هر چه زمان می‌گذرد، رمز و راز‌های بیشتری درباره بیماری کرونا (کووید-۱۹) آشکار می‌شود. در جدیدترین کشف درباره کرونا، پزشکان می‌گویند این بیماری می‌تواند موجب سکته برخی بیماران شود.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۵۳

به گزارش جام جم انلاین از خبرگذاری صدا و سيما؛  هر چه زمان می‌گذرد، رمز و راز‌های بیشتری درباره بیماری کرونا (کووید-۱۹) آشکار می‌شود. در جدیدترین کشف درباره کرونا، پزشکان می‌گویند این بیماری می‌تواند موجب سکته برخی بیماران شود.

یکی از معدود موارد مثبت در بیماری کرونا این بود که عده کمی از جوانان و میانسالان را به کام مرگ می‌کشاند. چون بعضی از جوانان، هنگام ابتلا به کووید-۱۹، فقط بیماری خفیفی می‌گیرند. حال، پزشکان می‌گویند کرونا در جوانانی که به طور خفیف بیمار می‌شوند، می‌تواند موجب سکته‌های ناگهانی شود.
شواهد فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ویروس کووید-۱۹ به نحو غیرمعمولی موجب لخته شدن خون (blood clotting) می‌شود و همین امر به سکته کردن بیماران کرونا منتهی می‌شود.

در همین رابطه، دکتر توماس اوکسلی، جراح اعصاب در بیمارستان کوه سینا در نیویورک، و همکارانش درباره پنج بیمار کرونا جزئیاتی به سی ان ان گفته اند. همه این پنج بیمار، زیر ۵۰ سال سن دارند و همگی هنگام ابتلا به کرونا، یا علایمی خفیفی داشته اند یا اینکه در کل هیچ علایمی نداشته اند.

اوکسلی به سی ان ان گفت: «به نظر می‌رسد ویروس کرونا، به نحو فزایند‌های باعث لخته شدن خون در رگ‌های بزرگ می‌شود و همین امر به سکته شدید منجر می‌شود.»

این پزشک افزود: «گزارش‌مان نشان می‌دهد که در دو هفته گذشته، سکته‌های ناگهانی در میان بیماران جوان، هفت برابر افزایش یافته است. اکثر این بیماران، هیچ سابقه بیماری نداشته یا اینکه علایم خفیف کووید-۱۹ داشته اند و در خانه بوده اند. دو مورد از آن‌ها هیچگونه علایمی نداشته اند. آزمایش همه آن‌ها مثبت بود و دو نفر از آنها، دیر با آمبولانس تماس گرفتند.»

به نوشته سی ان ان، سکته در آن‌هایی که بسیار جوان هستند، پدیده غیرمعمولی است، خصوصا سکته‌هایی که در شریان‌های بزرگ مغز اتفاق می‌افتند.

تیم بیمارستان کوه سینا، طی نامه‌ای به مجله پزشکی «نیو اینگلند»، نوشتند: «به عنوان مقایسه، بیمارستان ما، در ۱۲ ماه گذشته، هر دو هفته به طور میانگین ۰.۷۳ بیمار زیر ۵۰ سال با سکته شریان‌های بزرگ معالجه کرده است.» این، کمتر از دو بیمار در ماه است.

اوکسلی گفته سکته در شریان‌های خونی بزرگ آسیب شدیدی وارد می‌کند، اگر فورا معالجه نشود. حداقل یک بیمار فوت کرده و دیگران در بخش توانمندسازی، بخش مراقبت ویژه یا بخش سکته هستند. فقط یک نفر مرخص شد که به مراقبت ویژه نیاز دارد. اوکسلی ادامه داد: «یک فرد معمولی که دچار سکته در شریان‌های بزرگ شد، به شدت آسیب دید که این بدین معناست، لخته خونی بزرگتری دارد.»
وقتی جریان خون متوقف شود، سلول‌های مغز می‌میرند و هر چه توقف جریان خون طولانی‌تر شود، آسیب به

مغز نیز بیشتر می‌شود. معالجه سریع، برای نجات جان بیمار حیاتی است. اوکسلی تصریح کرد: «موثرتین راه برای معالجه سکته در شریان‌های بزرگ، ازاله لخته خون است. اما این كار باید ظرف شش ساعت و گاهی ظرف ۲۴ ساعت انجام شود.»

تا به حال، در بسیاری از کشور‌ها از بیماران کرونا خواسته می‌شد که فقط وقتی تب شدید یا تنگی نفس دارند با آمبولاس تماس بگیرند. اما دکتر اوکسلی و تیم‌اش از مردم می‌خواهند که علایم ابتلا به کرونا را زیر نظر بگیرند و اگر علایم سکته در آن‌ها ظاهر شد، زودتر با آمبولانس تماس بگیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها