پیامدهای استعفای ۳ مقام کابینه جنگ اسرائیل، چگونه قابل تحلیل است؟

بقای حماس فروپاشی کابینه ترور

شاید تصور شود گانتز به دلیل اختلاف با نتانیاهو بر سر ادامه جنگ یا بمباران رفح چنین اقدامی را صورت داده اما واقعیت امر این است که گانتز پس از آگاهی نسبت به شکست مطلق تل‌آویو در جنگ غزه، خواسته است هزینه این شکست گسترده و تاریخی را صرفا بر گردن نتانیاهو و افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ بیندازد.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۶۶
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
سرانجام بنی گانتز، عضو ارشد کابینه جنگ‌(‌کابینه‌ اضطراری) رژیم اشغالگر صهیونیستی این مجموعه را ترک کرد. شاید تصور شود او به دلیل اختلاف با نتانیاهو بر سر ادامه جنگ یا بمباران رفح چنین اقدامی را صورت داده اما واقعیت امر این است که گانتز پس از آگاهی نسبت به شکست مطلق تل‌آویو در جنگ غزه، خواسته است هزینه این شکست گسترده و تاریخی را صرفا بر گردن نتانیاهو و افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ بیندازد. استعفای سه نفر از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، در شرایطی که این رژیم به هیچ‌یک از اهداف جنگی نرسیده، سیلی محکمی به صورت نتانیاهو بود که سعی داشت با آزادی چهار‌اسیر بعد از یک کشتار وحشتناک در مرکز غزه، تصویری از پیروزی برای خود‌ بخرد. به عبارت بهتر، استعفای گانتز، ضربه دیگری بر پیکره کابینه شکست‌خورده نتانیاهو محسوب می‌شود. 
نکته بسیار مهم این‌که گانتز در بیانیه استعفای خود، به ناکامی مطلق صهیونیست‌ها در جنگ غزه و چشم‌انداز مبهم این نبرد اشاره کرده است. بنی گانتز با اعتراف به شکست در پیشبرد روند جنگ رسما کناره‌گیری خود از کابینه جنگ را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این سخنان بنی گانتز، نتانیاهو را خشمگین کرد و وی در واکنشی تند به این صحبت‌ها گفت: اسرائیل در حال حاضر در جنگی برای ادامه بقای خویش قرار دارد و اکنون زمان سخن گفتن درباره انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نیست. وزرای افراطی کابینه نتانیاهو از‌جمله ‌بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ‌ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این کابینه نیز بنی گانتز را مورد هجمه قرار دادند. در مقابل، اردوگاه مخالف نتانیاهو از این اقدام بنی گانتز استقبال کردند و خواستار برکناری نتانیاهو شدند.به نظر می‌رسد پس از فروپاشی کابینه اضطراری در اراضی اشغالی، در آینده‌ای نزدیک شاهد فروپاشی کابینه نتانیاهو نیز خواهیم بود. در پی اعلام استعفای بنی گانتز، ‌گادی آیزنکوت‌ و ‌هیلی تروپر‌ دو وزیر عضو حزب بنی گانتز که همراه او درکابینه جنگ بودند نیز در نامه‌های جداگانه استعفای خود را اعلام کردند.بلافاصله بعد از اعلام استعفای اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، سرتیپ‌ آوی روزنفیلد، فرمانده لشکر غزه ارتش صهیونیستی هم در نامه‌ای برای فرماندهان ارشد جنگ با اعتراف به شکست، از منصب خود استعفا کرد.
   
پایان تاریخ مصرف دستاوردسازی 
طی هشت ماه سپری شده از آغاز جنگ غزه، مقامات کابینه اضطراری از جمله گانتز بارها بر عزم خود مبنی بر نابودی حماس و اشغال غزه تاکید کرده بودند اما فرسایشی شدن جنگ، لایه‌های بحران در اراضی اشغالی را تکثیرکرده و جایی برای فرار رژیم اشغالگر صهیونیستی از شکست باقی نگذاشته است. تحلیلگران مسائل منطقه و اراضی اشغالی می‌گویند این استعفاها ثابت می‌کند کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو عملا هیچ دستاوردی ندارد و درگیری داخلی میان صهیونیست‌ها بر هر چیز دیگری غلبه می‌کند. از طرف دیگر شاهد تظاهرات گسترده‌ای بودیم که طی روزهای گذشته در خیابان‌های فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو برگزار شد. پیامدهای مستقیم استعفاها درکابینه جنگ رژیم صهیونیستی موجب تضعیف موقعیت کابینه نتانیاهو و مشروعیت آن در داخل آمریکا و نیز اروپا خواهد شد؛ زیراعدم حضور رهبران اپوزیسیون درکابینه جنگ، موقعیت نتانیاهو را تضعیف می‌کند. این اتفاق همچنین موجب می‌شود تا تلاش‌های انجام شده در سطح بین‌المللی برای پیگرد نتانیاهو، محاکمه وی در دیوان بین‌المللی دادگستری و صدور حکم بازداشت او به خاطر جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، زودتر به نتیجه برسد.البته پیامدهای استراتژیک و راهبردی این موضوع را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت! تبعات این استعفاها بر استراتژی کابینه اسرائیل هم تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند راهبرد منسجمی در عرصه سیاسی و نظامی برای مقابله با مردم و مقاومت غزه ترسیم کند. حتی انعکاس این ماجرا را می‌توان در مناسبات کاخ سفید و تل‌آویو نیز به نوعی مشاهده کرد. تحلیلگران می‌گویند این اتفاق همچنین موجب تشدید شکاف‌ها میان احزاب جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا می‌شود، زیرا ‌جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حامی بنی گانتز است و گانتز هم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بایدن حمایت می‌کند. این در‌حالی است که نتانیاهو تحت حمایت حزب جمهوریخواه قرار دارد و ‌دونالد ترامپ‌ را نامزدمحبوب خوددرانتخابات آمریکامی‌داند. همه این شرایط موجب می‌شود تا شکاف میان مقامات سیاسی، امنیتی ونظامی رژیم صهیونیستی وهمچنین جامعه این رژیم عمیق‌تر از قبل شده و در نهایت صهیونیست‌ها ازرسیدن به یک استراتژی روشن برای جنگ دورترشوند.همین فقدان استراتژی واحد منتج به شکست مطلق صهیونیست‌ها درمیدان‌جنگ وفرامتن آن خواهد شد.حماس وجهاداسلامی قبلابه رژیم اشغالگر‌هشدارداده بودندکه ورود صهیونیست‌ها به رفح واستمرار نسل‌کشی غزه، منتج به افزایش نمادها و مصادیق شکست تل‌آویو درجنگ خواهدشد.اکنون این مسأله به وقوع پیوسته و نه فقط نتانیاهو وکابینه رژیم‌اشغالگر‌، بلکه موجودیت این رژیم را در معرض سقوط و تباهی کامل قرار‌داده‌است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها