گفت و گو با الهام حسینی اولین بانوی مدال‌آور تاریخ وزنه برداری ایران

امیدوارم این مدال به خیلی ها انگیزه بدهد

اولین اعزام، اولین حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، اولین وزنه صدکیلویی و حالا اولین مدال در مسابقات گزینشی المپیک 2020 توکیو. وزنه‌برداری بانوان، ماه ها و سال های نخست تاریخ سازی خود را سپری می کند و در این بین سیده الهام حسینی، به عنوان کاپیتان، همواره نقشی پر‌رنگ در موفقیت های به دست آمده، ایفا کرده است. او در اولین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور، بهترین وزنه بردار بود، همان طور که در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا و رقابت های جهانی بزرگسالان، بهترین عملکرد را در میان دختران ملی پوش ایفا کرد. الهام حسینی که به لحاظ سنی هم بزرگ تر از دیگر هم تیمی هایش است، اولین بانوی وزنه‌برداری ایران لقب گرفت که در مجمع انتخاباتی این فدراسیون حق رای پیدا کرد و حالا با کسب نخستین مدال بین المللی وزنه‌برداری بانوان ایران، افتخاری دیگر نصیب این ورزشکار لرستانی شده است. سیده الهام حسینی، روز شنبه و در تورنمنت بین المللی نعیم سلیمان اوغلو که حکم گزینشی المپیک را دارد، با مهار وزنه های 88 کیلوگرم در یکضرب و 110 کیلوگرم در دوضرب، با رکورد مجموع 198 کیلوگرم، بعد از وزنه برداران ترکیه و ترکمنستان در جایگاه سوم دسته 76 کیلوگرم ایستاد و به عنوان نخستین بانوی تاریخ وزنه‌برداری ایران، مدال برنز مسابقات را به گردن آویخت تا نامش برای همیشه در تاریخ ورزش ایران حک شود.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۳۰

خانم حسینی! حالا اولین مدال آور تاریخ وزنه‌برداری بانوان هستید؟ احساسی خوشایندی است، نه؟
از صمیم قلب خوشحالم. البته این خوشحالی به خاطر این نیست که من اولین مدال را کسب کردم. این مدال می تواند برای همه دخترانی که دور از اردوی تیم ملی، با کمترین امکانات به ورزش وزنه‌برداری مشغول هستند، باعث دلگرمی و انگیزه باشد. این مدال می تواند نگاه ها را به وزنه‌برداری بانوان تغییر دهد و می تواند باعث شود مسئولان ورزش توجه بیشتری به بانوان وزنه بردار داشته باشند. خوشحالی من از اینهاست.
کمی از شرایط تورنمنت بین المللی نعیم سلیمان اوغلو و وزنه هایی که بالای سر بردید بگویید...
همان طور که می دانید تورنمنت نعیم سلیمان اوغلو یکی از مراحل گزینشی المپیک 2020 توکیو است و ما برای حضور در این تورنمنت چیزی در حدود یک ماه در اردو حضور داشتیم. برای خود من تجربه حضور در مسابقات جهانی تایلند، کمک کرد تا بدون استرس در ترکیه وزنه بزنم. با این حال از عملکردی که داشتم رضایت کامل ندارم.
چه چیزی باعث شده با وجود کسب مدال برنز، از عملکردتان راضی نباشید؟
من در یکضرب وزنه های 84 و 88 کیلوگرم را مهار کردم و توانستم رکورد ایران را به نام خود افزایش دهم اما در حرکت سوم یکضرب، وزنه 93کیلوگرم را خیلی راحت از دست دادم. در واقع این وزنه را خیلی سبک کشیدم بالای سر، اما موفق به کنترل آن نشدم و از پشت سرم افتاد. شاید اگر این وزنه یکی دو کیلوگرم سنگین تر بود، بهتر می توانستم آن را مهار کنم. به همین خاطر خیلی افسوس خوردم. من باید وزنه 93 کیلوگرمی را مهار می کردم.
قبلا در تمرینات وزنه 93 را زده بودی؟
نه! این اولین بار بود که پشت وزنه 93 کیلویی قرار می گرفتم. من در مسابقات قهرمانی کشور در اصفهان پشت وزنه 92 کیلویی ایستادم و در مسابقات جهانی هم وزنه 91‌کیلویی را انتخاب کردم که البته موفق به مهار آن نشدم. با این حال وزنه 93 کیلویی در ترکیه برایم سبک بود.
به نظر می رسد شرایط شما در وزن جدید بهتر باشد؟
بله! من حدود دو ماه است که به خاطر رقابت‌های گزینشی المپیک از وزن 71 به وزن 76‌کیلوگرم آمده ام. البته هنوز وزن بدنم پر نشده و حدود 2.5 کیلوگرم دیگر کم دارم. با این حال سعی می کنم بهترین وزنه ها را در وزن جدید بزنم تا شرمنده حمایت‌های فدراسیون و همین طور زحمات مربیانم نشوم.
چقدر امیدوار هستی در المپیک توکیو حضور داشته باشی و آنجا هم لقب اولین بانوی وزنه‌برداری ایران را به دست بیاوری؟
سیستم گزینشی برای المپیک توکیو کمی پیچیده است و تا پایان فروردین نمی شود به صورت قطعی حرفی درباره شانس های کسب المپیک زد. با این حال گفته می شود فدراسیون رایزنی های خوبی برای کسب یک سهمیه وایت کارت داشته است. فعلا آنچه اهمیت دارد این است که من و دیگر بانوان ملی پوش روی مسابقات گزینشی تمرکز داشته باشیم. ما باید تا پایان فروردین ماه در شش مسابقه گزینشی حضور داشته باشیم تا شانس کسب سهمیه برایمان زنده باشد.
مهم ترین مسابقه بعدی شما کجاست؟
فدراسیون برای اعزام تیم به مسابقات قطرکاپ برنامه دارد و اگر کادر فنی صلاح بداند، در قطر هم روی تخته خواهم رفت. رقابت های قطر کاپ، اواخر آذرماه برگزار می‌شود و فکر می کنم هیچ فرصتی برای استراحت وجود نداشته باشد.

تبریک نایب رئیس فدراسیون جهانی

الهام حسینی بانوی وزنه‌بردار ایران در مسابقات ترکیه که گزینشی المپیک ۲۰۲۰ بود، توانست مدال برنز بگیرد که این اولین مدال بین‌المللی بانوان ایران در رده بزرگسالان بود. بر همین اساس اورسلا پاپاندرئا نایب رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. پاپاندرئا با انتشار عکسی از الهام حسینی نوشت: اولین مدال بزرگسالان بانوان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه برداری ایران تبریک می‌گویم.

رضا پورعالی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها