تلاش احزاب اسرائیلی برای پایان دادن به دوره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه دارد

بی‌بی، تنهاتر از همیشه

بنیامین نتانیاهو تا قبل از انتخابات تازه در اراضی اشغالی تصور می‌کرد به‌راحتی در این انتخابات پیروز شده و در قامت یک نخست‌وزیر پیروز به مقر سازمان ملل می‌رود. اما معادلات خیلی سریع رقم خورد و او نه‌تنها برای اولین‌بار طی ده ساله گذشته به نیویورک نمی‌رود، بلکه باید خود را برای روزهای به مراتب سخت‌تری آماده کند. در حالی که او می‌گوید تنها راهکار موجود تشکیل کابینه‌ای فراگیر است، اما احزاب مخالف او سعی می‌کنند با امتیازگیری به دوره سیاسی او پایان دهند.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۶۱

این حرف‌های نتانیاهو بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات بود. بنا به گزارش روزنامه عبری معاریو، کمیته مرکزی انتخابات رژیم‌صهیونیستی نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات کنست 22 را اعلام کرد که براساس آن، حزب آبی سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها به ریاست بنی گانتس به 33 کرسی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به 31کرسی، فهرست مشترک عربی به 13 کرسی، حزب شاس به 9 کرسی، اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن به هشت کرسی، یهودوت هتوراه به هشت کرسی، یامینا به هفت کرسی، حزب کار-جشر به شش کرسی و اردوگاه دموکراتیک به پنج کرسی دست یافته‌‌اند. به دنبال این خبر، بنی‌گانتس گفت که نتانیاهو در کسب فراکسیون اکثریت که به آن چشم دوخته (کسب 61 کرسی کنست) ناکام ماند.
کار سخت نتانیاهو
در این میان به نظر می‌رسد نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای ادامه حضور خود در این سمت کار سختی پیش‌روی خود دارد. دلیل آن را می‌توان حرف‌های روز گذشته از سوی لیست مشترک اعراب دانست. به گزارش شبکه روسیا الیوم، احمد الطیبی، رئیس جنبش عربی «تغییر» با اشاره به این‌که لیست مشترک عربی به دنبال دستیابی به دو هدفی است که در دوره تبلیغات انتخاباتی وعده آنها را داده بود، تاکید کرد که حزبش به همراه سه حزب عربی دیگر در لیست مشترک قصد ندارند شخصی را رایگان و بدون کسب امتیاز مناسبی، برای سمت نخست‌وزیری توصیه کنند.
الطیبی این دو هدف را دستیابی به دستاوردهایی برای شهروندان عرب در سرزمین‌های اشغالی و برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری که دوره فعالیتش به پایان رسیده است، دانست و تاکید کرد هدف دوم، بُعد سیاسی دارد. این نماینده عرب کنست عنوان کرد: خواسته‌های لیست مشترک شامل صدور دستوری دولتی برای مبارزه با خشونت علیه اعراب، لغو قانون ویژه‌ای درباره تسهیل تخریب‌ها، اعلام یک طرح اقتصادی واقعی برای توسعه شرایط اعراب و توقف یورش‌ها به مسجدالاقصی است.
روزنامه عبری زبان تایمز آو اسرائیل به نقل از برخی نمایندگان برجسته لیست مشترک نوشت، خواسته‌های این لیست شامل توقف روند تخریب خانه‌ها در روستاهای عرب‌نشین به رسمیت شناخته نشده، تشکیل گروهی برای بررسی مساله این روستاها، لغو قانون جنجالی دولت یهود و نیز آغاز روند صلح با تشکیلات خودگردان هستند.
احزاب عرب بر تاسیس کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تاکید دارند و می‌گویند شهروندان عرب اسرائیل باید به عنوان یک اقلیت ملی رسما مورد شناسایی قرار بگیرند. این احزاب «هویت یهودی کشور اسرائیل» را به چالش می‌کشند و بر مبارزه با تبعیض و نابرابری علیه اقلیت عرب توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند اسرائیل باید مکانی برای تمام شهروندانی باشد که در آن زندگی می‌کنند نه «کشور یهودیان» آن‌طور که دولت و اکثریت یهودی بر آن تاکید دارند.
واکنش سخت حماس
اعلام این موضع از سوی اعراب در اراضی اشغالی به سرعت واکنش گروه‌های فلسطینی را به همراه داشت. حازم قاسم، سخنگوی جنبش فلسطینی حماس در واکنش به این موضوع از حساب باز کردن لیست مشترک عربی بر روی گانتز ابزار تعجب کرد. قاسم گفت: برنامه‌های ائتلاف (آبی سفید) حقوق ملت فلسطین را نادیده می‌گیرد و حتی بر حمله به غزه و کرانه باختری تشویق می‌کند. شخصیت‌های اصلی در این حزب مرتکب جنایت علیه ملت ما شده‌اند. رئیس حزب (گانتز) در زمان حمله به غزه در سال ۲۰۱۴ رئیس ستاد مشترک ارتش بود ؛ موشه یعلون در سال ۲۰۰۳ رئیس ستاد مشترک ارتش بود و جنایت‌های زیادی در کرانه باختری انجام داد؛ او در سال ۲۰۱۴ هم وزیر جنگ بود؛ گابی اشکنازی هم ارتش (اسرائیل) را در جنگ ۲۰۰۸ علیه غزه فرماندهی می‌کرد.
محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز از این موضوع ابراز تأسف کرد و در توییتر خود نوشت: گانتز فرمانده ارتشی تروریستی بود که در سال ۲۰۱۴ به غزه حمله و بعدها افتخار کرد که آن را به عصر حجر بازگردانده است.
ادامه سرکوبگری علیه فلسطینی‌ها
در حالی که شرایط سیاسی در اراضی اشغالی چندان مشخص نیست، اما نیروهای اشغالگر همچنان به سرکوبگری‌های خود علیه فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند. در همین راستا، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح دیروز دست به بازداشت‌های گسترده در کرانه باختری و قدس اشغالی زدند و بیش از ۵۰ نفر را دستگیر کردند. براساس گزارش «قدس پرس» ارتش رژیم صهیونیستی ۲۹ نفر را در کرانه باختری بازداشت کرد و مدعی شد، آنها با فعالیت‌های مقاومتی در ارتباط بوده‌اند.
در قدس اشغالی نیز ۲۲ فلسطینی در شهر عیساویه واقع در شمال شرق قدس، یک اسیر آزاد شده از «بیت عنان» در شمال غرب قدس، یک نفر از ابودیس در شرق قدس و دو نفر از سلوان در جنوب قدس بازداشت شدند.
در کنار این بازداشت‌ها، صهیونیست‌ها فشار خود به فلسطینی‌ها را افزایش داده‌اند. در همین رابطه، شرکت برق سراسری رژیم صهیونیستی روز گذشته از آغاز قطع یا کاهش ساعات برق رسانی به کرانه باختری به جز شهرک‌های صهیونیست‌نشین خبر داد. رژیم صهیونیستی به بهانه بدهی تشکیلات خودگردان فلسطین، مدعی شد بدهی شرکت منطقه برق قدس اشغالی ۴۸۵میلیون دلار است.
در همین ارتباط علی حموده از مسؤولان شرکت توزیع‌ برق مناطق فلسطینی در کرانه باختری با بیان این‌که رژیم صهیونیستی در اعلام میزان بدهی تشکیلات خودگردان به شرکت برق مبالغه کرده و به دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن است، گفت: تصمیم رژیم صهیونیستی موجب قطع مداوم برق در کرانه باختری خواهد شد. وی ادامه داد، وزارت بهداشت فلسطین نسبت به خاموشی احتمالی در کرانه باختری از سوی صهیونیست‌ها و تاثیر آن بر زندگی مردم به‌ویژه بیماران هشدار داده بود.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها