در سالروز عملیات مرصاد با 3 اثر آشنا شوید که شما را از زوایای مختلف با سازمان مجاهدین خلق آشنا می‌کند

پیروزی در کمینــــــگاه

فقط شش روز از پایان جنگ تحمیلی و امضای قرارداد 598 شورای امنیت سازمان ملل گذشته بود. جنگ تحمیلی هشت ساله به پایان رسیده بود و به نظر می‌رسید دیگر خطری مرزهای کشورمان را تهدید نمی‌کند که تانک‌های عراقی با آرم سازمان مجاهدین خلق از گردنه پاتاق وارد سرپل ذهاب شدند. 25 تیپ سازمان یافته با 5000 نیروی مکانیزه آمده بودند به خیال تصرف تهران. موشک‌باران شهرهای مرزی شوک عجیبی بود آن هم بعد از پایان جنگ. ماجرا این بود که عملیاتی به نام فروغ جاودان با حمایت رژیم بعث آغاز شده بود تا به سرعت در تهران به انجام برسد، اما دو روز با همت نیروهای مسلح کشور و به رهبری شهید صیاد شیرازی، پرونده مجاهدین بسته شد و مرصاد به پیروزی رسید. امروز سالگرد پیروزی این عملیات بزرگ است که وقوع و زمینه‌های آن بارها به شکل مستند روایت شده و در تاریخ کشور به ثبت رسیده، اما در این گزارش با سه کتاب آشنا خواهید شد که این عملیات را به روایت قصه و خاطره مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۲۲

تلفیق تاریخ و تخیل

نام کتاب: سال گرگ
نویسنده: جواد افخمی
ناشر: مؤسسه فرهنگی- هنری شهرستان ادب
این کتاب در 240 صفحه و 50 فصل نوشته شده و داستان یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق را روایت می‌کند که همراه یکی دیگر از اعضا به زندانی در ساری تبعید شده‌اند. این فرد شهرام نام دارد، گرچه نویسنده اعلام کرده هر نوع شباهتی در این رمان اتفاقی است، اما به هر حال شهرام سال گرگ، یادآور تقی شهرام یکی از اعضای سازمان است. در این کتاب ماجرای تلاش‌های او را برای فرار از زندان می‌خوانیم و این‌که چطور به عنوان یکی از تئوریسین‌های سازمان، مشی سیاسی و خط مذهبی گروه را نفی می‌کند.
«سال گرگ» با پرداخت داستانی، به تغییر ایدئولوژیک گروهک مجاهدین خلق از پیدایی تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و نکته قابل توجه آن است که این رمان به‌‌رغم این که جایزه داستان انقلاب را از آن خود کرد، مدت زیادی در اداره کتاب وزارت ارشاد رفت و برگشت و منتظر دریافت مجوز بود و حتی یک بار به صورت کامل توقیف شد.
جواد افخمی در ابتدای کتاب نوشته است: سال گرگ داستان من است؛ داستانی که از صافی ذهن من نویسنده گذشته است. حتم بدانید هرگونه شباهت شخصیت‌های داستانی من و اعمال و کردارشان با شخصیت‌های تاریخی تصادفی بوده و من جوابگوی این شباهت‌های تصادفی نخواهم بود. اگر هم جایی اذعان داشته‌ام که به خاطر تالیف این رمان، 20 جلد و شاید هم بیشتر کتاب تاریخی خوانده‌ام، حتما به این خاطر بوده که افق پرواز از ذهن رویاپردازم را تا آن دوردست‌ها ارتقا بدهم؛ همین و بس!
سال گرگ روایت سال 54 است که جواد افخمی آن را سال گرگ نامیده و آن را بر اساس ترکیبی از تخیل و تاریخ نوشته است.

مستند اما پرکشش

نام کتاب: تقی شهرام به روایت اسناد
نویسنده: احمدرضا کریمی
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
این کتاب شامل 200 برگ سند منتشر نشده درباره تقی شهرام، از اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین خلق است که در 708 صفحه و
ده فصل منتشر شده و تلاش کرده همه تأثیراتی که شهرام در زمینه‌های گوناگون روی سازمان و نیروهای آن داشته است را بررسی کند؛ از جمله تأثیری که او در نحوه عضوگیری و به‌کارگیری دختران و زنان گذاشت و روندی را
در پی داشت که بسیاری از جریان‌ها آن را برنتافتند و خروج از دایره اخلاقی به معنی اعم آن برشمردند.
به عبارتی این کتاب نتیجه یک تحقیق
همه جانبه درباره تقی شهرام است که اهم موضوعات مرتبط با او را دربرمی‌گیرد؛ از جمله دوران قبل از زندان و ضربه شهریور 1350، دوران زندان در اوین، حضور در زندان قصر و ساری، داستان فرار شهرام از زندان با ذکر جزئیات به نقل از خودش و ستوان احمدیان، ورودش به سازمان مجاهدین خلق پس از فرار و دوران تعاملش با مصطفی شعاعیان و کادرهای قدیمی سازمان، ورودش به مرکزیت و سه شاخه‌ای کردن سازمان، فرآیند تغییر ایدئولوژی و خروج از مذهب در بیش از نیمی از اعضا، تصفیه‌ها و ترورهای داخلی، ترورهای سیاسی و نحوه تعامل با شوروی، سلطه غیابی بر شاخه خارج از کشور، دوران فراز و نشیب رهبری در سازمان و نهایتا اخراج و استعفا، دوران زندان در جمهوری اسلامی و ماجراهایی که در این دوران از سر گذراند، ماهیت شکایت‌هایی که علیه او به دادگاه انقلاب اسلامی ارائه شد، بررسی روند برگزاری دادگاه و ردصلاحیت آن توسط شهرام، واکنش گروه‌های مختلف از جمله مجاهدین خلق و پیکار برای محاکمه تقی شهرام و سرانجام صدور رأی و اعدام.
گر چه این کتاب کاملا مستدل و تاریخی است اما نوع روایت و البته ناگفته‌های سازمان مجاهدین خلق و دسیسه‌ها و برنامه‌های این سازمان به‌علاوه مشی عجیب و نامتعادل اعضای سازمان به قدری پرکشش است که با یک اثر خشک تاریخی مواجه نباشید.

مرصاد به روایت 2 نظامی عراقی

نام کتاب: اشغال و مدال
نویسندگان: سرهنگ صبار اللامی و سروان ستار سعد
مترجم: محمدنبی ابراهیمی
ناشر: انتشارات سوره مهر
این کتاب توسط دو افسر عراقی نوشته شده و بخش‌هایی از آن به عملیات مرصاد اختصاص دارد. اشغال و مدال در دو بخش و شش فصل تدوین شده که بخش اول توسط سروان ستار السعد نوشته شده و شامل مشاهدات این افسر عراقی از جنایت‌های منافقین در مناطق گیلانغرب و اسلام‌آباد است. بخش دوم کتاب درباره حوادث اشغال کویت و زمینه‌های قبلی آن، توسط سرهنگ ستاد صبار اللامی نوشته شده است.
این کتاب به زبان عربی نوشته شده و به همراه اسناد و مدارکی که دو نظامی یاد شده ارائه کرده‌اند، منتشر شده است.
اشغال و مدال درباره حوادث جنگ دوم خلیج فارس است و مجموعه‌ای از حوادث را دربر می‌گیرد که در میان آنها می‌توان به تحرکات و تحریکات سازمان مجاهدین هم اشاره کرد. وقایع و اتفاقات کتاب در فصل اول، از اواخر جنگ ایران و عراق و عملیات مرصاد آغاز می‌شود. دومین فصل مربوط به زمانی است که جنگ ایران و عراق تمام شده و حوادث قبل از عملیات توفان صحرا روایت می‌شود. ترور سپهبد ستاد عدنان خیرا...، ملاقات صدام با مبارک و همه حوادثی که منجر به حمله عراق به کویت شد، در دومین فصل کتاب روایت شده است. فصل سوم به تجاوز عراق به کویت اختصاص دارد. تا پایان فصل چهارم کتاب، کویت اشغال شده است و فصل پنجم هم درباره حوادثی است که در کویت در حال اشغال رخ داده‌اند. فصل پایانی کتاب هم به اتفاقاتی از جمله حمله متحدین و عملیات توفان صحرا که منجر به آزادسازی کویت شد، اختصاص دارد. واقعیات و مستندات کتاب به همراه تصاویر و اسنادی که در میان صفحات میانی کتاب آمده‌اند، به اعتبار آن افزوده‌اند.
در صفحه 121 این کتاب می‌خوانیم: آمار خودزنی با تعداد حمله‌ هوایی ارتباط مستقیم داشت. همین‌قدر بدانید که تعداد حمله هوایی متحدین به 80 هزار حمله رسید. اما شرایط داخلی نیروهای ما حالت خاصی داشت. توجه فرماندهی به امور دیگری جلب شده ‌بود که هیچ ‌ارتباطی با آنچه در واحدهای عملیاتی ما اتفاق می‌افتاد، نداشت. فرماندهی‌ کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای کنترل فروپاشی سریع نیروها به‌خاطر شرایط داخلی و نقص کمک‌رسانی و پشتیبانی نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها