سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
باید بیشتر کار کنم
حسن موسوی، 30 ساله، راننده اسنپ
بعد از سهمیهبندی بنزین، شرایط کاری من کاملا تغییر کرده است. رانندگی در اسنپ شغل دوم من است و اگر قبل از سهمیهبندی بنزین تا ساعت 4 یا 5 بعدازظهر کار میکردم، حالا باید تا ساعت 10 شب کار کنم. این هم به این دلیل است که باید هزینه بنزین آزادی که میزنم، تامین شود. برخلاف آنچه مدیرعامل اسنپ گفته، سهمیه بنزین به من و دیگر همکارانم داده نشده است.
مدیرعامل اسنپ گفته که به صورت پیمایشی، سهمیه بنزین در اختیار رانندگان قرار میگیرد. شرکت، سهمیهبندی را به صورت مابهالتفاوت حساب میکند. اگر رانندهای باک بنزینش را با 60 لیتر بنزین آزاد، پرکند، شرکت مابهالتفاوت 30 هزار تومانی به او پرداخت میکند. این سهمیهبندی تنها یک بار و در روزهای ابتدایی به من پرداخت شده است. بعد از آن دیگر مابهالتفاوتی دریافت نکردم. یک بار که امیدوار بودم مابهالتفاوت در اعتبارم باشد، به جایگاه سوخت رفتم ولی دست از پا درازتر برگشتم و مجبور شدم هزینه بنزین آزاد را خودم پرداخت کنم. هرچند که اسنپ هر روز، به ما اعلام میکند که تا 48 ساعت آینده مابهالتفاوت را پرداخت میکنیم، اما تا به حال این مابهالتفاوت برای من واریز نشده است. آخرین خبری که درباره پرداخت مابهالتفاوت شنیدم، پرداخت هفتگی آن بود؛ تصمیمی که شرکت به خاطر کاهش بار مالی گرفته که گویا اجرایی شدن آن زمانبر است.
مسافرها کم شدند
پدرام هاشمی، 25 ساله، راننده اسنپ و تپسی
من در هر دو شرکت تاکسیرانی اسنپ و تپسی کار میکنم. اولین نکتهای که در روزهای اول با آن مواجه شدم، کاهش تعداد مسافران بود. تعداد مسافران تپسی تغییری نکرده اما تعداد مسافران اسنپ در آن زمانی که من کار میکنم، یعنی شبها، به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر من هر دو سامانه را باز کنم، در نیم ساعت، اسنپ به من دو مسافر و تپسی سه تا چهار مسافر پیشنهاد میدهد، اتفاقی که قبلاً نمیافتاد و آن به این دلیل است که اسنپ و تپسی هر دو، قیمتها را تغییر دادهاند. اسنپ بدون این که به ما بگوید، حدود 13 تا 14 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، حال این که تپسی ابتدا، کمیسیونی که قبلا 10 درصد بود را تغییر داد و به 15 درصد رساند و بعد از آن این کمیسیون را تغییر داد و دوباره به 10 درصد برگرداند؛ بعد از آن اما حدود دو تا سه هزار تومان کرایهها را افزایش داد. مسافرانم از این افزایش هزینهها گلایه دارند؛ از این که تفاوت قیمتی بین تپسی و اسنپ خیلی زیاد است.
مشکلات اما به اینجا ختم نمیشود. در روزهای اولی که سهمیهبندی بنزین اعمال شد، تپسی اعلام کرد که برای رانندههایش سهمیه بنزین در نظر گرفته است؛ داستان این سهمیه اما کمی پیچیده است. به ازای هر صد کیلومتری که میرانیم، هفت لیتر به ما سهمیه میدهند که معادل ده هزار تومان است و همین میزان هم به حساب ما پرداخت میشود. این میزان سهمیه اما در درازمدت به درد ما نمیخورد. موضوع اینجاست که اغلب رانندههای اسنپ و تپسی به عنوان شغل دوم در این شرکتها، مشغول به کار هستند. اسنپ حتی این سهمیه را هم در نظر نگرفته است؛ حداقل تا به حال، به من سهمیه نداده است.
نکته دیگری که بعد از سهمیهبندی بنزین به وجود آمد، تغییر کمیسیونهای شرکتها بود. اسنپ کمیسیونها را به کلی تغییر داد. دو سه سالی بود که کمیسیون اسنپ 13 درصد بود، بعد از آن به 15درصد رسید و بعد از سهمیهبندی هم کمیسیونها 17 درصد شده است. البته چون اسنپ افزایش کرایه هم داشته، این کمیسیون باز هم بهصرفه است. تا قبل از سهمیهبندی بنزین، من روزانه 150هزار تا 160 هزار تومان کار میکردم که بعد از کسر بنزین، روزانه به حدود صد هزار تومان درآمد برایم باقی میماند. حالا اما بعد از سهمیهبندی بنزین، تقریبا 70 هزار تومان برایم میماند. من دانشجو هستم و به این درآمد روزانه هم نیاز دارم.
بنزین آزاد میزنم
فرهاد کوهی، 39 ساله، راننده اسنپ
سهمیه بنزینی که قرار بود به رانندههای اسنپ تعلق بگیرد، به من و همکارانی که با آنها در ارتباطم، تعلق نگرفته است. شرکت قول مساعد داده هزینه بنزینی را که آزاد و در طول سفر در باک خودرو میریزیم، پرداخت کند؛ تا به حال اما پولی برای من و همکاران دیگرم واریز نشده است. همکارانم این مساله را با شرکت درمیان گذاشته و آنها هم قول مساعد دادهاند تا مشکلات را حل کنند؛ اما عملکردی که خیال من و همکارانم را راحت کند، هنوز از طرف شرکت ندیدهایم. بعد از سهمیهبندی بنزین، مصرف بنزین آزادم افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین برای این که برای یک روز کاری، درآمدم را زیاد کنم، باید بیشتر برانم. قبل از سهمیهبندی بنزین، روزانه صد تا 150 هزار تومان درآمد داشتم؛ حالا اما 60هزار تومان از درآمد روزانهام کاهش پیدا کرده است. اگر بیشتر کار نکنم، نمیتوانم آخر ماه قسطهایم را پرداخت کنم.
قسط، وام، بنزین
علیرضا یعقوبی، 36 ساله، راننده اسنپ
بعد از سهمیهبندی بنزین، تنها سه روز توانستم کار کنم. تمام 60 لیتر سهمیهای که داشتم، در این زمان سوخت شد و رفت. برای اسنپ روزی 20 لیتر سوخت میسوزانم. اسنپ به من سهمیه بنزین نداد، حداقل در آن زمانی که راننده بودم بنزین نداشتم، ولی کار کردن در آن سه روز هم سخت بود. من در محدوده طرح ترافیک کار میکنم، بنابراین روزانه 50 هزار تومان طرح ترافیک میخریدم. باید 250 تا 300هزار تومان کار میکردم تا چیزی برایم باقی میماند. این یعنی با بنزین آزاد کار کردن در منطقه طرح ترافیک برای من سودی ندارد. باید سهم شهرداری و شرکت را هم پرداخت میکردم به اضافه این که بنزین آزاد هم میزدم. به خاطر همین هم از این کار بیرون آمدم و حالا در ساختمان و به عنوان کارگر کار میکنم. هر زمانی که سهمیه بنزین به من تعلق بگیرد، دوباره به اسنپ برمیگردم. در زمانی که راننده بودم، شرکت، هزینه حدود 20 لیتر بنزین را به عنوان کمک هزینه سوخت، برایم درنظر گرفته بود اما زمانی که از اسنپ بیرون آمدم، متوجه شدم حدود 50 هزار تومان، به اسنپ بدهکارم. آن زمان، متوجه شدم این کمک سوخت، درواقع در قالب وام بوده است، حالا هر روز از حسابم، 5000 تومان کسر میشود تا وامی را که قبلا گرفته بودم، پرداخت کنم.
مسافر کم، کرایه کمتر
جعفر کرابی، 32 ساله، راننده تپسی
به عنوان شغل دوم در شرکت تپسی کار میکنم. شرکتی که در آن کارمندم، حقوقها را به موقع پرداخت نمیکند، بنابراین مجبورم بیشتر تلاش کنم. بعد از سهمیهبندی بنزین اما همه چیز تغییر کرده است. سهمیه بنزین ماشین خودم، خیلی زود تمام شد و به ناچار از کارت سوخت برادرم استفاده میکنم. قرار بود که تپسی بر اساس پیمایش، یعنی در هر صد کیلومتر، سهمیه هفت لیتری به ما بدهد، اتفاقی که حداقل برای من نیفتاده است. مشکل دیگری که بعد از سهمیهبندی به وجود آمده، این است در ساعاتی که کمتر مسافر وجود دارد، مانند ساعاتی از صبح و ظهر، تپسی، کرایه اتومبیلها را کاهش میدهد. مسیری که تا دیروز 30 هزار تومان بود، حالا 20 هزار تومان شده است. این تصمیم هم به خاطر این است که بعد از سهمیهبندی، تعداد مسافرین، در ساعاتی از روز کاهش پیدا کرده است. قبل از سهمیهبندی بنزین، روزانه صدهزار تومان درآمد داشتم. 30 هزار تومان از این میزان درآمد، برای بنزین صرف میشد. آن زمان، درآمدم روزانه 70 هزار تومان بود. حالا اما درآمدم کمتر شده است. بعد از سهمیهبندی، اگر صد هزار تومان درآمد داشته باشم، تنها 30 تا 40 هزار تومان برایم باقی میماند و بقیه برای بنزین هزینه میشود. این میزان درآمد با توجه به استهلاک ماشین خیلی پایین است و تنها برای خریدهای روزانه، این که بتوانم برای خانوادهام نان بخرم، کفایت میکند.
لیلا شوقی
جامعه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد