کاهش ۵۰ درصدی تولید زردآلو در خلخال

برداشت زردآلو در خلخال ۵۰ درصد کاهش داشته است.
برداشت زردآلو در خلخال ۵۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۳۲۰۷۳۲
به گزارش جام جم انلاین  اردبیل محمدشاد خاطر مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت زردآلو از باغ‌های میوه مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم این شهرستان خبرداد و افزود: با توجه به سرمازدگی بهار امسال محصول زردآلو در باغ‌های روستا‌های نمهیل و برندق خورش‌رستم و قطب تولید این نوع میوه، مجموع محصول تولیدی زردآلوی در خلخال ۵۰ درصد در مقایسه با یک هزار و ۵۰۰ تن محصول تولیدی سال قبل کاهش خواهد داشت.

او اظهارکرد: از مجموع ۴۷۳ هکتار باغ زردآلو واقع در مناطق نیمه‌گرمسیری خورش‌رستم و شاهرود این شهرستان ۳۵۵ هکتار باغ بارور بوده که با توجه به میانگین عملکرد ۶.۵ تنی محصول در هر هکتار مجموع تولید سالانه این محصول هزار و ۵۰۰ تن بود که سرمازدگی دیررس بهار امسال روند تولید تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: زردآلوی تولیدی این شهرستان به دلیل تلاش تولیدکنندگان برای تولید ارگانیک محصول و استفاده نکردن باغداران از انواع کود‌ها و سموم شیمیایی از رنگ و طعم خاصی برخوردار بوده و همواره مورد توجه خریداران است.

شادخاطر افزود: انواع زردآلوی ارقام بومی و اصلاح شده در این شهرستان تولید می‌شود که می‌توان به نوع الله‌کرم، حسین‌خانی، شکری، سلطانی، گرد شیرین، اجی اریک، آق اریک و ارقام شاپ شاپ مهم‌ترین رقم‌های بومی شهرستان اشاره کرد.

پیش بینی فروش سودآور برای باغداران 

وی بیان کرد: کاهش برداشت محصول زردآلو تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصول خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود سود از محل فروش زردآلو عاید باغداران و تولیدکنندگان این میوه در سال جاری شود.

از مجموع ۴۵ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی خلخال بیش از هفت هزار هکتار به ایجاد باغ‌های میوه اختصاص یافته و انواع میوه‌های مناطق سردسیری همچون سیب و گلابی پاییزه، میوه‌های مناطق نیمه‌گرمسیری مانند زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو، به، هلو و شلیل در این باغ‌ها تولید می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها