جواد انصافی، بازیگر و کارگردان ایرانی است. وی را بیشتر با نام عبدلی می‌شناسند. عبدلی نام شخصیتی است که از اواخر دهه۶۰ در نمایش‌های تلویزیونی بازی کرده، غافل از این‌که این هنرمند با پژوهش چند ساله و نویسندگی کتاب‌های بسیار در حوزه نمایش‌های ایرانی و آداب و رسوم ایرانی نقش بزرگی در زنده نگاه داشتن آنها داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۶۷
نویسنده معصومه سلیمانی - گروه رسانه

این هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش‌های ایرانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری با ذکر نمایش‌های تخت حوضی دریافت کرد. انصافی نخستین هنرمندی است که این درجه هنری را با ذکر نمایش تخت حوضی دریافت می‌کند. وی این روزها با همکاری دوستان قدیمی، امیرپارسی و محمد اورزی برنامه «صبامک» را در رادیو صبا اجرا می‌کند و «خانه آب‌نباتی» را در شبکه پویا روی آنتن دارد.

۵۴ سال اجرای نمایش سیاه‌بازی

انصافی درباره فعالیت‌های خود در این سال‌ها به جام‌‎جم می‌گوید: من از دوران دبستان و دبیرستان کار هنری می‌کردم. در این دوران چند بار موفق شدم جایزه دانش‌آموزی دریافت کنم. در سال ۱۳۵۰ به‌صورت حرفه‌ای کار نمایش را آغاز کردم به‌ویژه نمایش شادی‌آور ایرانی، یعنی سیاه بازی. تمام این مدت تلاشم این بود که لحظات شاد در کنار مردم باشم و تا سال۱۳۵۳ به خودم اجازه نمی‌دادم لباس سیاه بازی بپوشم، چراکه حرمت خاصی برای این نمایش و لباس قائل بودم تا این‌که بعد از چند سال پژوهش درباره این نمایش، سال ۵۴ برای اولین بار نمایش سیاه بازی را روی صحنه بردم و یک شخصیت سیاه زن هم در کنار مرد سیاه حضور داشت و این مسأله جنجالی در آن زمان به پا کرد. بسیاری از پیشکسوتان این عرصه با حضور زنان درسیاه بازی مخالف بودند ولی این نمایش در جامعه پذیرفته شده بود و استقبال بی‌نظیری نیز از سوی بانوان صورت گرفت.

پژوهشگر فعال نمایش‌های طنز ایرانی شخصیت سیاه را این‌طور معرفی کرده و می‌گوید: سیاه سمبل مردم ستمدیده و زجرکشیده است که سنبل آزادی و فریاد است. سیاه می‌گوید من پیرو خط سیاوش هستم و وشم (رویم) را سیاه می‌کنم تا به درجه سیاوش برسم. سیاه یک اسطوره پاک است که به ناموس کسی نگاه نمی‌کند، راستگو و صادق و آدمی مردمی است که به خونخواهی سیاوش، قرمز می‌پوشد.

انصافی سال‌هاست که مشغول تدریس نمایش‌های اصیل ایرانی و شادی آورسیاه بازی است و درباره آن توضیح داد: «بیشتر از ۲۰ سال است که مشغول تدریس نمایش سیاه بازی هستم. هنرجویان بسیاری داشتم و معتقدم این نمایش باید به جوانان نسل جدید آموزش داده شود و اگر در این حوزه تجربیات و یافته‌های خودمان را به آنها منتفل نکنیم، نسل جدید نمی‌توانند در این عرصه موفق باشند و امروز پسران خودم امیرحسین و امیرمحمد از جوان‌ترین هنرجویان این کلاس‌ها هستند. صدای جواد انصافی را به‌عنوان شخصیت عبدلی این روزها می‌توان از رادیو صبا در برنامه صبامک شنید که در این برنامه خالقان اوستا و عبدلی محمد اورزی و امیرپارسی دورهم آمده‌اند و با شعر و ترانه در فضایی شاد به پاسخگویی پیامک‌های مخاطبان رادیو صبا می‌پردازند. انصافی درباره این برنامه می‌گوید: صبامک، برنامه‌ای صمیمی است و با توجه به این‌که در این برنامه به‌صورت تخصصی به طرح و پاسخگویی پیامک‌های شنوندگان می‌پردازیم با ارزیابی این پیامک‌ها متوجه می‌شویم که مخاطبان رادیو صبا از همه اقشار جامعه هستند؛ کاسب، راننده، تولیدکننده، معلم، دانش‌آموز و خانم‌های خانه‌دار و این نشان دهنده این موضوع است که مردم در هر سطحی که باشند، کار طنز را می‌پسندند و از آن استقبال می‌کنند و این پیام مهمی برای رادیو یا رسانه دارد.

اهمیت رادیو در ایجاد نشاط

وی ادامه می‌دهد: طنز در رادیو هنوز جای کار دارد. علاوه بر رادیو صبا سایر شبکه‌های رادیویی باید زمان بیشتری به شادی ونشاط مردم اختصاص دهند و من نمی‌دانم چرا در تولید برنامه نسبت به فضای طنز خیلی رغبت نشان داده نمی‌شود. هنرمند طناز رادیو و تلویزیون بیان کرد: «طنز هر جا باشد موفق است. رادیو، تلویزیون یا روی صحنه تئاتر و مردم از آن استقبال می‌کنند ولی رادیو با توجه به سابقه خود در این زمینه و تولید برنامه‌های پرمخاطبی مثل «صبح جمعه با شما» و دسترسی آسان در هر زمان و مکان به این رسانه مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند، به این نتیجه می‌رسیم که رادیو در ایجاد شادی و نشاط بین مردم می‌تواند موفق‌تر باشد.

وی عنوان می‌کند: از آنجا که طنز ایرانی از دیرباز بیشتر به‌صورت کلامی بوده مثل لطیفه، داستان کوتاه طنز و مثل‌ها رادیو به‌عنوان رسانه‌های صدا محور می‌تواند در این زمینه بسیار موفق باشد، زیرا با اجرای خوب یک متن طنز تصویر و تجسم مناسب در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و این باعث شادی و نشاط عمیق‌تر می‌گردد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها