یزد - در مراسمی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و جمعی از مسئولان استانی، از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برتر عرصه کتابخوانی در استان یزد تجلیل شد.
کد خبر: ۱۳۸۸۰۰۳

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین ، علی‌اکبر عزیزی  در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برتر عرصه کتابخوانی اظهار داشت: در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های بسیاری نوشته شده اما نسل جدید هنوز با این حوزه آشنا نیستند و نمی‌دانند که بزرگ‌ترین فرهیختگان کشور ما چه کارهای بزرگی با نثار جان خود انجام دادند.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: دفاع مقدس جنگی است که باید آثار آن عیان شود تا دیگران از آن بهره بگیرند، افزود: باید نشر کتاب‌های تخصصی در این بخش گسترش پیدا کند.

معاون استاندار در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براین‌که باید برای جامعه، کتابخوان تربیت کنیم، گفت: کتاب خواندن اتفاق مهمی در زندگی بشر است و باید کودکان را از دوران کودکی به کتاب خواندن عادت دهیم و علاقه‌مند کنیم.

عزیزی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه انجام شود، تصریح کرد: در کنار این امر باید کتابخانه‌ها را جذاب کنیم همچنین زیرساختهای کتابخوانی را در استان تقویت کنیم و اگر امروز می‌بینید که جوانان و نوجوانان و دانشجویان ما در برخی کوچه ها و خیابان‌ها ناآرامی به راه می‌اندازند، علت این است که وصل به کتاب نیستند و عمدتاً مطالبی را می‌خوانند که عمق ندارد، در حالی که کتاب عمق دارد و دارای پیشتوانه علمی است.

وی خاطر نشان ساخت: باید داشته‌ها و اندوخته‌های علمی فرزندان این سرزمین را بالا ببریم زیرا کسی که داشته علمی، اصالت دینی و انقلابی نداشته باشد به راحتی فریب می‌خورد و چنین فردی را به راحتی به هر سمتی که می‌خواهند، می‌کشند و نداشتن علم و عقبه فکری قوی، بلاهایی را بر سر جامعه می‌آورد که امروز شاهد آن هستیم؛ گرچه تعداد این افراد عدد قابل توجهی نیست، اما حتی یک نفر هم برای نظام ما بسیار زیاد است.

عزیزی تاکید کرد: برای برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی، خون‌های پاک بسیاری بر زمین ریخته شده و شهدای عزیزی جانشان را فدا کرده‌اند، ولی متأسفیم که برخی حاضر نیستند پای پرچم خود بایستند یا سرودشان را بخوانند و این نظام محکم ایستاده و تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) برقرار است و آن‌ها که قطار این انقلاب پیاده می‌شوند، خودشان متضرر می‌شوند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و فعالان عرصه کتابخوانی استان یزد با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و گرامیداشت هفته بسیج، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی استان یزد از نظر شاخص‌ها از دوران گذشته تاکنون وضعیت خوبی داشته و همواره رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه سرانه فضا، سرانه کتاب و عضویت در کشور داشته است.

محسن رفیعی افزود: اکنون نیز ضمن تلاش برای حفظ این شاخص‌ها، نگاه خود را به سمت توسعه کیفی برده‌ایم و در این راستا به دنبال کیفی‌سازی وضعیت کتابخانه‌های عمومی از نظر عملکردی و زیرساخت‌های فیزیکی هستیم.

وی تصریح کرد: دو سال شیوع ویروس کرونا وضعیتی در کشور و به تبع آن استان یزد به وجود آورد که کتابخانه‌های عمومی استان از نظر عملکردی دچار مشکلاتی شد و برخی شاخص‌ها اندکی افت کرد، اما امیدواریم با کمک کتابداران عزیز و پرتلاش بتوانیم از نظر تعداد عضو و امانت کتاب، شرایط را بهبود ببخشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به پیگیری برای به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌های استان اظهار داشت: برای به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها جلساتی داشتیم و قرار شد با کمک صنایع استان، این اتفاق را اجرایی کنیم و با ارتقا وضعیت بودجه‌ای، بحث توسعه و ارتقای فیزیکی کتابخانه‌ها نیز در یزد اتفاق بیفتد.

وی همچنین به تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی پرداخت و از جمله این برنامه‌ها به برگزاری نمایشگاه اسناد کتابخانه‌ای در کتابخانه مرکزی، بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه، بازگشایی رسمی کتابخانه روستایی چاهک و همچنین افتتاح کتابخانه روستایی مبارکه بافق اشاره کرد.

رفیعی ادامه داد: آنچه در طول سال گذشته در کتابخانه‌ها اتفاق افتاد، حاصل تلاش، همراهی و مساعدت کتابداران و کتاب‌‌دوستان استان یزد است.

وی خطاب به کتابداران استان یزد گفت: امیدواریم با همراهی یکدیگر بتوانیم وضعیت بهتری را برای کتابخانه‌های عمومی استان یزد رقم بزنیم.

رضا احسان‌پور، نویسنده، شاعر طنزپرداز کشور نیز در در این مراسم مطالب و اشعاری با موضوع کتاب و مضمون طنز ایراد کرد.

احسان‌پور همچنین بر لزوم افزایش کتابهای الکترونیک تاکید کرد و افزود: اگر این کتاب‌ها به زبان و گویش محلی منتشر شود، بی‌شک تأثیرگذاری و جذابیت بیشتری برای مخاطبان خواهد داشت.

در این مراسم از محمدهادی زارع‌زاده فرماندار ابرکوه، علیرضا تیموری فرماندار بهاباد و محمد دهقان بنادکی فرماندار مهریز به عنوان رؤسای برتر انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان یزد در سال 1401 تجلیل شد.

در بخش دیگری از آیین تجلیل، از نورا دشتی رحمت آبادی، کتابخوان برتر خردسال؛ سارینا عسگری، کتابخوان برتر کودک از کتابخانه امام علی ترکان، زینب شیرغلامی، کتابخوان برتر نوجوان از کتابخانه امام حسین رکن‌آباد میبد؛ مهدی صالحی‌زاده، کتابخوان برتر جوان از مجتمع فرهنگی هنری شهرستان تفت و زینب سرداری، کتابخوان برتر بزرگسال از کتابخانه شیخ علی کلانتری زارچ تجلیل به عمل آمد.

کتابخانه وزیری یزد نیز در این مراسم به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر معرفی و از حجت‌الاسلام مظفر سالاری، مدیر آن تقدیر شد.

رمضان دهقان نیری، مدیر کتابخانه مشارکتی مروج یزد نیز به عنوان مسئول برتر کتابخانه مشارکتی کتابخانه مروج تجلیل شد.

کتابخانه مرکزی یزد، کتابخانه محمد مفیدی بافق و کتابخانه آیت‌الله حاج محمد حائری اردکان نیز به عنوان کتابخانه‌های برتر استان یزد معرفی و از مسئولان آنها تجلیل شد.

در بخش کتابداران برگزیده استان نیز الهه آزادی، زهرا کریمی، فرشته برخورداری، طاهره قلی‌پور، اعظم کریمی زارچ، سعیده بابایی، طیبه زارع‌زاده، خدیجه خوشنویس، سمانه خوشبخت و رقیه هاشمی تجلیل شدند.

مهدی پارسانیا نیز به عنوان همکار برتر و مهدی جعفری ندوشن از میبد نیز به عنوان پیشکسوت برتر استان تجلیل شدند

تقدیر از کارکنان بازنشسته و پیشکسوت کتابخانه‌های استان از دیگر برنامه‌های این آیین بود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها