رئیس رسانه ملی در مراسم بهره‌برداری از طرح «اچ‌دی‌سازی» شبکه‌ها بیان کرد

امروز بهتر دیده شدن را جشن می‌گیریم

نگاهی به اتفاقات مهم رسانه ملی که در ۱۴۰۰ رقم خورد

نیم‌سال با رویکرد تازه

به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم. امسال هم مثل هر سال، برای برخی کفه اتفاقات شیرین سنگینی بیشتری دارد و برای دیگران تلخی‌ها. آخر سال وقت دو‌دوتا چهار تا و مرور اتفاقات و تغییراتی است که در نهایت یک کارنامه دستمان بدهد. در این قریب به ۳۶۰ روزی که رفت، صداوسیما هم تلخی و شیرینی زیادی را از‌سر گذراند و با تغییرات زیادی همراه شد. قطعا یکی از مهم‌ترین این اتفاقات، تغییر رئیس رسانه ملی و کوچ پیمان جبلی از معاونت برون‌مرزی به مسند ریاست صداوسیما بود. در اینجا نیم‌نگاهی به این اتفاق و چند اتفاق مهم در تغییر رویکرد صداوسیما در دوره جدید انداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۳۵۹۱۳۸

عدالت و هویت؛ محور روزهای تازه
مهر ۱۴۰۰ بود که پیمان جبلی به سمت ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد. او که ششمین رئیس این رسانه است، پیش از این پنج سال با عنوان معاون برون‌مرزی آن فعالیت می‌کرد. با حضور او در صداوسیما شاهد تغییراتی در رویکرد این رسانه در بخش خبری و... بودیم. در این دوره تا به حال، تحولاتی را شاهد بودیم که به گفته رئیس سازمان بر مبنای راهبرد «عدالت‌گستری و هویت‌محوری» است.
جبلی در بخشی از صحبت‌هایش در نشستی که در همان مهر ماه با مدیران مراکز استانی صداوسیما داشت، بیان کرد وقتی از هویت ملی صحبت می‌کنیم منظورمان مرز‌های تمدن و فرهنگ ایران در سده‌های مختلف است. وقتی از جغرافیایی صحبت می‌کنیم که رنگین‌کمانی از خرده‌فرهنگ‌هاست و هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند، پس باید به اجزای آن هم توجه کنیم.
رئیس رسانه ملی، ایران را مانند فرش زیبایی دانست که هر سمتش رنگ و رخ متفاوتی دارد و وقتی تار و پود آن بالا می‌آید در یک نگاه ما با هماهنگی و زیبایی روبه‌روییم که اگر تکه‌ای از آن ناهمگون باشد، کلیت فرش زیبا به نظر نمی‌آید.

جانی تازه در رگ سریال‌سازی
در این دوره تاکنون شاهد هستیم که رئیس سازمان صداوسیما با حضور در پشت‌صحنه سریال‌های در حال ساخت، به ویژه آثار الف و فاخر، نظر به تحول در این حوزه دارد. او در این بازدیدها پای درددل سازندگان آثار نشست و همچنین بر لزوم غنای متن و محتوای سریال‌ها و رفتن به سمت آثار ارزشمندتر تاکید کرد. یکی از این بازدیدها مربوط به سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری بود که جبلی با حضور در پشت‌صحنه سریال، با عوامل گفت‌وگو داشت. این سریال که تاکنون فیلم موفق «موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌ا... والی‌نژاد و محصول سیمافیلم هم در کنارش ساخته شده است، در جشنواره فیلم فجر مورد توجه مخاطبان و داوران قرار گرفت و جوایز و نامزدی در چند رشته را نصیب خود کرد. حجازی‌فر در بخشی از گفت‌وگویش در حاشیه اکران فیلمش در جشنواره درباره همکاری‌های جبلی عنوان کرد: حرف درست را باید گفت. اگر آقای جبلی پشت کار نبود این فیلم ساخته نمی‌شد و امیدوارم همین روند را حفظ کند.

عیادت و احوالپرسی
همیشه عیادت از هنرمندان و چهره‌های مطرح که در بستر بیماری هستند یا پیشکسوتانی که از بزرگان عرصه کاری خود به حساب می‌آیند، رسم بوده است. در دوره تحول اما رئیس سازمان و همچنین مدیر روابط عمومی پویاتر از همیشه سراغ بازیگران پیشکسوت، کسانی که مدتی است از دنیای صداوتصویر دورند، هنرمندان در بستر بیماری، خانواده شهدا و... رفتند و دیداری که با آنان داشتند و پای حرف‌هایشان نشستند.

بازتاب صداها
پیش از این رسانه ملی در زمان بروز حوادث مهم و حساسیت‌های پیرامون‌ آن، گاهی در رقابت اطلاع‌رسانی سریع عقب می‌ماند و سرعت فدای صحت خبر می‌شد. اما امسال و پس از تغییر و تحولاتی که در معاونت سیاسی رسانه‌ملی صورت گرفت، به نظر می‌رسد نفسی تازه در بخش‌های خبری دمیده شده و تلاش شد با تغییر در اولویت‌بندی ارزش‌های خبری، توجه ویژه‌ای به دربرگیری و تازگی اخبار داشته باشند و از رسانه‌های دیگر مثل شبکه‌های خارجی و فضای مجازی در انتشار به‌موقع اخبار جلو بزنند و مرجعیت خبری صداوسیما را حفظ کنند. برای مثال اختلالی که آبان امسال در سامانه بنزین بروز پیدا کرد، به سرعت در سرخط خبرهای صداوسیما قرار گرفت و با پوشش سریع و متنوع صداوسیما، پیش از رسانه‌های دیگر در بخش‌های مختلف خبری همراه بود. در این حادثه و چندین رخداد دیگری که در نیمسال دوم ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، دیگر خبری از پرداخت دیرهنگام به رویدادهای همه‌گیر و مورد توجه آحاد مردم در تمام کشور نبود و در بسته‌های خبری متفاوت به صورت میدانی، تلفنی و حضوری گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با چاشنی تحلیل راهی آنتن شد. این عملکرد در اتفاقات مشابه سال‌های گذشته، کمتر یا با تاخیر رخ می‌داد و همین موضوع گاه صدای منتقدان را نسبت به سرعت بخش‌های خبری برای موضعگیری و پیگیری درباره چنین واقعه‌هایی بلند می‌کرد. این تغییر رویکرد واکنش‌های زیادی را برانگیخت و نظرات مثبت طیف‌های مختلف فکری را به خود جلب کرد.

​​​​​​​دستاوردی تازه
در سال‌های گذشته گاهی پخش ماهواره‌ای شبکه‌های صداوسیما با قطعی همراه بود و به همین خاطر برخی مخاطبان این رسانه برای دریافت شبکه‌های موردنظر خود با محرومیت مواجه می‌شدند. چنین رخدادهایی سبب شد تغییراتی در زمینه سیگنال‌رسانی در دستور کار قرار گیرد تا در واقع تهدید ناشی از تحریم‌ها و رفتارهای خصمانه برخی کشورها به فرصتی برای تعالی فناوری‌های ملی بدل شود. یک فاز این طرح به بهره‌برداری رسید و به‌تازگی از
فاز‌ دوم آن هم بهره‌برداری شد. به این ترتیب با شعار «تلاش‌های جهادی، خدمات ماندگار»، سه پروژه زیرساختی سیگنال‌رسانی صداوسیما، هاب‌ترانزیت‌دیتا در منطقه و پایداری شبکه انتقال افتتاح شد. در نتیجه اکنون سیگنال‌رسانی به تمام خاک ایران بدون ماهواره به ۸۹ درصد توسعه یافته است. نبود وابستگی به سرویس‌دهنده‌های خارجی از مهم‌ترین مزیت‌های این پروژه به‌شمار می‌رود.

گروه رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها