گزارش «جام‌جم» از آخرین جزئیات تازه‌ترین ساخته مسعود ده‌ نمکی

آزادی مشروط کمدین‌ها

یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم، سریال تلویزیونی «آزادی مشروط» است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود‌ده‌نمکی ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۶۶۹۱

ده‌نمکی، کارش را با ساخت مستند فقر و فحشا شروع کرد. بعد از آن سراغ ساخت آثار سینمایی رفت و در طول سال‌های فعالیتش دو مجموعه تلویزیونی دارا و ندار و معراجی‌ها را کارگردانی کرد.

هر دو اثر، طنز بود. ده‌نمکی بعد از ساخت چند اثر سینمایی، سال ۹۹ سراغ یک موضوع امنیتی، پلیسی و جاسوسی رفت و سریال دادستان را کارگردانی کرد که به مفاهیمی همچون عدالتخواهی، نفوذ و مفاسد اقتصادی پرداخت. حالا این کارگردان که همیشه کارهایش با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده، سراغ یک قصه طنز از جنس کرونایی‌اش رفته است.

ممکن است از خودتان بپرسید قضیه یک سریال کرونایی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم آزادی مشروط یک سریال با محوریت طنز درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران است که مسعود ده‌نمکی تهیه و کارگردانی آن را به‌عهده دارد. همین بهانه‌ای شد تا با مسعود ده‌نمکی، سازنده اثر و علی مسعودی و پوراندخت‌مهیمن، بازیگران مجموعه به گفت و گو بنشینیم.

یک فیلمنامه خوب، محرک بازی‌ام شد

علیرضا مسعودی، کمدینی است که توانسته جای خودش را در دل مخاطبان باز کند. او در طول این سال‌ها، هم به واسطه نویسندگی و هم به دلیل بازی و کارگردانی، لبخند را به مردم هدیه داده است. نکته قابل تامل این‌که علی‌مشهدی در میان مخاطبان مشهور است. او نقش بهروز یکی از زندانی‌ها را بازی می‌کند. مسعودی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که شما در نویسندگی و کارگردانی بیشتر فعالیت می‌کنید و در بازیگری گزیده‌کار هستید، چطور شد تصمیم گرفتید در سریال آزادی مشروط بازی کنید، عنوان می‌کند: «وقتی نقشی خوب نوشته شده و شخصیت‌پردازی‌ها منسجم باشد، حتما برای بازی می‌پذیرم. این اتفاق هم برای این سریال رخ داد و می‌توانم بگویم نقش را دوست داشتم و به همین دلیل آن را پذیرفتم.»در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که تجربه کارگردانی دارید، برایتان سخت نیست در کاری بازی کنید که نگاه کارگردانی شما در آن دخالتی ندارد، توضیح می‌دهد: «نه، اصلا برایم سخت نیست. وقتی هنرمند متعهد می‌شود کاری را انجام دهد، دیگر باید تحت اختیار کارگردان باشد و هر آنچه او می‌خواهد را در کار اجرا کند.»

یک مادر با نمک

یکی از مادران تلویزیون هم بدون شک، پوراندخت مهیمن است که از ویژگی‌های بارز در نقش‌هایش، مهربانی‌اش است. به گونه‌ای که وقتی مخاطب چهره او را در صفحه تلویزیون می‌بیند، احساس نزدیکی با این هنرمند دارد و به نوعی مادر واقعی خودش را در او می‌بیند. همین باعث شده نقش مادرانی که مهیمن بازی می‌کند، برای مخاطبان باورپذیر باشد. پوراندخت در آزادی مشروط، نقش یک مادر متفاوت را بازی می‌کند.

این هنرمند درباره نقشش در این سریال چنین می‌گوید:« در سریال آزادی مشروط نقش مادر بیژن (علیرضا استادی) را بازی می‌کنم. این مادر، ویژگی‌های خاصی دارد و مجموع کار، طنز و درام است. به نظرم آزادی مشروط یک کمدی شریف برای مخاطبان خواهد بود. وقتی فیلمنامه را خواندم خیلی دوست داشتم. به همین دلیل پذیرفتم. از سوی دیگر، تجربه سریال معراجی‌ها را هم با آقای ده‌نمکی داشتم و دلم می‌خواست دوباره آن را تکرار کنم.» وی ادامه می‌دهد:« نقش گوهر در این سریال بامزه و خاص بود و یک مادر مهربان است که در خانواده مشکلاتی برایش پیش می‌آید و... بازی من در این سریال شروع شده است.» این هنرمند درباره تعامل ده‌نمکی در کار توضیح می‌دهد: «همکاری و تعامل با ده‌نمکی بسیار خوب است. در ضمن او به بازیگر اطمینان دارد و به او می‌گوید کارش را انجام دهد. همین ویژگی باعث می‌شود بازیگر کارش را درست انجام دهد. تا امروز هم تجربه بازی کنار علیرضا استادی را نداشتم و در این کار، او نقش پسرم را بازی می‌کند.»

۲۰۰ هنرمند در آزادی مشروط

سریال آزادی مشروط به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی، دو هفته پیش در لوکیشنی نزدیک امامزاده حیدر در کرج با حضور برخی بازیگران همچون علیرضا استادی، مهران رجبی، پوراندخت مهیمن و... کلید خورد. این سریال که به موضوع کرونا می‌پردازد، طی ماه‌های گذشته روند پیش‌تولید خود را طی می‌کرد.

مسعود ده‌نمکی در پاسخ به این سؤال که شما معمولا در آثاری که می‌سازید دست روی موضوعات اجتماعی مبتلا به جامعه می‌گذارید، این بار قرار است چه پیامی به مخاطبان‌تان منتقل کنید به جام‌جم می‌گوید: «در سریال آزادی مشروط ما دست روی یک موضوع خاص گذاشتیم و از زاویه‌ای تازه به موضوع کرونا در کشور پرداختیم. البته رنگ و لعاب قصه و کار برای مخاطبان متفاوت خواهد بود، زیرا سعی کرده‌ایم یک قصه روان و جذاب را جلوی دوربین ببریم. با توجه به این‌که کرونا، موضوعی خاص به‌شمار می‌رود، همین باعث شده تا فضای متفاوتی در کار خلق شود. به همین دلیل پیش‌بینی من این است که بتوانیم یک سریال خاطره‌انگیز را برای مردم به تصویر بکشیم.»

تا امروز آنچه در رسانه‌ها درباره قصه سریال تلویزیونی آزادی مشروط منتشر شده این است که سریالی با محوریت کرونا در ۳۰ قسمت ساخته می‌شود اما پیگیری‌های ما به نتیجه خوبی رسید و متوجه شدیم قصه سریال آزادی مشروط درباره سه زندانی است که به‌دلیل جرمی که دارند در زندان به‌سر می‌برند اما ورود کرونا باعث شده تا آنها آزادی مشروط داشته باشند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند.

حالا ممکن است این سؤال برایتان پیش‌بیاید کدام‌یک از هنرمندان، نقش این سه زندانی را بازی می‌کنند؟ ده‌نمکی برای این سه نقش، سراغ سه هنرمندی رفته که هیچ‌وقت کنار هم بازی طنز نداشتند، حتی قابل تصور هم نبوده است. او برای این سه نقش علی مسعودی، سروش جمشیدی و علیرضا استادی را انتخاب کرده است؛ سه بازیگری که در کارنامه‌شان نقش‌های متفاوت به چشم می‌خورد و حالا هر سه کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌خواهند نقش‌آفرینی متفاوتی برای بینندگان تلویزیون داشته باشند.

ده‌نمکی در پاسخ به دیگر سؤال جام‌جم مبنی بر این‌که چطور زبان طنز را برای سریال آزادی مشروط انتخاب کرده‌اید؟ توضیح می‌دهد:« روزهای کرونا به اندازه کافی تلخ و گزنده بود و ما نمی‌خواستیم کام مردم را تلخ کنیم، به همین دلیل از زبان طنز بهره بردیم و به فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران پرداختیم.»

نکته قابل تامل این است که ده‌نمکی برای ساخت این سریال، سراغ ۲۰۰ هنرمند رفته و نمی‌توان گفت کدام هنرمند نقش اصلی را بازی می‌کند، زیرا همه نقش‌ها یکسان نوشته شده و یک اثر گروهی خواهد‌بود. تعداد بازیگران این سریال هم زیاد است. یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه، تعدد لوکیشن‌هاست که به جذابیت کار اضافه کرده است. تمام صحنه‌های این سریال در تهران و کرج ضبط می‌شود. فیلمنامه این سریال ۳۰ قسمتی را کریم خودسیانی و شهاب عباسی براساس طرحی از مسعود ده‌نمکی نوشته‌اند.

فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها