

ماجراهای وکالت جیمی سُرسُره

سال۲۰۰۸ برای وینس گیلگان سال خوش‌اقبالی بود. او داشت نتیجه سال‌ها تلاش‌هایش را با انتشار و استقبال از آخرین اثرش در مقام کارگردان می‌دید.نخستین فصل ازسریال«برکینگ بد»(افسارگسیخته) منتشر شده بود وآوازه روایت بدیع این مجموعه به سرعت نه‌‌تنها در آمریکا، بلکه در جهان پیچید.
کد خبر: ۱۴۷۶۲۲۹
نویسنده نوشین مجلسی و مهکامه درودی - گروه رسانه
 
ماجرای کلی سریال بر پایه سقوط اخلاقی یک معلم شیمی در تنگنای زندگی بود. زمانی که اژدهای درون او، پوسته ظاهری مردی آرام و بی‌دست و پا را می‌شکند و خوی درنده‌ای را به نمایش می‌گذارد. درنده‌خویی که ممکن است در هر انسانی تا پایان عمر بی‌صدا زندگی کند. هرچند امروز نمی‌خواهیم درباره این سریال بنویسیم اما گفتن از آن برای رسیدن به شاهکار بعدی گیلگان الزامی است؛ اثری که سال ۲۰۱۵ یعنی حدود دو سال بعد از انتشار آخرین فصل از سریال برکینگ بد از بطن این اثر متولد شد و چون تجربه‌ای عمیق و وسیع را از سر گذرانده بود، توانست با پختگی بیشتر در شخصیت‌پردازی و حتی قاب‌بندی‌ها، مخاطبان جهانی را با خود همراه کند. نام فرزند تازه متولد شده گیلگان با همراهی پیتر گولد (تهیه‌کننده برکینگ بد) «بهتره با سال تماس بگیری» یا با ترجمه روان‌تر، «با سال تماس بگیر» نام داشت. 
   
قالتاق اما کار راه‌انداز
اگر «افسارگسیخته» را دیده باشید، نام «سال» را به خاطر دارید. وکیل قالتاق اما کار راه‌اندازی که برایش هدف، وسیله را توجیه می‌کرد.شاید روزهایی که این سریال پخش می‌شد کسی فکر نمی‌کرد، شخصیت سال بتواند کشش یک سریال شش فصلی را داشته باشد؛ ولی گویی گیلگان از سال گودمن، نابغه کلاهبرداری با نقاب قانون، ظرفیتی را دیده بود که غالب مخاطبان از آن بی‌خبر بودند. همین است که در نقدهای گاردین و... آمده همه به‌دنبال اسپین‌آف شخصیت «جسی کینگ من» بودند و کسی خیال نمی‌کرد سال بتواند حتی قدرتمندتر از اثر قبلی سازندگانش، خودی نشان دهد. برای شخصیت جسی اسپین‌آف سینمایی ساخته شد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. ولی در قد‌و‌قواره برکینگ بد و به‌زعم بسیاری از منتقدان، حتی برتر از آن ظاهر شد و شش فصل پر جزئیات را در تلویزیون رقم زد. 
   
این سالِ بی‌نوا
مخاطبان با سال همذات‌پنداری می‌کنند، حتی اگر یکی از دغلکاری‌های او را انجام نداده باشند، حداقل یک‌بار زیروروکشیدن‌های او به ذهن‌شان خطور کرده است. سال، مطرودی است که برای بازگشت به جامعه دست و پا می‌زند. می‌خواهد آدم حسابی باشد؛ کسی مثل برادرش. با هزار زور و زحمت درس خوانده تا گذشته را جبران کند و به قول خودش از «جیمی سرسره» فاصله بگیرد و به تابلو نامش به‌عنوان جیمز مک‌گیل، وکیل دادگستری افتخار کند، اما همیشه جایی از کار می‌لنگد. بیشتر نزدیکانش پذیرای رشد او نیستند. همچنان تغییراتش را نادیده می‌گیرند و خواسته و ناخواسته نمک روی زخمش می‌پاشند. اگر بخواهیم کاملا قصه لو نرود، باید گفت که همین تفاوت نگاه‌هاست که در نهایت او را از جیمز مک‌گیل به سال گودمن می‌رساند؛ یعنی زندگی در سایه هویتی دیگر. او به دید خود، با خودباوری و جاه‌طلبی از پلکان موفقیت بالا و بالاتر می‌رود، اما دریغ که سقوط و اضمحلال شخصیتی را تجربه می‌کند و در نهایت بازگشتی فضاحت‌بار به گذشته خود و حتی بدتر از آن دارد. هر چند در پوشش یک وکیل است، اما دست به اعمالی می‌زند که شنیع‌تر از کلاشی‌های احمقانه او در دوران جوانی است. او انگشتری از دوست قدیمی خود و همپای دیوانه بازی‌هایش را به یادگار دارد و این انگار همان گذشته و سرشت ناخالصی است که دست از سرش برنمی‌دارد. به اصطلاح خودمان، خیلی ساده و خودمانی‌ترش این است که سال (جیمی) آدم نمی‌شود! عاقبت به اصل خود رجعت می‌کند. شخصیتی که جنبه مفرح برکینگ بد بود، خود فردی دلشکسته و عمیقا تنهاست که توسط آنان که دوست‌شان داشته هرگز پذیرفته نشده است. همیشه برای دیده شدن دست و پا زده یا سعی کرده نسخه کپی دیگران باشد. این خصلت را به‌ویژه در فصل‌های نخست سریال از این کاراکتر می‌بینیم.
   
پیش درآمدی بر پایان
ما می‌دانیم جیمی چه سرنوشتی دارد. می‌دانیم او قرار است سال گودمن باشد. پایان قصه از ابتدا مشخص است، البته برای مخاطبانی که سریال قبلی سازندگان این اثر را دیده باشند. اما جالب اینجاست که هم برای این دست از مخاطبان و هم برای کسانی که هیچ ذهنیتی ندارند، تماشای سریال جذاب است سریالی که در لیست ۲۵۰ سریال برتر تاریخ قرار دارد و در پایگاه‌ ای‌ام‌دی بی‌نمره ۹ از ۱۰ را گرفته است. 
   
نقش اصلی دیگر
از میان شخصیت‌های برگرفته از سریال افسارگسیخته مایکل نیز در این سریال پررنگ و برجسته کشور دارد. شخصیت مرموز برکینگ بد در اینجا رمزگشایی و پیوستن او به دار و دسته گاس فرینگ هم تصویر می‌شود. او نیز پلیس بازنشسته‌ای است که هرچه می‌گذرد بیشتر شاهد سقوط اخلاقی‌اش هستیم. جالب این است که هرکس برای سقوط خود بهانه‌ای دارد. بهانه مایک هم نگهداری از نوه و عروسش و تامین هزینه‌های آنان است. 
   
منفور دوست‌داشتنی 
چاک، برادر بزرگ‌تر جیمی(سال) با بازی کم‌نقص مایکل مک کین ابتدا ظاهرا حامی اوست اما به مرور باطن منفور خود را نمایان می‌کند و سبب می‌شود جیمی که با تمام وجود خواهان تغییر در زندگی‌اش بوده از او گریزان شود و با روشی تازه جیمی سرسره را احیا کند.جیمی سرسره‌ که کت‌وشلوار می‌پوشد، عنوان وکیل و دفتر وکالت دارد و با بزرگان نشست و برخاست می‌کند؛ درواقع این می‌شود، قالتاق‌بودن به شیوه‌ای تازه و با لباس رسمی!
   
آشنایی با صداپیشگان
سریال «با سال تماس بگیر» به‌تازگی با گویندگی۳۱نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال، امیر حکیمی و صدابردار آن بهزاد توکلی است. شیلا آژیر، ارغوان افراسیاب، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، محمد بهاریان، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، علی جلیلی‌باله، مریم جلینی، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، زویا خلیل‌آذر، آرزو روشناس، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی، فاطمه شعشعانی، خشایار و خسرو شمشیرگران، محمد صادقیان، بهروز علی‌محمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، شروین قطعه‌ای، امیرصالح کسروی، مریم معینیان، علی منانی، علی همت مومیوند، نیما نکویی‌فرد، نازنین یاری و امیر حکیمی صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند.واحد جست‌وجوی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل، مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روند‌های ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود و در ساعات ۰۳:۳۰، ۱۰:۳۰ و ۱۶:۳۰ روز بعد بازپخش آن روی آنتن می‌رود. 

در آوریل ۲۰۱۳ به‌طور رسمی مطرح شد که یک سریال هم ‌موضوع با بریکینگ‌بد ساخته خواهد شد
سریال در شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو فیلمبرداری شد؛ همان شهری که قصه بریکینگ‌بد در آن می‌گذشت
ادن ‌کرک برای هر سه فصل نخست نامزد جایزه ساعات پربیننده امی در مجموعه تلویزیونی  درام شد
باب در پشت صحنه فصل شش بیهوش شد و به بیمارستان رفت. وی بعدا گفت دلیل این بیهوشی سکته خفیف بوده‌است
قرار بود سريال در قسمت‌های نيم‌ساعته باشد اما بعد اعلام شد که زمان هر قسمت، يک ساعت است
کارگردان، سال ۲۰۱۲ براي ساخت مجموعه‌ای درباره يک وکيل که برای دادگاه نرفتن هر کاری می ‌کند، ابراز تمايل کرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها