ترکمنستان مرز زمینی خود با سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی را پس از بازگشایی سه روزه و آزمایشی از دیروز دوباره بست.
کد خبر: ۱۲۷۵۷۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، مدیر پایانه مرزی سرخس روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: این مرز زمینی پس از تعطیلی ۶ ماه و نیمه به واسطه شیوع کرونا روز ۱۷ شهریور بازگشایی شد و طی سه روز تنها یک محموله تجاری شامل چهار تریلر حامل خودروی ترانزیتی از ایران وارد کشور ترکمنستان شد.

محمد مهدی رضایی افزود: بر اساس توافق‌ اخیر بین مقامات دو کشور، طی سه روز مدت توافق شده برای بازگشایی مرز، ناوگان باری ایرانی باید وارد نقطه صفر مرزی سرخس می‌شد تا روزانه بار ۱۰ کامیون بدون یدک‌کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهد و رانندگان ترکمن هم باید این بار را به مقصد نهایی حمل کرده و سپس یدک خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل می‌دادند.

وی اضافه کرد: روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه، سه روز مدت توافق یاد شده با ترکمنستان برای تردد مرزی به شکلی که بیان شد به پایان رسید و روز پنجشنبه مرز از سوی ترکمنستان بازگشایی نشد و قرار است طرف ترکمنستانی تداوم جا به جایی کالا به شکل یاد شده و یا بسته بودن مرز را به مقامات کشورمان اعلام کند.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا این که مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشایی شد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شد.

با بسته شدن مجدد مرز زمینی سرخس در حال حاضر تردد تجاری زمینی بین ایران و ترکمنستان متوقف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها