در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در شاهکار مرحوم علی حاتمی همه اتفاقات پیرامون نقش و جایگاه مادر رخ میداد، اما دیگر چنین آثاری در سینما دیده نمیشود، البته منظورم این است که باید همانند چند دهه پیش به موضوعات نگریست، اما فراموش کردن مادر در سینما هم دستاورد خوبی برای سینما در پی نخواهد داشت.
او افزود: کم کاری ما در تصویرسازی از مادر در حالی است که من فیلمهای خارجی بسیاری را میبینیم که در آنها به مادر پرداخت شده است، حتی در سریالهای خارجی هم این اتفاق را شاهد هستیم. این رویکرد در شرایطی است که به نظرم بهترین شکل از مادر را در فرهنگ ایرانی - اسلامی میتوان مشاهده کرد. این نکته را هم بدون کوچکترین شعاری بیان میکنم. مثال باید از مادران و همسران شهدا نام ببرم که هیچجای دنیا نمیتوان مشابه آنها را مشاهده کرد. مادران ایرانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی همدوش مردان به دفاع از کشور پرداختند.
این بازیگر ادامه داد: به نظرم اصالتی که درباره مادران ایرانی میتوان مشاهده کرد در هیچ کجای دنیا قابلمشاهده نیست، چون مادر ایرانی علاوهبر داشتن احساس مادرانه، همیشه همچون گوهری در صدف پوشیده است. این اتفاق هم به مدد فرهنگ بالای حجاب رخ داده است. در فیلمهای ایرانی آنچه از حجاب میبینیم به نظرم چندان بیانگر زیباییهای واقعی حجاب نیست، بلکه تنها پوششی ظاهری را میبینیم. با این توضیح اگر بتوانیم حجاب را به صورت واقعی برای دختران خود بازگو کنیم آنها متوجه خواهند شد که حجاب جدا از ارزش و اعتبار به آنها امنیت هم میدهد.
بازیگر فیلم گلهای داوودی تاکید کرد: موضوع دیگری که باید به آن تاکید کنم، جایگاه فیلمهای ملودرام در سینمای ایران است. در گذشته همیشه آثار ملودرام یکی از اتفاقات ویژه در سینمای ایران بود، اما امروز دیگر آن اتفاقات رخ نمیدهد، بلکه اکثر آثار بیشتر به موضوعات طنز توجه دارد؛ طنزهایی که در آنها خانواده عمدتا شکلی شایسته ندارد، حتی در برخی از این آثار، نوعی سخیفنگری را هم شاهد هستیم. این معضل تا به آنجا پیش رفته که باعث شده، گویش صحیح بین اعضای خانواده از بین برود، برای همین بهراحتی شخصیتها نسبت به هم پرخاش میکنند.
معصومی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سینمای دینی و الزامات پرداختن به آن هم چنین توضیح داد: عنوان فیلم دینی را بارها شنیدهایم و پیرامون آن هم بحثهای متعددی پیش آمده است، اما بهترین شکل از پرداخت دینی آن چیزی نیست که در برخی از فیلمهای ایرانی میبینیم، زیرا موضوعات دینی را باید از فیلمهای ملودرام آغاز کرد، یعنی در ابتدا باید به تماشاگر نشان داد گرایش اسلامی در خانواده قوام پیدا میکند و در قدم بعدی باید به سینمای کودک توجه ویژه داشت، گونهای که به نوعی فراموش شده است.
او با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ دینی، دستاوردهایش تنها فرهنگی نیست، گفت: این را میشنویم که موضوعات دینی تنها کارکرد فرهنگی دارد، درصورتی که به نظرم عرصههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... هم بهواسطه آموزههای دینی میتواند تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. برای مثال وقتی از بحث رونق تولید حرف زده میشود باید به نوعی اقتصاد مقاومتی هم مدنظر قرار گیرد. برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی نیز بهترین الگو سبک معاملات اسلامی است. این موضوع را در حوزهای دیگر هم میتوان تعمیم داد تا نتایج خوبی در این میان حاصل شود.
معصومی تاکید کرد: سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی سه حوزه است که در کشورمان دست به تولید برنامههای نمایشی میزند. این سه بخش باید همسو با هم عمل کند، والا اگر پراکندگی روش وجود داشته باشد به نوعی مخاطب نسبت به هر سه رسانه بدبین خواهد شد. این گفته هم به هیچ وجه بهمعنای محدود کردن نیست، بلکه منظور مغایر نبودن روشهای تبلیغ آموزههای اخلاقی و دینی در برنامههای این سه رسانه است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: