یک دورهمی قرآنی به افق فلسطین

سامانه مردمی ۱۶۲ این روزها به گوشی برای شنیدن درددل‌ها و گلایه‌های مخاطبان رسانه‌ملی تبدیل شده است؛ مخاطبانی که نسبت به عدم توجه به حقوق بازنشستگان و عدم پرداخت سود سهام عدالت و گران‌شدن قیمت اجاره‌خانه ومسکن گله‌مند هستند و این موضوعات راباصداوسیمامطرح می‌کنند،چون می‌داننداین رسانه متعلق به‌همه مردم ایران است،اما درکناردرددل‌ها و خواسته‌های‌شان، از پخش برخی سریال‌ها و برنامه‌ها هم تشکر می‌کنند یا درخواست فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌شان را هم دارند.
کد خبر: ۱۴۶۹۹۸۰
نویسنده زینب علیپور طهرانی -  گروه رسانه
 
از اجرای برخی مجری‌ها تشکر و به برخی انتقاد دارند. حتی موضوعاتی را برای تولید فیلم و سریال و برنامه پیشنهاد می‌دهند که دغدغه‌شان است. در این میان برخی کلیدواژه‌ها بیش از دیگران در پیامک‌ها تکرار می‌شود و حرف مشترک مخاطبان بسیاری است. در گزارشی که پیش رو دارید، به برخی پیامک‌های مردم و درخواست‌هایی که داشتند، اشاره می‌کنیم.
   
روشنگری به افق فلسطین
یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار به برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق اختصاص دارد؛برنامه‌ای که به تحولات جبهه مقاومت می‌پردازد و مدت‌هاست درفهرست برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون قرار گرفته است.دراین برنامه چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی حضور دارند و گفت‌وگوهای شنیدنی و دیدنی دارد که باعث شده مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. از این رو تقریبا هر هفته با پیامک‌های تشکر برای پخش این برنامه مواجه هستیم.
   
یک محفل قرآنی
مخاطبان شبکه سه به‌خوبی می‌دانند که «محفل» ویژه‌برنامه قرآنی مختص ماه رمضان بوده که چند سالی است در این ماه مبارک روی آنتن می‌رود وبا اقبال خوبی هم از جانب مخاطبان مواجه شده است.دراین برنامه حسنین الحلو،رضوان درویش،احمد ابوالقاسمی، غلامرضا قاسمیان و حامد شاکرنژاد به‌عنوان میزبان حضور دارند. این برنامه به‌قدری موفق بوده که باعث شده مخاطبان بسیاری درخواست تولید سری جدید یا بازپخش فصل‌های قبلی را داشته باشند. ضمن این‌که یکی از مخاطبان و طرفداران برنامه تقاضای ساخت این برنامه را در روزهای دیگر سال دارد و پیشنهاد کرده از بچه‌های نابغه هم در این برنامه بیشتر دعوت شود. 
   
سرزمین ماندگار مادری
شبکه سه مدتی پیش پخش مجموعه «سرزمین مادری» را به اتمام رساند و سریال «غریبه» را جایگزین آن کرد. با این حال هنوز هم پیامک‌های تشکر از پخش این سریال به سامانه ۱۶۲ ارسال می‌شود. این مجموعه به کارگردانی کمال تبریزی در سه فصل تولید شد و چهره‌های هنری سرشناسی در آن حضور داشتند. سرزمین مادری به بررسی تاریخ سیاسی ــ اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی فردی به نام رهی می‌پرداخت. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سریال است، به تصویر کشیده می‌شد که نقش او را علی شادمان بازی می‌کرد. در فصل دوم شهاب حسینی و در فصل سوم نیز آرش مجیدی ایفاگر این نقش بودند.
   
یک پاورقی پرمخاطب
«پاورقی» ازجمله برنامه‌های دیدنی و پرمخاطب تلویزیون است که در اغلب پیامک‌ها از پخش سری جدید آن تشکر شده است. این برنامه با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشرشده در فضای مجازی با زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات درفضای مجازی دارد و تلاش می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند. این برنامه با اجرای محمدرضا شهبازی، کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی است.
   
تولید برنامه در اتاق ۹ متری
«مکث» از جمله برنامه‌هایی است که توانسته نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. تا جایی که مجری این برنامه را محقق و مسلط عنوان کرده‌اند. این برنامه با هدف افشای پشت پرده‌های سیاسی مسائل فرهنگی پخش می‌شود. یونس محمدی، تهیه‌کننده و مجری برنامه آن رادریک اتاق ۹ متری و با امکانات محدود تولید می‌کند. وی پیش از این به جام‌جم گفته بود که پیش از مکث، پادکست تولید می‌کردم. اما کسی مرا نمی‌شناخت و بیشتر دوستانم، مخاطب من بودند. به مرور شروع کردم به ساختن کولاژ‌هایی که از آرشیو تاریخی تا امروز می‌توانست کنار هم به یک موضوع واحد برسد. به تدریج احساس کردم بد نیست جلوی دوربین بنشینم و برخی محتوا‌ها را دریوتیوب به اشتراک بگذارم که با استقبال هم روبه‌رو شد. البته بخشی از این دیده شدن به واسطه به اشتراک گذاشتن این محتوا‌ها توسط دیگران بود که در کانال‌های دیگر منتشر می‌شد.
   
بررسی پرونده‌های جنایی
از بین پیامک‌هایی که به این سامانه ارسال می‌شود، عده‌ای درخواست پخش مجموعه‌های مورد علاقه‌شان را از شبکه‌های مختلف داشتند. از جمله سریال «ناوارو»  که زنده‌یاد بهرام زند کاملا حرفه‌ای و مسلط صداپیشه شخصیت اصلی این مجموعه بود. مخاطبان بسیاری درخواست پخش این مجموعه را از شبکه تماشا داشتند.  مجموعه جنایی ناوارو محصول کشور فرانسه در ۱۰۹ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای توسط پی‌یر گریمبلت و تیتو تاپین ساخته و در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۷ از شبکه ت‌اف۱ فرانسه پخش شد. بازیگر اصلی این سریال روژه هانن در نقش کمیسر ناوارو بود. این مجموعه تلویزیونی از شبکه یک پخش شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.  ناوارو بازجویی و تجسس کمیسر پلیسی به نام آنتوان ناوارو را در شهر پاریس نشان می‌دهد که پس از ناپدیدشدن همسرش به تنهایی با دخترش یولاند زندگی می‌کند.
   
در انتظار گاندو ۳
از ژانرهای پرطرفدار با مخاطبان بسیار، ژانر پلیسی است. به همین دلیل مخاطبان بسیاری درخواست بازپخش مجموعه «گاندو» را در شبکه سه یا آی فیلم دارند. گاندو محصول گروه فیلم و سریال شبکه ۳ در سبک اجتماعی، اکشن و امنیتی است که نخستین قسمت آن ۱۵ خرداد ۹۸ از شبکه ۳ به کارگردانی جواد افشار و نویسندگی آرش قادری پخش شد و در ۱۵ تیر ۹۸ به پایان رسید. فصل دوم این مجموعه تلویزیونی با نام گاندو۲ از۳۰اسفند۱۳۹۹ در ۱۳ قسمت از شبکه ۳ پخش شد. در این مدت بیننده‌های بسیاری درخواست تولید سری جدید آن را دارند که از قرار و طبق شنیده‌ها کارگردان در حال تدارک مراحل اولیه فصل سوم این مجموعه است.
   
آینه‌ای از مشکلات خانوادگی
در دهه ۶۰ مجموعه‌ای به نام «آینه» پخش می‌شد که در هر قسمت از این مجموعه یکی از مسائل اجتماعی ـ خانوادگی به‌تصویر کشیده می‌شد. داستان هر بخش مستقل بود و مضامینی نظیر مادرزن و مادرشوهر، همسایگی، روابط مالک و مستأجر، خرافه‌گرایی، بهانه‌جویی، توقع بیجا، دهان‌بینی وبی‌مسئولیتی و...،محور اصلی آن بود.در پایان هربخش، روش‌های ساده و بهترزیستن، در سکانسی تحت‌‌عنوان«زندگی شیرین می‌شود» ارائه می‌شد.این مجموعه را غلام‌حسین لطفی در سال ۱۳۶۴ ساخته بود و بازیگرانی چون: رضا بابک،مرجانه گلچین،اکبر رحمتی و رویا افشاردرآن حضورداشتند.همچنین چهره‌هایی که امروزدر بین ما نیستند، مثل زنده‌یادان مهین شهابی، فردوس کاویانی، جواد خدادادی و جمشید اسماعیل‌خانی.درپیامک‌هایی که به ۱۶۲ارسال شده، برخی از مخاطبان درخواست بازپخش این مجموعه را داشتند.
   
شهروند‌خبرنگار بخش خبری
چندنفرازمخاطبان تلویزیون که پیگیر اخباروشبکه خبر هستند،درخواست جالبی داشتند که می‌تواند موثر باشد؛این‌که آیتم «شهروندخبرنگار» به بخش خبری اضافه شود و در آن گزارش‌های مردمی پخش شود. از آنجایی که اغلب شهروندان مطالباتی را در زمینه‌های مختلف دارند‌ این بخش می‌تواند، پرمخاطب باشد و موردتوجه مردم قرار بگیرد. ضمن این‌که آنها می‌توانند مشکلات و مطالبات خود را از این طریق به گوش مسئولان برسانند.
   
روی موج اربعین
در هفته‌ای که گذشت پیامک‌های بسیاری به سامانه۱۶۲ارسال شد که در آن از رادیواربعین تشکر کرده بودند. این‌که درخواست پخش یکسری نوحه‌ها و مداحی‌های قدیمی را در این شبکه رادیویی داشتند. فعالیت این رادیوی فصلی تا پایان صفر ادامه دارد و همراه با پیاده‌روی اربعین، برنامه‌های متنوع‌تری خواهد داشت. در ادامه، عده‌ای هم خواستار پخش تلاوت‌های استاد عبدالباسط از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بودند.

با «مثبت آموزش» به‌روز باشید
یکی از برنامه‌های پرطرفدار شبکه آموزش «مثبت آموزش» است که بابت پخش آن از این شبکه تشکر شده است. این برنامه باتوجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش‌های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به‌صورت کارشناسی وگفتارها و داستان‌های‌کوتاه آموزشی، سلامت دانش‌آموزی و کارشناسی سلامت‌محور و... می‌پردازد. در بخش صبحگاهی با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و...اتفاقات روز را مرور می‌کند. این بخش تغذیه دانش‌آموزی و ورزش همگانی در سبک‌های مختلف را معرفی و بحث سلامت ورزشی را پیگیری می‌کند. همچنین در بخش فرهنگی اخبار و رویداد‌های جذاب فرهنگ و هنرمرورمی‌شود.مطالبات عمومی وپیگیری مطالبات وبررسی رویدادها و مناسبات‌ در بخش‌های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به صورت معرفی استعدادها و ظرفیت‌های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسائل مرتبط با آموزش‌وپرورش به‌صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب‌های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکردهای قابل‌توجه برنامه مثبت آموزش است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها