جرایم سازمان یافته خطری بزرگ برای بشریت

براساس یک گزارش جدید بین المللی، علی رغم ثروتمندتر شدن جهان، افزایش جرایم سازمان یافته، گرمایش زمین و کمبود آب قابل شرب آینده بشریت را با خطری جدی روبرو کرده اند.
کد خبر: ۱۴۵۷۹۲

به گزارش شبکه BBC ، فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد (WFUNA)، در گزارش سالانه خود تحت عنوان « وضعیت آینده » هشدار داده است ، جرم و جنایات سازماندهی شده بین المللی به هیولایی 2 هزار میلیارد دلاری تبدیل شده است و با رشد پرسرعتش نه تنها روند دموکراسی جهان را با خطر مواجه کرده بلکه نابرابری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز دامن زده است.
براساس این گزارش، درآمد سالیانه باندهای تبهکار جهان تقریبا 2 برابر بودجه نظامی کلیه کشورها است؛ نیمی از درآمد باندهای تبهکار از رشوه گیری تامین می شود که خود در نهایت منجر به مضاعف شدن ثروت ثروتمندان و قدرتمندان می شود.
فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد در گزارش سال 2007 خود همچنین به این نکته اشاره دارد که مجموع درآمد 2 میلیارد و 700 میلیون نفر از فقیرترین مردمان جهان (معادل 40 درصد از کل جمعیت جهان) با درآمد فقط 225 تن از ثروتمندترین افراد جهان برابر است.
این سازمان مستقل و غیردولتی که به صدها هزار نفر از مردم یکصد کشور عضو سازمان ملل متحد فرصت داده با یکدیگر درباره مسائل مهم بین المللی تبادل نظر و گفتگو کنند، می گوید: هرچند که روند دموکراسی در سراسر جهان رو به پیشرفت بوده و در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در حکومت های دموکراتیک زندگی می کنند، گسترش رشوه گیری و رشوه دهی این روند را با خطر جدی روبرو کرده است.
در همین زمینه روزنامه گاردین چاپ بریتانیا، در شماره روز 12 سپتامبر مقاله ای منتشر کرد و در آن به نقل از"جروم گلن، مدیر « طرح هزاره » (The Millennium Project)، متعلق به فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد، نوشته است : آنچه همه باید درباره عواقب گسترش رشوه گیری بدانند این است که تصمیمات دولت ها قابل خرید و فروش شده است.

جروم گلن در ادامه گفت: تصور کنید که باند تبهکاران تصمیم بگیرد که به جای خرید و فروش هروئین و کوکائین تصمیمات دولت ها را معامله کند! این همان خطری است که دموکراسی های جهان با آن روبروهستند.
در گزارش جدید فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد آمده است ، برخلاف انتظار عمومی، بخش جزئی از این رشوه گیری های سیاسی به جیب مقامات در کشورهای در حال توسعه می رود، بخش عمده این رشوه ها به مقامات کشورهای ثروتمند داده می شود، در کشورهای ثروتمند است که در بسیاری موارد ارقام هنگفت پول رشوه ، سمت و سوی تصمیمات سیاسی را تعیین می کنند.
براساس این گزارش بخش بزرگی از درآمد حاصله از بازار سیاه 520 میلیارد دلار از کلاهبرداری و کپی برداری های غیرقانونی تامین می شود. تجارت مواد مخدر با 320 میلیارد دلار درآمد سالانه در رده دوم قرار دارد. قاچاق انسان در مقایسه با این دو جرم، درآمد کمتری دارد ، زیرا ارزش مالی آن زیر 44 میلیارد دلار در سال است هرچند که زیان بارترین فعالیت غیرقانونی در آینده جهان محسوب می شود.
بنا به گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر جمعیت افرادی که در چنگال برده داران گرفتارهستند به 27 میلیون نفر بالغ می شود.
تجارت برده در آفریقا هرگز به این تعداد نرسیده بود و اکثر قربانیان امروز برده داری ، زنان آسیایی هستند.
گزارش سال 2007 فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد می افزاید ، خشونت خانوادگی علیه زنان همچنان ادامه دارد و تلفات ناشی از آن بیشتر از تلفات جنگ های نظامی در سراسر جهان است.

20 درصد از زنان جهان در طول عمر خود یا قربانی تجاوز جنسی می شوند یا در معرض خطر تجاوز جنسی قرار می گیرند و این وضعیت به اندازه ای وخیم است که مدارس باید به دختران دانش آموز ورزش های رزمی (کاراته و غیره) آموزش دهند.
جروم گلن، از نویسندگان این گزارش، در این ارتباط به روزنامه گاردین گفت : ما در کشورهای جهان وزارت دفاع داریم ، اما کدام وزارتخانه از زنان دفاع خواهد کرد؛ اما، این گزارش در مجموع وضعیت اغلب مردم جهان را بهتر ارزیابی کرده و گفته که جهان به مکانی بهتر برای ساکنان آن تبدیل شده است. به گفته این فدراسیون بهبودی وضعیت جهان تا یک دهه دیگر هم ادامه خواهد داشت و مردم در کل درآمد بیشتری خواهند داشت، بیشتر عمر خواهند کرد و از مراقبت های پزشکی و آموزشی بهتری برخوردار خواهند بود.
رشد اقتصاد جهانی در سال 2006 میلادی 5.4 درصد بوده در حالی که رشد جمعیت جهان کمی بیشتر از یک درصد بوده است. به پیش بینی این فدراسیون اگر تناسب رشد اقتصادی و جمعیت به همین گونه ادامه یابد، فقر جهانی تا سال 2015 میلادی نصف خواهد شد که همان هدفی است که سازمان ملل متحد در آغاز هزاره سوم اعلام کرده بود. البته این وضعیت شامل کشورهای آفریقایی جنوب صحرا نمی شود.
فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل در گزارش سال 2007 خود در مورد وضعیت آینده جهان گفته است ، علی رغم جنگ های افغانستان، عراق و دارفور، جهان در کل به مکانی آرام تر تبدیل شده است. درگیری های خشونت آمیز در قاره آفریقا از 16 جنگ در سال 2002 به 5 جنگ در 2005 کاهش یافته است.

هرچند که گزارش فدراسیون جهانی، با فهرست پانزده گانه آن از چالش های در پیش روی بشریت، یک دهه آینده جهان را تقریبا مثبت ارزیابی کرده است اما هنوز هم این وضعیت دلگرم کننده با خطرات بزرگی مواجه است. فقر، گرمایش زمین، کمبود آب آشامیدنی و جرایم سازمان یافته از جمله این خطرات است.
روزنامه گاردین در این زمینه هشدار داده ، جرایم سازمان یافته احتمالا بدترین خطرها برای بشریت است ، زیرا جرایم سازمان یافته این قدرت را دارد که تصمیم گیری های بین المللی را منحرف کند و مقابله با این وضعیت در سطح بین المللی محدود بوده است.
درگزارش سازمان ملل متحد تاکید شده ، وقت آن رسیده که تلاشی گروهی از سوی همه بخش های جامعه و در سطح بین المللی صورت بگیرد تا بتوانیم برای اقدام علیه جرایم سازمان یافته که هرچه بیشتر در امور دولت ها مداخله می کند، به توافقی جهانی برسیم.
این گزارش برای اثبات این موضوع، از جمله به این نکته اشاره دارد که 13 تا 15 میلیون کودکی که در جهان به دلیل بیماری ایدز یتیم شده اند، طعمه خوبی برای باندهای تبهکار هستند.
جروم گلن، مدیر طرح هزاره فدراسیون جهانی سازمان ملل متحد، در گفتگو با روزنامه گاردین این موضوع را این گونه ارزیابی می کند: هیچ چیز برای جلوگیری از این وضعیت در نظر گرفته نشده است. هیچ استراتژی جهانی برای متوقف کردن این خطر در دست نیست.
هانس بلیکس، رییس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، ریاست WFUNA را برعهده دارد. این گزارش در ماه ژوئیه منتشر شد اما اواسط سپتامبر در اختیار عموم قرار گرفت.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در ارتباط با فعالیت های فدراسیون و گزارش سالانه آن در مورد وضعیت آینده جهان می گوید: این گزارش مملو از اطلاعات است و درکی ارزشمند از آینده سازمان ملل متحد را در اختیار کشورهای عضو و جامعه مدنی قرار می دهد.
فدراسیون جهانی انجمن های سازمان ملل متحد یک سال پس از تاسیس سازمان ملل متحد (1946) و با هدف اطلاع رسانی به مردم و همچنین حمایت از اصول و برنامه های سازمان ملل متحد و کمک به شکل دادن به دستورکار آن ایجاد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها