۲۵+۱ تاریخ‌سازی فرزندان ایران

نقطه سر خط. پارالمپیک۲۰۲۴هم برای ورزش ایران به پایان رسید و کاروان ورزش کشورمان با کسب ۸ طلا، ۱۰نقره و۷برنز در جایگاه مدال‌آوران پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار گرفت و به کارخود دراین آوردگاه بزرگ ورزشی پایان داد. حالا پرونده برای چهار سال بسته می‌شود تا فدراسیون‌های ایران برای مدال‌آوری در دوره بعدی تلاش کنند.
کد خبر: ۱۴۷۱۸۵۶
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
 
در این دوره از رقابت‌ها ورزشکاران ایرانی اتفاقات تلخ و شیرینی را تجربه کردند، از تاریخی شدن مرتضی مهرزاد و ساره جوانمردی گرفته تا آن اتفاق تلخ برای صادق سیاح‌بیت و سلب مدال طلای او. ورزشکاران ایرانی برای موفقیت‌هایشان خندیدند و برای ناکامی‌هایشان اشک تلخ ریختند. رقابت‌های پارالمپیک اما به تدریج داستان جداگانه‌ای برای خود می‌نویسد. سطح این رقابت‌ها هر چهار سال یک بار بالاتر می‌رود، رکوردها بهتر می‌شود و انگیزه‌ها نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. ورزشکاران ایرانی نیز در این رقابت داغ نقش‌آفرینی کردند و به بهترین شکل ممکن خود را نشان دادند. با این‌که تعداد مدال‌ها از دوره قبل کمتر بود اما کیفیت بالای ورزشکاران ایرانی به وضوح دیده شد.

رکوردشکنی کسب مدال 
دهمین دوره حضور ایران در بازی‌های پارالمپیک با یک رکوردشکنی فوق‌العاده همراه بود. کاروان ورزشی ایران در پاریس موفق به کسب ۲۵مدال رنگارنگ شد که از این حیث یک رکوردجدید به ثبت رسیده‌ است. پیش از این سه المپیک توکیو، ریودوژانیرو و لندن با کسب ۲۴مدال به صورت مشترک دراین زمینه رکوردداربودند.البته کاروان ایران از لحاظ کسب جایگاه تیمی و تعداد طلا نتوانست رکوردشکنی کند.المپیک لندن باجایگاه یازدهم والمپیک توکیو با کسب۱۲مدال طلا دراین زمینه رکورددارمحسوب می‌شوند. 

 قدرت برتر منطقه 
عملکرد درخشان ورزش ایران در المپیک پاریس در مسابقات پارالمپیک هم ادامه داشت و کاروان ایران در میان کشورهای منطقه خاورمیانه بهترین عملکرد را از خودش بر جای گذاشت. ورزشکاران ایرانی در پارالمپیک با ۲۵ مدال مختلفی که به دست آوردند بالاتر از کشورهایی چون ترکیه، تونس و مصر قرارگرفتند. درمیان کشورهای آسیایی نیزکاروان ایران بعداز چین، ژاپن و ازبکستان در رده چهارم قرار گرفت. 

۴ رکوردشکن 
از میان ۲۴ ورزشکار کاروان ایران در پاریس که موفق به کسب مدال شدند، چهار نفر نام خود را به عنوان رکوردشکن در تاریخ این بازی‌ها ثبت کردند. اولین رکوردشکنی را سعید افروز در پرتاب نیزه به ثبت رساند که سه بار متوالی توانست این کار را انجام دهد. روح ا...رستمی دروزن ۸۰ کیلوگرم پارا وزنه‌برداری بابالا بردن وزنه۲۴۲ کیلویی،بعد ازهشت سال دراین رشته رکوردشکنی کرد.یکی ازعجیب‌ترین رکوردشکنی‌ها در پاریس توسط یاسین خسروی رقم خورد. او درپرتاب وزنه ۴بار متوالی رکوردهای خودش را شکست و با اختلاف به مدال طلا رسید.علی‌اکبرغریب‌شاهی هم با دوبار رکوردشکنی در وزن ۱۰۷ کیلوگرم پاراوزنه‌برداری، نام خود را در کتاب رکوردشکن‌های پاریس ثبت کرد.

عملکرد ۸ طلایی کاروان پارالمپیک ایران


جادوی افروز با رکوردشکنی 
مدال طلای سعید افروز در رشته پرتاب نیزه کلاس F۳۴ رنگ و بوی خاصی داشت. او‌ در‌ سه‌ پرتاب نخست خود سه بار رکورد جهان‌ و‌ پارالمپیک را که در اختیارخودش بود،با رکوردهای ۴۰.۱۸، ۴۰.۶۷ و۴۱.۱۶ جابه‌جا کرد. در‌پایان این رقابت سعید افروز با رکورد ۴۱.۱۶متر در صدر ایستاد و قهرمانی خود در پارالمپیک توکیو را تکرار کرد. 

پایان خوش با قوی‌ترین مرد پارالمپیک 
احمد امین‌زاده پایان خوشی را برای کاروان فرزندان ایران در پارالمپیک پاریس رقم زد و قهرمان دسته فوق سنگین پاراوزنه‌برداری شد. وزنه بردار خوزستانی کاروان ایران  با رکورد ۲۶۳ کیلوگرم و اختلاف۱۲کیلویی نسبت به نفر دوم، به مقام قهرمانی دست یافت و هشتمین طلایی کاروان ایران لقب گرفت. نمایندگان اوکراین و گرجستان در رده‌های دوم و سوم ایستادند.

تاریخ‌سازی یک مادر 
پارالمپیک پاریس به آخرین صحنه تاریخ‌سازی ساره جوانمردی تبدیل شد. پرافتخارترین بانوی ورزش ایران در فینال تپانچه ۱۰متر در رقابتی نزدیک و نفسگیر با پاراتیرانداز ترکیه‌ای توانست با ۲۳۶.۸امتیاز قهرمان شودو مدال طلا را بر گردن بیاویزد. او با چهار مدال طلا و یک برنز مسابقات پارالمپیک در پایان این رقابت‌ها از دنیای ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرد. 

علی اکبر قهرمان 
هفتمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را علی اکبر غریب‌شاهی دشت کرد. وزنه‌بردار دسته ۱۰۷ کیلوگرم که چهار قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، با مهار وزنه ۲۵۲ کیلوگرم هم به مدال طلا رسید و هم رکورد پارالمپیک را شکست. وزنه برداران مغولستان و مکزیک نیز به ترتیب مدال‌های نقره و برنز را به دست آوردند. 

طلای دلچسب رستمی
روح ا...رستمی وزنه‌بردار دسته ۸۰کیلوگرم ایران یکی از دلچسب‌ترین مدال‌های کاروان ایران را گرفت. اودر تلاش سوم خود وزنه ۲۴۲ کیلویی رابا موفقیت مهارکرد وضمن شکستن رکورد این دسته بعد ازهشت سال، کاروان ایران را به چهارمین مدال طلای خود رساند. وزنه‌برداران چینی و عراقی نیز موفق به کسب مدال نقره و برنز شدند. 

رکوردشکن مثل یاسین خسروی 
یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های امسال در ماده پرتاب وزنه کلاسF۵۷مردان اتفاق افتاد. یاسین خسروی نماینده ایران در این رشته، چهار بار متوالی رکورد پارالمپیک راشکست وبه تنهایی درصدر ایستاد.در نهایت او با رکورد ۱۵.۹۶بالاتر از ورزشکاران برزیلی و هندی روی سکوی نخست ایستاد. 

طلای تکراری والیبال نشسته 
فینال والیبال نشسته پارالمپیک پاریس همان دیدار تکراری ایران و بوسنی بود و در نهایت شاگردان هادی رضایی با نتیجه سه بر یک به پیروزی رسیدند تا کاروان ایران به طلای ششم خود برسد. با این قهرمانی، والیبال نشسته ایران به هشتمین قهرمانی خود در تاریخ بازی‌های پارالمپیک رسید. تیم ایران در کل این رقابت‌ها فقط ۲ ست به حریفان واگذار کرد. 

پرتاب‌های عالی زوج ایرانی 
رقابت‌های پرتاب وزنه کلاس F۱۱بابهترین نتیجه برای کاروان ایران تمام شد.امیرحسین علیپور دراین مسابقات با رکورد ۱۴.۷۸۴ ضمن شکستن رکورد آسیا در رده نخست ایستاد وبه مدال طلا دست یافت. همچنین مهدی اولاد با رکورد ۱۳.۸۹عنوان نایب قهرمانی این بخش از مسابقات را از آن‌ خود کرد و به مدال نقره رسید تا سکوی اول و دوم این رشته کاملا ایرانی باشد. 

طلا

ساره جوانمردی
تپانچه ۱۰ متر

امیرحسین علیپور
پرتاب وزنه

روح‌ا...رستمی
وزنه‌برداری

سعید افروز
پرتاب نیزه

علی اکبر غریب‌شاهی
وزنه‌برداری

والیبال نشسته

یاسین خسروی
پرتاب وزنه

احمد امین‌زاده وزنه‌برداری

صادق بیت سیاح
پرتاب نیزه

نقره

فاطمه همتی
تیر و کمان

پرستو حبیبی
پرتاب کلاب

پاراتیروکمان میکس کامپوند

حسن باجولوند
پرتاب دیسک

زهرا رحیمی
پاراتکواندو

ظفر ذاکر
پرتاب وزنه

علی پیروج
پرتاب نیزه

مهدی اولاد
پرتاب وزنه

میثم بنی طبا
پاراجودو

هاجر صفرزاده
دوی ۴۰۰متر

برنز

علیرضامختاری

پرتاب وزنه

الهام صالحی
پرتاب نیزه

حامد حق شناس
پاراتکواندو

علی‌اصغر جوانمردی
پرتاب وزنه

علیرضا بخت
پاراتکواندو

محسن بختیار
وزنه‌برداری

محمدرضاعرب عامری
تیر و کمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها