تلاش بسکتبال ایران برای عبور از دیوار بلند چین در انتخابی جام‌جهانی

بی‌دردسر، پرزحمت

اوضاع کمی به هم پیچید، اما این «پیچیدن» کاملا به نفع ایران و بسکتبالش تمام می‌شود. پشت پرده اتفاقاتی افتاد؛ البته کسانی بودند که این پرده را پس بزنند و ما بدانیم و ببینیم پشت آن پرده چه چیز‌هایی بود. استرالیا به فیبا گفت که برای دیدار پنجره جام‌جهانی در گروه F به ایران نمی‌آید. گویا باخت فنی به آن‌ها می‌خورد و این یعنی این‌که تیم‌ملی بسکتبال ایران بی‌دردسرتر راه خود را به سمت رسیدن به جام‌جهانی ادامه می‌دهد. البته به شرط این‌که این وسط قزاقستان دردسرساز نشود.
کد خبر: ۱۳۸۶۳۳۷
نویسنده یاسر سماوات - کارشناس بسکتبال
قزاق‌ها به استرالیا باخته‌اند و اصلا نمی‌توانند بپذیرند که یک باخت بی‌دردسر به ما برسد که یک پله از آن‌ها پایین‌تر هستیم و با همین باخت فنی جایگاه سومی آن‌ها را اشغال می‌کنیم. آن‌ها قطعا در این باره به فیبا شکایت خواهند برد. اما آنچه که جمعه در سالن آزادی رخ می‌دهد نه به استرالیا ارتباط دارد و نه به قزاقستان و نه به باخت فنی یا هر حاشیه دیگری. ما با چین بازی داریم، چین رقیب سنتی و قدرتمند ماست و باید و به هر شکل ممکن چین را ببریم. اما فرمول صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

اینگونه به جام‌جهانی می‌رسیم

آسمان‌خراش‌های ایرانی اگر یک پیروزی دیگر به دست بیاورند دو امتیاز دیگر می‌گیرند و راه صعود هموار می‌شود. ایران اکنون بعد از استرالیا، چین، قزاقستان در رده چهارم گروه F به سر می‌برد. استرالیایی‌ها فقط با کسب یک پیروزی دیگر راهی جام‌جهانی می‌شوند. چین هم در رده دوم قرار دارد و تقریبا خیالش بابت صعود به جام جهانی راحت است. می‌ماند یک قزاقستان که با پنج برد و سه باخت یک پله بالاتر از تیم ایران است. ایران هم پنج برد و سه باخت دارد، اما از آنجا که هر دو بازی رفت و برگشت خود را به قزاقستان در تهران و آلماتی باخته بنابراین در جدول پایین‌تر از این تیم قرار گرفته است. شاگردان سعید ارمغانی برای صعود به جام‌جهانی نیاز دارند به رده سوم جدول صعود کنند و به همین دلیل باید چین را در بازی فردا ببرند. یک پیروزی احتمالی مقابل چین را بگذارید کنار باخت فنی احتمالی استرالیا به ایران، آنگاه متوجه می‌شوید که در این صورت دیگر صعود ما به جام‌جهانی سال آینده قطعی شده است. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد قزاقستان بتواند بازی‌های باقی‌مانده خود را ببرد، چون شرایط مناسبی ندارد؛ بنابراین اگر ایران ابتدا چین را ببرد و سپس امتیاز باخت فنی استرالیا را بگیرد آنگاه دو برد از قزاقستان جلو می‌افتد و به رده سوم جدول صعود می‌کند.

ایران- چین؛ دیدار حیثیتی

چین در کاپ آسیا نمایش متزلزلی داشت. آن‌ها در یک چهارم نهایی به لبنان باختند و حذف شدند، همانطور که ما هم در همان مرحله مغلوب اردن شدیم و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتیم. البته چین بازیکن مصدوم و کرونایی هم داشت، ولی به هرحال تیم خوبی نبود. این تیم از سال ۲۰۱۶ به این‌سو در هیچ تورنمنتی موفق نبوده است، در واقع بعد از این‌که سهمیه المپیک ریو را گرفتند دیگر هیچ جا موفق نبودند. دوره قبل هم این تیم ایران بود که سهمیه المپیک را گرفت. چین حالا بعد از مدت‌ها به ایران خورده و حسابی هم زخم خورده است. دیدار ایران و چین در بسکتبال آسیا همیشه شکلی سنتی داشته است و الان هم چین به دنبال این است در خانه ما به برتری برسد. آن‌ها برای این برد حتی سنتر خود ژو مینگ‌ژن را که در ملبورن فونیکس بازی می‌کند به تهران آورده‌اند. او ۱۰روز پیش به‌شدت مصدوم شد و باید سه هفته دور از میادین باشد، اما چون مقابل حامد حدادی ما بازیکن دیگری نداشتند به هر شکل ممکن می‌خواهند او را بازی بدهند. آن‌ها یک سنتر ۲۱۲ سانتی‌متری دیگر هم دارند. تیم‌ملی بسکتبال ایران فقط یک بازی تدارکاتی مقابل شهرداری گرگان انجام داد و ۱۰۰ بر ۷۰ به برتری رسید و دیدار تدارکاتی دیگری نداشت. اما کسب نتیجه مقابل چین برای ما بسیار مهم است و البته این مسابقه حیثیتی هم به شمار می‌رود. ایران و چین دیگر رقیبان سنتی یکدیگر در سطح قاره آسیا هستند و برد برای هر دو تیم ارزش زیادی دارد. تیم‌ملی چین در فینال بازی‌های آسیایی جاکارتا ایران را شکست داد و در نیمه‌نهایی ۲۰۱۵ جام ملت‌های آسیا هم مقابل ما به برتری رسید. هر بازی مهم است، به خصوص حالا که پای جام‌جهانی در میان است. ما در ترکیب تیم مصدوم نداریم، البته حامد یک مصدومیت کهنه را تحمل می‌کند، اما به میدان خواهد رفت. پیروزی در این دیدار حیاتی است. راه صعود ما این گونه همواره خواهد شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها