یک گروه رسانه‌ای، پویشی راه‌اندازی کرده برای زیر سوال بردن تجمل‌گرایی و فخرفروشی در فضای مجازی

خودت را به زحمت نینداز

خودت را به زحمت نینداز، برای بی‌عیب به نظر رسیدن، برای مهم فرض شدن، برای پولدار به نظر رسیدن، برای حسرت‌برانگیز بودن و برای هر چیزی که نیستی و می‌خواهی به نظر برسی. این فلسفه یک‌پویش مجازی است به نام # پز_عالی. موسسه رسانه‌ای حامین آن را راه‌اندازی کرده و از آدم‌‌ها خواسته که از صمیمیت‌ها و سادگی‌های زندگی فیلم بگیرند و با این هشتگ به اشتراک بگذارند، شاید که آرام آرام تظاهر به لوکس زندگی کردن و فخرفروشی بساطش را از فضای مجازی و واقعی زندگی جمع کند و برود.
کد خبر: ۱۲۳۱۷۱۶

پویش پز عالی علیه مصرف‌گرایی
جمع کوچکی در یک مجموعه رسانه‌ای با مدیریت محمدمهدی عسگری، پویش پز عالی را راه‌اندازی کرده‌اند. آنها در موسسه حامین به این فکر کردند که برای مقابله با مصرف‌گرایی و اسراف این پویش را ایجاد کنند؛ چرا؟ به دلایل متعدد و از مهم‌ترین آنها یک آمار تکان‌دهنده است که عسگری بر آن تاکید دارد. او در یکی از مصاحبه‌هایش با تلویزیون گفته است: ایرانی‌ها در آمارهای جهانی جزو کشورهای اسراف‌کار و مصرف‌گرا هستند. طبق آمارها، ایرانی‌ها معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور فقط دورریز غذا دارند و در این زمینه جزو سه کشور اول جهان هستند که آماری فاجعه‌بار است.
مثال دیگری که طراحان این پویش به آن اشاره دارند، مصرف طلا در ایران است. به گفته عسگری، ایرانیان در زمینه مصرف طلا جزو ده کشور اول جهان هستند و حجم زیادی طلا در خانه‌‌ها انبار شده و وارد چرخه اقتصادی نمی‌شود.
این پویش در جهان رسانه‌های مدرن تبلیغ می‌شود و سعی دارد از فضای این رسانه‌ها از جمله اینستاگرام که مبتنی بر دنبال‌کننده و موردپسند قرار گرفتن است، علیه همین رویکرد موردپسند واقع شدن و مصرف‌گرایی مبتنی بر جلب توجه اقدام کند.
ساده‌‌گیری و نه حتی ساده‌زیستی
پویش پز عالی، یک شعار دارد: زیبا‌ترین پز سادگی‌است و طراحان این پویش تاکید دارند که حتی قرار نیست ساده‌زیست باشیم، همین که ساده‌ بگیریم و به خاطر تمجیدهای دیگران خودمان را به زحمت و دردسر نیاندازیم، کافی است. محمدمهدی عسگری توضیح می‌دهد: بسیاری از ما خودمان را به زحمت می‌اندازیم که جلوه‌ای متفاوت در ذهن دیگران از خودمان بسازیم. زیر بار قسط وام می‌رویم، پول قرض می‌کنیم و به هر دری می‌زنیم که پز بدهیم. این قصه فقط هم به فضای مجازی خلاصه نمی‌شود؛ در مهمانی‌ها، جشن‌ها، مراسم ازدواج و هر برنامه دیگری.
او توضیح می‌دهد که در این پویش نگاه سلبی ندارند و صرفا قصدشان این است که زندگی بدون ریا را ترویج‌کنند چراکه معتقد است می‌توان ساده زندگی کرد، ساده تفریح کرد و ساده خوش بود.
عسگری تاکید دارد که هدف این پویش دعوت به ساده گرفتن است و این‌که از مسابقه بهتر بودن و متفاوت‌ بودن دست برداریم.
طراح پویش پزعالی به جام‌جم می‌گوید: با توجه به همزمانی این پویش با ایام اربعین توقع نداشتیم که با استقبال زیادی روبه‌رو شویم اما خوشبختانه مردم توجه نشان دادند و ما امیدواریم با تداوم این پویش در آینده، پز عالی را به عنوان یک کلید واژه معنادار وارد فرهنگ عمومی جامعه کنیم.

دوربینت را بچرخان

قرار است عکس‌های شرکت‌کنندگان بر مبنای پویش پزعالی در نشانی havaye.zendegi به نمایش در‌آید. به گفته عسگری، این پویش به پایان نمی‌رسد بلکه راهش را به اشکال دیگری با طرح‌ها و برنامه‌های تازه‌تر ادامه می‌دهد. به عنوان نمونه قرار است هفته آینده داستانی از پویش در تلویزیون ارائه شود.
براساس این پویش باید دوربین‌ها را چرخاند و از سادگی‌ها عکاسی کرد؛ از نان و املتی که دور هم و به شادی خورده می‌شود یا از بازی‌ها و دور هم بودن‌های ساده و صمیمی. باید رنج و زحمتی که عده‌ای متحمل می‌شوند که برتر و بهتر به نظر برسند را به نمایش گذاشت.
حرف حساب این پویش، همدلی و همراهی و با هم بودن و مخاطب آن قشر متوسط است که رضایت دیگران شده معیار زندگی‌اش و از معروف‌ها تقلید می‌کند؛ تقلیدی که چراغ‌خاموش و زیرپوستی کنترل همه انسان‌ها را به دست گرفته است. با همین تعاریف و دیدگاه است که علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این پویش باید دست به کار شوند و عکس و فیلم بگیرند.
اگر شما هم طرفدار سادگی هستید، از سفره، جشن‌های ساده و از مسافرت‌های کم‌هزینه خودتان عکس و فیلم بگیرید و با هشتگ #پز_عالی، با افتخار از سادگی حمایت کنید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها