مروری بر مهم‌ترین بازی‌ های نیمه‌ تمام فوتبال باشگاهی ایران

سنگ بر سر فوتبال

همین دو روز پیش بود که مجید جلالی، کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن هشدار دادن درباره حساسیت‎های دردسرساز لیگ در هفته‌های پایانی تاکید کرد باید برنامه‎هایی برای جلوگیری از این اتفاقات و دردسرها وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۵۷

 اما مگر کسی به حرف مجید جلالی یا هر کارشناس دیگری گوش کرد؟ متاسفانه فوتبال ایران پر از بازی‎های نیمه تمامی است که اساس و دلیل اصلی آنها خشونت و سنگ ‎پرانی تماشاگران یا خشونت‎های اعمال شده از سوی خود بازیکنان بوده است. چند مورد از مهم‎ترین اتفاقات مربوط به آن را مرور می‎کنیم.

جنجال دربی شماره ۳۸

حدود ۲۸ سال پیش جنجالی ‎ترین دربی تاریخ فوتبال ایران برگزار شد، مسابقه ‎ای که از لحاظ خشونت و جنجال حتی به گرد پای دربی سرشار از کتک ‎کاری دی ماه سال ۱۳۷۹ نمی‌رسد.

در دربی دی ۱۳۷۳ که در واقع دربی شماره ۳۸ محسوب می‌شد پرسپولیس ابتدا ۲ بر صفر جلو افتاد اما ورق برگشت و استقلال دو گل زد.

در جریان این مسابقه بارها تنش و درگیری بین بازیکنان و داور به وجود آمد. بعد از گل دوم استقلال مجتبی محرمی و امیر قلعه‌نویی در میانه میدان با یکدیگر گلاویز شدند تا تماشاگران حاضر در ورزشگاه هم حسابی تحریک و وارد میدان مسابقه شوند.

داور و ۱۰ بازیکن دو تیم راهی نیروی انتظامی شدند تا درباره چگونگی این اتفاق توضیح دهند.

محرومیت ‎های طولانی برای برخی از بازیکنان نیز در نظر گرفته شد، به عنوان مثال مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده و رضا شاهرودی به ترتیب ۳، ۲ و یک‌سال محروم شدند. رای این دیدار ۳ بر صفر به سود تیم استقلال صادر شد.

آشوب در آبادان

شهریور ماه سال ۱۳۹۷ بود که یکی دیگر از خشونت‎آمیزترین دیدارهای تاریخ لیگ برتر برگزار شد. دو تیم صنعت ‎نفت آبادان و پیکان به میزبانی ورزشگاه تختی آبادان مقابل هم قرار گرفتند اما این مسابقه با دستور داور نیمه تمام ماند.

این مسابقه تا دقایق پایانی به سود پیکان در جریان بود که با ورود تماشاگران آبادانی به زمین ناتمام ماند. ضمن اینکه با پرتاب سنگ تماشاگران، براتعلی مولوی کمک داور دوم این پیکار مصدوم شد تا موعود بنیادی‎فر قاضی میدان دستور به توقف بازی و در نهایت ناتمام ماندن مسابقه بدهد.

کمیته انضباطی پس از بررسی پرونده و گزارش داور و مسئولان برگزاری مسابقه با صدور دستور قرار موقت برای تماشاگران تیم صنعت ‎نفت آبادان در بازی خانگی، نتیجه این دیدار را سه بر صفر به سود تیم پیکان اعلام کرد.

همه دربی‌های ناتمام

در تاریخ فوتبال ایران و لیگ‌های سراسری ایران اتفاقات زیادی رخ داده که مبتنی بر خشونت بوده و در نهایت منجر به توقف دائمی مسابقه شده‌اند.

یکی از آنها و اصلا باید گفت نخستین آن دربی شماره چهار بود که تا دقیقه ۸۲ به سود استقلال ادامه داشت اما درگیری بین بازیکنان پرسپولیس و داور همه چیز را به هم ریخت.

عزیز اصلی کاپیتان سرخ‌ها شروع کننده این جنجال بود. نتیجه این مسابقه در نهایت سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد.

دربی شماره شش هم که سال ۱۳۴۹ برگزار شد دیگر مسابقه نیمه تمام است اما دلیل آن خشونت نبود، بلکه ترک زمین مسابقه از سوی بازیکنان پرسپولیس در اعتراض به عملکرد داور بود.

در دربی شماره ۲۲ به تاریخ سال ۱۳۵۸ نیز در حالی که استقلال یک بر صفر جلو بود تماشاگران حاضر در ورزشگاه به زمین فوتبال ریختند تا یک بازی نیمه تمام دیگر شکل بگیرد. این مسابقه هرگز تکرار نشد.

هیلدا حسینی‌ خواه - گروه ورزش روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها