سنگ‌تمام مجلس برای دولت

روز گذشته تمام وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور موفق شدند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند و به عنوان وزیر رسما راهی وزارتخانه‌های مربوطه شوند. پیش از آغاز رای‌گیری و سخنرانی رئیس‌جمهور، عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو و احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح و نمایندگان موافق و مخالف آنها نیز در جایگاه حاضر شدند و نظرات خود را درباره آنها بیان کردند.
کد خبر: ۱۴۶۹۹۶۰
 
سنگ‌تمام مجلس برای دولت
پس از این، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور آخرین مواضع خود را در دفاع از کابینه پیشنهادی بیان کرد. رئیس‌جمهور در ابتدای اظهارات خود با تاکید بر لزوم تحقق وحدت و انسجام در داخل گفت: آنچه در این برهه از تاریخ بیش از همه به آن نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است. نه به این معنا که از سلایق و باورهای خود بازگردیم اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترک برسیم.پزشکیان پس از این، با نام بردن از تک‌تک وزرای پیشنهادی خود، به دفاع از آنها برخاست. وی با دفاع از ظفرقندی، میدری، همتی و صالحی‌امیری تاکید کرد: این‌گونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم؛ در مناظره‌ها هم با قدرت از ولایت و اعتقاد و انقلاب دفاع می‌کردم و می‌کنم... چه کسی گفته اینها در مقابل ولایت هستند.رئیس جمهور افزود: آقایان عراقچی، خطیب، مومنی، کاظمی، سرتیپ نصیرزاده و سیمایی صراف را بدون هماهنگی انتخاب نکرده‌ایم؛ چه با کمیته‌ها وچه سطوح  بالاتر.پزشکیان با بیان این‌که امکان ندارد کسی را برای تقابل انتخاب کرده باشم و با تمام وجود برای وحدت و وفاق آمده‌ام، تاکید کرد: در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود ولی وقتی دیدم در مورد آنها تفاهم و توافق نیست، از آنها کوتاه آمدم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که سیدعباس صالحی‌ و فرزانه صادق با نظرخواهی مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب شده‌اند. 
 
پیام رأی اعتماد به همه وزرای کابینه چه بود؟ 
رأی اعتماد قاطع مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، پیامی آشکار درباره وجود وفاق و همدلی در مناسبات میان دولت و مجلس داشت. مجلس نشان داد برای تحقق همه‌جانبه شعار «دولت وفاق ملی» آمادگی کامل دارد و حاضر است برای پیشبرد اهداف رئیس‌جمهور، با حفظ چهارچوب‌های نهادی مجلس، همراهی تام و تمام نشان دهد.در عین حال این امید می‌رود که وفاق میان دو قوه مقننه و مجریه در همه سطوح تداوم داشته باشد و محدود به بعضی روندها نماند. در عین حال، مجلس با رأی اعتماد به تمامی وزرا، صدق مشی و مرام خود را در عمل به اصل وفاق به طور بارز به اثبات رساند و این انتظار می‌رود که دولت نیز با کار و تلاش برای حل مسائل مردم، وفای به عهد کند و اجازه بدهد وفاق در وفاق نماند و صورتی کارکردی با عطف به اصل اساسی کارآمدی پیدا کند. رأی تاریخی مجلس به تمام وزرای پیشنهادی، در عین حال نشان داد که «اصل بنیادین وفاق» میان دو نهاد مجلس و دولت، به هیچ وجه صورتی تزیینی و جنبه‌ای ویترینی ندارد زیرا برآمده از «عقلانیت انقلابی» با هدف حل مسائل مردم است و بدین ترتیب، هیچ نیروی گریز از مرکز از دو جناح چپ و راست، توان آسیب رساندن به آن را نداشته و نخواهد داشت. رأی اعتماد قاطع دیروز مجلس به کابینه از سوی دیگر برای برخی نیروهای گریز از مرکز درس بزرگی داشت که درک و دریافت‌شان از امر سیاسی، در حد نازل مبارزه با ساختار کلان است. مجلس شورای اسلامی با وفای عهد به اصل عقلانیت انقلابی، حتی به برخی وزرای پیشنهادی که مواضعی بعضا نامعمول در قبال برخی حوادث داخلی داشتند، رأی مثبت داد و اجازه داد این چهره‌ها و حامیان آنها نیز فرصت حضور در ساختار کلان را پیدا کنند و به جای بیان برخی انتزاعیات بی‌حاصل، کار و کارآمدی بالقوه‌مانده خود را به منصه ظهور برسانند. 
 
ترین‌های رای اعتماد 
با مشاهده آمار و ارقام مربوط به رأی اعتماد مجلس به کابینه، نکاتی دست می‌دهد. یکی این‌که به‌جز میدری، ظفرقندی، همتی و صالحی‌امیری، تمام وزرا بالای ۲۰۰رأی آوردند. دوم این‌که بیشترین رأی اعتماد مجلس به عزیز نصیرزاده با ۲۸۱ رأی و کمترین رأی اعتماد به محمدرضا ظفرقندی با ۱۶۳رأی بود. پس از ظفرقندی، رضا صالحی‌امیری با ۱۶۸ رأی کمترین اقبال را از مجلسی‌ها دریافت کرد. هرسه وزیر بازمانده از دولت سیزدهم هم توانستند از مجلس دوازدهم رأی اعتماد بگیرند. آرأی سیداسماعیل خطیب به نسبت دوره قبل (مجلس یازدهم) افزایش پیدا کرد و ۲۶۱ نفر برای سکانداری مجلس دوازدهم به او رأی دادند. امین‌حسین رحیمی نیز ۲۶۸ رأی و علی‌آبادی هم ۲۵۵ رأی ازنمایندگان گرفتند.دردولت سیزدهم ۱۸نفرازوزرای پیشنهادی شهید رئیسی توانستند از نمایندگان مجلس دوره یازدهم رأی اعتماد بگیرند. میانگین سنی دولت سیزدهم ۵۳سال بود.جوان‌ترین وزیر دولت سیزدهم، حجت‌ا... عبدالملکی بود، که با ۴۰سال سن توانست سکاندار وزارت کارشود و مسن‌ترین وزیر دولت شهید رئیسی هم احمد وحیدی با ۶۳ سال سن بود.اما لقب جوان‌ترین وزیر کابینه چهاردهم به صورت مشترک به ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی با ۴۸ سال سن تعلق می‌گیرد. عبدالناصر همتی هم با ۶۷سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر کابینه شناخته می‌شود. میانگین سنی وزرای دولت پزشکیان ۵۹ سال و هفت ماه است که شش سال و هفت ماه از دولت سیزدهم پیرتر است.  

آنچه در ادامه در قالب داده‌نما می آید، تعداد آرأی هر وزیر از مجموع ۲۸۸ رأی ماخوذه است.

عزیز نصیرزاده
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۲۸۱ رأی

سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۲۷۲ رأی

علیرضا کاظمی 

وزیر آموزش و پرورش 
۲۶۸ رأی

امین‌‌حسین رحیمی 
وزیر دادگستری
۲۶۸ رأی

ستار هاشمی 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 
۲۶۴ رأی

سیداسماعیل خطیب
وزیر اطلاعات 
۲۶۱ رأی

اسکندر مؤمنی
وزیر کشور
۲۵۹ رأی

عباس علی‌آبادی 
وزیر نیرو
۲۵۵ رأی

احمد دنیامالی 

وزیر ورزش و جوانان 
۲۵۳ رأی

غلامرضا نوری قزلجه
وزیر جهاد کشاورزی 
۲۵۳ رأی

سیدعباس عراقچی 

وزیر امورخارجه 
۲۴۷ رأی

فرزانه صادق مالواجرد 

وزیر راه و شهرسازی 
۲۳۱ رأی

سیدمحمد اتابک 
وزیر صنعت، معدن و تجارت 
۲۳۱ رأی

محسن پاک‌نژاد 
وزیر نفت 
۲۲۲ رأی

حسین سیمایی‌ صراف 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 
۲۲۱ رأی

عبدالناصر همتی 
وزیر امور اقتصادی و دارایی 
۱۹۲ رأی

احمد میدری 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی
۱۹۱ رأی

سیدرضا صالحی امیری
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی 
۱۶۸ رأی

محمدرضا ظفرقندی 

وزیر بهداشت و آموزش پزشکی 
۱۶۳ رأی

حسام رضایی - دبیر گروه سیاسی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها