فرزندان ایران؛ چشم امیدملت

روزشمار بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ یک بار دیگر، عصر امروز هفتم شهریورماه به ساعت صفر خود می‌رسد و فرانسوی‌ها که همین یک ماه پيش، به تساوی سه میزبانی المپیک با انگلیسی‌ها رسیده‌اند، اولین میزبانی خود را از هفدهمین دوره بازی‌های تابستانی پارالمپیک در قلب شهر پاريس آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۷۰۶۶۶
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش
 
مراسم افتتاحیه‌ بازی‌های پارالمپیک -مانند المپیک- برای نخستین بار در تاریخ، خارج از ورزشگاه برگزار می‌شود با این تفاوت که در آن خبری از عبور تیم‌ها و قایق‌ها نیست. مسیر رژه‌ی پارالمپین‌ها در امتداد رود سن، از خیابان زیبای شانزلیزه آغاز می‌شود و در میدان معروف کنکورد مقابل بنای تاریخی اُبلیسک لوکسور به پایان می‌رسد.
     
ایمان، ایثار، افتخار
کاروان ورزش کشورمان با نام «فرزندان ایران» با شعار «ایمان، ایثار، افتخار» و حضور ۶۵ ورزشکار (۵۳ مرد و ۱۲ زن) از ۸ تا ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳، برای دهمین بار ماجراجویی خود را در پارالمپیک آغاز می‌کند. در مقایسه با دور پیشین این بازی‌ها تعداد کل ورزشکاران ایران از ۶۲ به ۶۵ رسیده و این تغییر، نشانگر تلاش بیشتر بانوان ملی‌پوش پارالمپیکی‌ است. تعداد بانوان اعزامی کشورمان از ۹ ورزشکار در توکیو ۲۰۲۰ به ۱۲ ورزشکار در پاريس ۲۰۲۴ رسیده است. همچنین ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های ۱۰ رشته‌ ورزشی پاراتکواندو، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراجودو، پارادوومیدانی، پاراشنا، پاراکانو، پاراوزنه‌برداری، گلبال (تیمی) و والیبال‌نشسته (تیمی) شرکت می‌کنند که  از نظر کمی، تعداد رشته‌ها نسبت به توکیو ۲۰۲۰ هیچ تغییری نکرده است.
     
اولین چراغ‌‌ را چه کسی روشن می‌کند؟
در روز افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ و پیش از آن، هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود و رقابت‌ها از صبح پنجشنبه هشتم شهریور آغاز می‌شوند. ملی‌پوشان تیراندازی با کمان و بانوان پاراتکواندوکار، اولین ورزشکاران ایرانی‌ به حساب می‌آیند که د  روز نخست، به میدان می‌روند.باید ببینیم مریم عبداله‌پور و زهرا رحیمی در نخستین حضور پارالمپیکی خود، می‌توانند عنوان اولین بانوان مدال‌آور تکواندوی ایران در پارالمپیک را به نام خود ثبت و چراغ اول کاروان را روشن کنند.

پرچمداران
امروز و درچهارشنبه‌ای که پاریس هرگز آن را از یاد نخواهد برد، هاجر صفرزاده قهرمان جدید جهان در دوی ۴۰۰ متر کم‌بینایان، با همراهی سیدمحمدرضا میرشفیعی ملی‌پوش تیم پاراتیراندازی، پرچم کاروان مقدس ایران را در مراسم رژه ورزشکاران حمل می‌کنند. میرشفیعی، تنها ورزشکار جانباز کاروان و صفرزاده، اولین پرچمدار زن پارالمپیکی ایران از گروه نابینایان و کم‌بینایان به شمار می‌روند که در پاریس ۲۰۲۴، اولین حضور پارالمپیکی خود را تجربه خواهند کرد.

مسافران شاخص پاریس

پارالمپیک‌ اولی‌ها
از مجموع ۶۵ ملی‌پوش تیم ایران در پاریس، ۱۶ ورزشکار برای نخستین بار حضور در بازی‌های پارالمپیک را تجربه می‌کنند.

اولین دختر دونده
هاجر صفرزاده که در رقابت‌های اخیر قهرمانی جهان پارادوومیدانی به نشان طلای دو ۴۰۰ متر نابینایان و کم‌بینایان و سهمیه پاریس ۲۰۲۴ دست یافت، حالا اول دختر ایرانی‌ست که در بازی‌های پارالمپیک و روی پیست بنفش استاد دو‌فرانس خواهد دوید. 

جوان‌ترین و مسن‌ترین‌
زهرا رحیمی ملی‌پوش تیم پاراتکواندو با ۱۵ سال سن، جوان‌ترین و سیدمحمدرضا میرشفیعی با ۵۱ سال مسن‌ترین ورزشکاران کاروان فرزندان ایران در این دوره از بازی‌ها به حساب می‌آیند.

طلایی‌ترین تیم
تیم‌ملی والیبال‌نشسته مردان با۹دوره حضور پارالمپیکی،کسب هفت مدال طلا و دو نقره، به دنبال هشتمین نشان طلای این بازی‌هاست و با قاطعیت طلایی‌ترین تیم ایرانی حاضر در پاریس ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. 

بلندقامت‌ترین
مرتضی مهرزاد، (با قامت ۲۴۶سانتی‌متری) بلندقامت‌ترین ورزشکار پارالمپیکی جهان و حاضر در پاریس ۲۰۲۴ ‌است که با حضور مؤثر خود در ترکیب تیم‌ملی والیبال نشسته ایران می‌درخشد.

پارالمپیک  پاریس در نگاه آمار 
۱۱ روز رقابت ورزشی
۲۲ رشته ورزشی 
۱۸۴ کاروان ورزشی 
۱۹ محل برگزاری مسابقات 
۲.۸ میلیون قطعه بلیت 

طلایی‌ترین ورزشکار
ساره جوانمردی ملی‌پوش پرافتخار تیم پاراتیراندازی، با کسب یک نشان برنز در لندن ۲۰۱۲، سه طلای متوالی ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ در رقابت‌های انفرادی تپانچه پارالمپیک، طلایی‌ترین ورزشکار کاروان فرزندان ایران محسوب می‌شود.

پرافتخارترین سرمربی
هادی رضایی، از سال ۲۰۰۰ به عنوان سرمربی هدایت تیم والیبال نشسته را بر عهده دارد و با کسب ۴ طلا از بازی‌های پارالمپیک سیدنی، پکن، ریو، توکیو و ۲ نقره بازی‌های آتن و لندن پرافتخارترین سرمربی ایرانی حاضر در پاریس به شمار می‌رود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها