انگل‌های جنس کریپتوسپوریدیوم نوعی تک‌یاخته روده‌ای هستند که گونه هومینیس مختص انسان بوده و گونه پارووم مشترک بین انسان و نشخوارکنندگان اهلی است. علائم بیماری دو تا چهار روز پس از ورود انگل به بدن آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۶۹۷۲

اسهال مهم‌ترین علامت این بیماری انگلی به شمار می‌رود و البته استفراغ و دل‌درد نیز محتمل است. در افراد عادی، پس از چند روز تا چند هفته بهبود خودبه‌خود حاصل می‌شود؛ اما در افراد دچار نقص سیستم ایمنی مثل مبتلایان به ایدز خطر مرگ وجود دارد. همچنین آسیب مزمن انگل به سلول‌های پوششی روده انسان احتمال بروز سرطان روده را به همراه دارد. آلودگی در پاییز شایع‌تر است، زیرا بارندگی موجب ورود ذرات مدفوعی حاوی انگل به داخل منابع آبی می‌شود.
آب و غذاهایی نظیر سبزی و گوشت که با آب شسته می‌شوند مهم‌ترین ناقلان انگل کریپتوسپوریدیوم هستند. آب غیرلوله‌کشی و مشکوک باید قبل از مصرف جوشانده شود. مصرف شیر غیرپاستوریزه نیز خطرناک است. آلودگی دست دستفروشان موجب انتقال آلودگی از طریق غذاهایی نظیر ساندویچ و آب سیب می‌شود. آبیاری مزارع با فاضلاب، آلودگی سبزیجات را در پی دارد. طبق پژوهشی این انگل در 6درصد از نمونه‌های سبزی خوردن در تهران یافت شده است؛ آلودگی در سبزیجات ریشه‌ای نظیر پیازچه بیشتر از سبزیجات برگدار نظیر ریحان است. همچنین حدود 23 درصد از نمونه‌های کاهو در شیراز آلوده به این انگل بودند. دمای انجماد طی چند روز انگل را نابود کرده، لذا گوشت منجمد، سبزی منجمد، بستنی و... معمولا ایمن هستند. البته پخت کامل غذا بهترین راه حصول ایمنی است.
شیوع آلودگی در بزرگسالان ایرانی از حدود یک تا 25درصد متغیر بوده و میانگین آن حدود 3 درصد است. آلودگی در استان‌های خراسان رضوی، یزد و کردستان بیشتر بوده و تراکم جمعیت، حضور مسافران و اتباع کشورهای همسایه از دلایل احتمالی آن است. آلودگی در استان بوشهر نیز شیوع قابل توجهی داشته که احتمالا به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب این منطقه است.
شیوع انگل کریپتوسپوریدیوم در کودکان زیر پنج‌سال بیشتر از بزرگسالان است. بنابراین افراد شاغل در مهدکودک باید احتیاط بیشتری کنند. کم‌توجهی به موازین بهداشتی مثلا نشستن کامل دست بعد از تعویض کهنه یا پوشک اطفال موجب انتقال بیماری می‌شود. گفتنی است بیماری در مبتلایان به نقص سیستم ایمنی نظیر ایدز شایع‌تر بوده و حدود 8 درصد گزارش شده است.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها